multiroom

Gestart door muld1529, december 14, 2008, 11:04:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

muld1529

hoi,

ik wil graag mijn marantz-componenten opnemen in een nog aan te leggen multiroom oplossing.
volledig "leek" zijnde, wil ik eens polsen of er bij iemand hier wel wat kennis hierover aanwezig is.

ik wil zoals gezegd multiroom gaan.
ik heb in mijn net nieuwe woning alle buizen en dergelijke aangelegd.
in principe komt het hele web van audio-leidingen in 1 kast uit.

ik dacht altijd dat ik dan met marantz niet weg kwam,(qua multiroom)
nu zag ik dat er toch sprake is van enige multiroom apparaten. (afgezien van de matige mogelijkheden op mijn sr7500 op dit gebied)
namelijk een harddisk recorder de dh 9300 (4 streams) en de multiroom zoneplayer de zs 5300 (3 zones)
deze 2 zouden dan het hart van de multiroom oplossing zijn.

op de america-site staan deze wel, op de europese helaas niet.
wel kan ik via e-bay deze aankopen doen.
ik zou deze dan gaan willen bedienen met een rf afstandbediening (marantz of philips) en key-pads van opus.

dit alles baseer ik op geen enkele aanwezige daadwerkelijke kennis van dit alles maar puur op internet gegevens.
kan iemand mij vertellen of deze manier een kans van slagen heeft of moet ik toch van een ander merk het multiroom gaan betrekken en dan de marantz maar daar op aansluiten??

tips zijn erg welkom!!


alvast bedankt

hugo
Sr6005/sr7500 dv4001/cd7300 ud5005

Stadium III

Dag Hugo

hoeveel kamers wil je eventueel voorzien van geluid en wat zijn je wensen daarin ?

Hoofdruimte 5.1 en een apparte ruimte stereo ?
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

muld1529

ik wil dmv een toe te voegen zoneplayer meerdere speakersets in overige ruimtes aansturen.
dus mijn sr7500 blijft in woonkamer als 5.1
dan kabel naar audiokast in hal, daar moet dan een harddisk en een zoneplayer staan,
deze moeten bedienbaar zijn in iedere ruimte waar speakers zijn.
ik heb dus overal al buizen in wanden en plafonds ingebouwd, ook kistjes voor speakers en key-pads.
de sr7500 is (zag ik nu pas) volgens de handleiding ook bedienbaar dmv key-pads.
wat er dan precies te bedienen is weet ik niet.
als er een volledige 1op1 bediening uitgevoerd zou kunnen worden zou ik zelfs de sr7500 als multiroom kunnen gebruiken.
ik wil minimaal 4 ruimtes van mutiroom voorzien.

die componenten van marantz die op de us-site staan zouden (in theorie) perfect zijn voor hetgeen ik voor ogen heb maar ze zijn niet in nederland verkrijgbaar.
zo zag ik dat ze weliswaar 230 volt geschikt zijn maar wel 60 hz, is dat onoverkomelijk of is dat dan toch toepasbaar??

bediening dus door key-pads en een rf afstandbediening.
best moeilijk om als leek hier een beetje een lijn in te krijgen.
tuurlijk ik kan naar een dealer gaan, heb ik al vaker gedaan,
die slepen je meteen mee naar de audio-room en laten oplossingen van veeeeeele duizenden euro's zien.
als je veel geld uit kunt geven is alles makkelijk, maar helaas.......................
Sr6005/sr7500 dv4001/cd7300 ud5005

Stadium III

Mmm dit isvoor mij ook moeilijk

Zou zo ook ff niet kunnen zeggen wat voor jou een goeie oplossing is
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

De SR7500/8500 heeft de mogelijkheid een 2e ruimte aan te sturen.

In de hoofdruimte kan je kiezen tussen 5.1 en 7.1.
Wanneer je 5.1 hebt gekozen kan je een 2e ruimte als 2.0 aansturen met de 2 niet gebruikte uithangen van de 7.1. Je hebt dus dan enkel speakers nodig, geen versterker.

Bij 5.1 en 7.1 kan je ook gebruik maken van een Low-Level uithang, maar dan moet je in de 2e ruimte wel een versterker plaatsen.

Je kan dan naar de 2e ruimte gelijk welke bron die op de receiver hebt aangesloten weergeven.

De bediening is iets anders, je kan een extra InfraRood ontvanger plaatsen in de 2e ruimte, en als alle andre spullen ook van Marantz zijn, zul je die kunne aansturen. Er bestaan betere oplossing, er bestaan van Marantz (en andere merken) die via radio of wifi signalen versturen naar een ontvanger die dan Infrarood uithangendie je moet verbinden met je diverse componenten (infrarood zenders die je moet kleven op je infrarrod ontvangers)

De SR8002 en ik vermoed ook de SR7002 kunnen 1 hoofdruimte en 2 bijruimtes aansturen. In één 2e zone kan je ook beeld meegeven.

Over bediening via keypad, geen idee, maar er is op de receiver een seriele poort, die externe bediening toelaat.

Indien je enkel muziek (bronnen als MP3, CD players, TV, DVD, VCR, radio en internet radio) wilt verspreiden dan heb je oplossingen zoals de Sonos, die kan muziek naar meerdere ruimte draadloos (WiFi) verspreiden, ook de remote werkt via Wifi. En heb je een Iphone, dan is er gratis software die ervoor zorgt dat je hiermee ook de sonos in gelijke welke ruimte kan bedienen.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25