Mijn HomeCinema (hoogte surround boxen)

Gestart door drees62, december 29, 2008, 21:03:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

drees62

Vandaag ben ik begonnen met het maken van een eigen HomeCinema in een apart gedeelte van mijn woonkamer. Hiervoor heb ik reeds (4) bioscoopstoelen, een beamer en High Contrast verf (voor het vaste scherm op de muur)besteld/gekocht.
Heel veel dingen heb ik inmiddels uitgezocht en weet ik ook hoe ik het ga doen. Wat in ieder geval resteert is de vraag over de hoogte van de surround-boxen. In de handleiding van mijn Marantz-receiver wordt gesproken over een hoogte van 70 tot 100 cm boven oorhoogte. Dat zou een hoogte van tenminste 1,70 m zijn, er van uitgaande dat mijn oren zich op ongeveer 100 cm hoogte bevinden als ik film zit te kijken.
Momenteel heb ik de surroundboxen (Focal Sib) hangen op 1,40m. Overigens wil ik op termijn nog van een 5.1 naar een 7.1 opstelling. Er zullen dan nog 2 stuks Focal Sib bijkomen.
Wat adviseren jullie? Heeft de Marantz-handleiding gelijk en moeten ze hoger?

dmeerpa

En nog elders heb ik gelezen dat je best ALLE speakers op oorhoogte moet plaatsen  :?
Ik heb ze nu toevallig zo'n 70 cm boven oorhoogte. Maar dat is meer omwille van het uitzicht.  Ik heb ze tijdelijk op ongeveer oorhoogte gehad (stonden toen op een dressoir) en ik vond de surround effecten toen beter, zeker met gewoon stereo materiaal die je omzetten naar CS-II of Dolby ProLogic. Kan je niet uitproberen door ze ergens op te plaatsen, ladder of zo ???
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Stadium III

Het beste is eigenlijk om de tweaters op 1 lijn te hebben dus oorhoogte !

Verder morgen ze hoger hangen en dan kun je het met een db meter altijd nog wel recht trekken

Als je eventueel 7.1 wilt zou ik nu al goed kijken waar je je speakers plaast !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4