Ingangsgevoeligheid

Gestart door Dennis E36, juni 13, 2009, 13:01:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennis E36

Kan iemand mij uitleggen hoe de verhoudingen liggen tussen de ingangsgevoeligheid van een versterker en de uitgangsspanning van een bron?

Neem bijv. mijn componenten:
De CD14 heeft een Output level van 2.2VRMS en een Output Impedance van 250 ohms
De PM16 heeft een Input sensitivity van 150mV en een Input Impendance van 10k ohms

In deze recensie: http://www.opusklassiek.nl/audio/audio-aw/marantz_%20pm16_cd17.htm  staat ook dat de versterker i.c.m. gevoelige luidsprekers en de volumeknop op "kwart voor negen" al een kamervullend(50m2) geluid geeft. Dit is bij mij ook het geval.

Hoe liggen die verhoudingen? In bovenstaande recentie schrijft de schrijver dat hij liever een ingangsgevoeligheid van 250mV had gezien.......
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Slashhead

Dit houdt de gain regeling in van de versterker. Naar mijn weten is het zo dat de ingangsgevoeligheid van een versterker zo dicht mogelijk bij het maximale uitgangsniveau van een lijn apparaat moet liggen. Normaal gesproken is 150mV een standaard voor lijnsignalen. 150mV is dan wat aan de lage kant als dit dan ook de ingangsgevoeligheid is van een versterker. Aan de andere kant is het zo, als de versterker een te hoge ingangsgevoeligheid heeft dit ook weer niet goed is voor signaal/ruis verhouding. Sommige CD spelers zullen mogelijk een te hoog (boven norm) lijn signaal afgeven en daardoor mogelijk niet goed matchen met deze versterker.

De ingangsgevoeligheid geeft aan hoeveel signaal nodig is voor maximale onvervormde versterking. Dit SVP NIET  verwarren met de volume regeling.

Dennis E36

Dat snap ik wel tot op een bepaalde hoogte, maar waarom wordt er geschreven dat de versterker beter een 250mV ingangsgevoeligheid moet hebben.....

Kijk de cd-speler is 2V of meer, maar de versterkers (veel van marantz) hebben 150mV (PM16), 180mV(PM80), 220mV(PM17). Hoe ligt de "ideale" verhouding. Ik zie, bij Marantz, geen versterkers met een ingangsgevoeligheid van 1.0V oid.....het gaat allemaal in mV.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp