SA8003 of SONOS systeem

Gestart door thepioneer, oktober 20, 2009, 17:31:16

Vorige topic - Volgende topic

thepioneer

Hallo,

Ik heb laatst even kennis gemaakt met het sonos systeem en er werd mijn verteld dat het echt super kwaliteit is en dat het echt niet onder doet voor een dure cd speler. Ik heb een beetje geluisterd naar het systeem maar natuurlijk op een veel te dure stereoset en ik dus geen vergelijk heb met mijn eigen set.

Ik snap niet goed hoe de theorie erachter is dat zo'n klein kastje dus een hele goede dac bezit. Waarom zijn de cd spelers dan zo groot en uitgebreid? Waarom heeft een 8003 dan zo'n grote printplaat nodig om tot hetzelfde te komen als zo'n kleine sonos.

Naar mijn mening is de sonos super handig in gebruik en helemaal de toekomst, toch neig ik toch naar de marantz speler.

Heeft iemand ervaring met deze componenten of een mening hierover?

Groeten Ronald
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Maurice

Ik denk dat je eerst moet gaan bepalen wat je van je nieuwe bron verwacht. Volgens mij is die Sonos een luxe mediaplayer, waar je geen discs in kan afspelen, maar wel weer diverse mediabestanden op een netwerk/harde schijf.

Qua geluid geen ervaringen. Zou je toch echt op jouw set thuis moeten beluisteren om een goede keuze te maken.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

thepioneer

Mijn verwachting is toch een goed stuk muziek te kunnen luisteren met veel detail enz. Ik hoef niet een luxe speeltje opzich. Aangezien ik toch eerst de cd moet kopen om hem 1 op 1 op een netwerkschijf te kunnen zetten kan ik hem ook net zo goed in een cd speler stoppen.

Tuurlijk is zelf luisteren altijd het beste maar misschien zijn er hier mensen die een sonos hebben vergeleken met hun cd speler.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

MadVillain

IMO is de dac van het Sonos systeem van mindere kwaliteit dan die van de SA8003.

Als je regelmatig sacd's luistert dan is de keus snel gemaakt. Wil je al je cd's onder handbereik dan is ht Sonos systeem interessant.
Maar dan alleen als je gebruik maakt van een externe dac.

Zelf heb ik een combinatie van een sonos achtig systeem, Logitech Squeezebox, en een cd speler voor het serieuzere werk.

dmeerpa

De sonos zal zeker niet de kwaliteit halen van vele CD spelers. De gebruikte DAC zullen zeker de mindere zijn van de SA8003. Hier en daar vind je artikels van personen die een andere voeding gaan gebruiken, andere klok en zelfs behoorlijk wat mensen die een andere DAC gaan gebruiken. Dat de print van de SA8003 groter is heeft ook te maken dat de elektronica voor het aandrijfmechanisme,  display, tray, toetsen ook ingebouwd moeten worden.

De kwaliteit zal ook bepaald worden door de kwaliteit waarmee je muziek gaat opslaan op de harde schijven, als je ze gaat opslaan als MP3 heb je sowieso al kwaliteitsverlies. Dus je moet ze al lossless gaan opslaan als je daar geen last wil van hebben. Maar dan neemt de nodige bestandsruimte weer toe.

Maar het is natuurlijk wel handig zo'n Sonos, je plaatst al je muziek op een netwerk hardeschijf, en je kan via een leuke interface CDtje kiezen en spelen maar. Met wat add-ons, kan je ook de keuken, slaapkamer, badkamer, garage voorzien van een Sonos speler.

Ander voordeel is, doordat je originele schijfjes niet nodig hebt, ze ook vrijwaart worden van mogelijke schade zoals krassen.

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

thepioneer

Ik had inderdaad gehoord van de logitec. Ik vindt het op zich wel een handig systeem. Maar goed ik heb geen losse dac en ik heb het liefst gewoon alles van marantz omdat dat wel goed bij elkaar past.

In de winkel zette ze ook direct chris jones op en ja dat is direct wel een super opname dus hoe mindere opname's klinken weet ik niet.

Ik denk dat ik toch maar voor een cd speler moet gaan omdat je als je later iets aan wilt passen aan de speler je dit ook mooi kan doen en een sonos altijd een sonos blijft.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550