Jamo D165

Gestart door Tomvs, augustus 22, 2009, 11:51:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tomvs

Heeft iemand hier misschien ervaring mee ?








En kun je de filters ook nog aanpassen.
Sony FM Stereo/FM-AM Receiver STR-DE405
Jamo D165 3 weg basreflex speakers.
HP2229h Monitor
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,3739.0.html

Lapti

is dat "floppy-rack" de tweeter bescherming? Zie dat wel vaker op oudere modellen, altijd afgevraagd wat dat nou was  :?
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

Tomvs

Citaat van: Lapti op augustus 22, 2009, 12:08:43
is dat "floppy-rack" de tweeter bescherming? Zie dat wel vaker op oudere modellen, altijd afgevraagd wat dat nou was  :?
Ja het is voor de tweeter maar die dingen buigen zo kapot.
Sony FM Stereo/FM-AM Receiver STR-DE405
Jamo D165 3 weg basreflex speakers.
HP2229h Monitor
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,3739.0.html

thom

het filter is altijd aan te passen in een speakers, maar weet niet wat je veracht als je het doet?

je zal hierdoor bijv niet veel meer bass krijgen ofzo, maar wel een strakkeren bass. je krijgt een mooier klinkende speakers.

Marvin

Citaat van: Lapti op augustus 22, 2009, 12:08:43
is dat "floppy-rack" de tweeter bescherming? Zie dat wel vaker op oudere modellen, altijd afgevraagd wat dat nou was  :?

dit stuurt de geluidsgolf van de tweeter in de stroming van de middentonen.
zo elimineer je één van de grote problemen met meerdere drivers per kast.
de tweeter zit bijna een meter hoger dan de woofer, dit ga je terug horen in het geluid.
de tweeter is gehoormatig bovenin te plaatsen, geen ideale omstandigheid.
het rooster mengt het hoog door het mid, nu is de afstand van laag naar hoog op de kast een stuk verkleind.
zelf ben ik hier zéér gevoelig voor, vandaar dat ik ook met Dual Concentrics werk.
dat is een nogal fase correct systeem waar alle tonen vanuit dezelfde hoorn worden uitgestuurd.
en zo dus aardig wat problemen omzeild waar een andere speaker lap middelen voor moet gebruiken.
(wat goed uitgevoerd geen ramp hoeft te zijn hoor!).

denk aan ingewikkelde filters in de signaal weg, vreemde atributen op de tweeters, schuine baffle's om het allemaal fase correct te krijgen etc etc...

nu pleit ik niet dat die Tannoy dingen het allerbeste zijn wat er te krijgen is, maar de gedachte erachter (en de ervaring) spreken me technisch gezien gewoon erg aan...
daarbij klinkt het ook niet onaardig....  clown1

maar de roosters mengen het hoog door de golven van de midden toon.

Lapti

Citaat van: marvin op augustus 22, 2009, 16:09:10
dit stuurt de geluidsgolf van de tweeter in de stroming van de middentonen.
zo elimineer je één van de grote problemen met meerdere drivers per kast.
de tweeter zit bijna een meter hoger dan de woofer, dit ga je terug horen in het geluid.
de tweeter is gehoormatig bovenin te plaatsen, geen ideale omstandigheid.
het rooster mengt het hoog door het mid, nu is de afstand van laag naar hoog op de kast een stuk verkleind.
zelf ben ik hier zéér gevoelig voor, vandaar dat ik ook met Dual Concentrics werk.
dat is een nogal fase correct systeem waar alle tonen vanuit dezelfde hoorn worden uitgestuurd.
en zo dus aardig wat problemen omzeild waar een andere speaker lap middelen voor moet gebruiken.
(wat goed uitgevoerd geen ramp hoeft te zijn hoor!).

denk aan ingewikkelde filters in de signaal weg, vreemde atributen op de tweeters, schuine baffle's om het allemaal fase correct te krijgen etc etc...

nu pleit ik niet dat die Tannoy dingen het allerbeste zijn wat er te krijgen is, maar de gedachte erachter (en de ervaring) spreken me technisch gezien gewoon erg aan...
daarbij klinkt het ook niet onaardig....  clown1

maar de roosters mengen het hoog door de golven van de midden toon.

Hmm okay, nooit geweten!

Mijn tweeters zitten ook een behoorlijk end van de lage woofer af maar moet zeggen dat ik er geen problemen mee heb.....
amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos

Marvin

van een echte laag woofer is het niet zo'n groot probleem,
pas als je woofer ook aardig wat midlaag moet weergeven kan het een hoorbaar iets gaan worden als de afstand te groot wordt.
ik ben dus ook géén fan van een zuil speaker met 10 drivers op de baffle, doe maar 1 hele grote...
dat leverd minder problemen op dan het correct filteren van al die drivers.
niet dat het niet goed zou kunnen klinken, in tegendeel....
maar ik hou van een boerenlulken aanpak.
zo min mogelijk rommel tussen versterker en drivers!
geen ingewikkelde filtering ofzo.

1 x-over....
die van hoog naar laag....

Maurice

Hee Marvin,
Heb je wel eens een goed line-array systeem gehoord? Die ondervangt ook al die problemen en zetten een groots beeld neer. Pin-pointing gaat wat anders, maar is zeker mooi.
Dan doel ik op de Vector 0 van Speakerland:


Onderin zit trouwens down-firing een 38cm Beyma sub.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Marvin


thom

een vaste klant bij ons heeft een zoon systeem, zijn eigen merk dan. en dat klinkt zo goed



mag ookwel voor 30.000,-

Maurice

Citaat van: thom op augustus 22, 2009, 18:00:46
een vaste klant bij ons heeft een zoon systeem, zijn eigen merk dan. en dat klinkt zo goed



mag ookwel voor 30.000,-
is dat niet diegene die de wooferranden uitgeknipt heeft om de unit nog lichter te maken? Die hebben we op de VAD gehoord toen jij er ook was. Dit klonk zeker goed en dynamisch. helaas niet met Dream Theater kunnen beluisteren  nopompom (de referentie cd voor die dag).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

thom

dat is hem jha, dream theater is ook niet echt de muziek voor deze jongen's hoor :-D