Ik ben sinds februari dit jaar in het bezit van een Marantz PM43. Gekocht voor 60,- op marktplaats. Daarop heb ik B&O S80 luidspreker op aangesloten. Aanschaf 75,- (Link:
http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=672 )
Specificaties van de B&O S80
Type: 6414 (1981 - 1982)
RMS power handling capacity 80 W
Music power handling capacity 110 W
Impedance: 8 ohms
Frequency response 4+ -8 dB 50 - 22,000 Hz
Frequency response +/- 4 dB 70 - 20,000 Hz
Sensitivity: 4 watts
Distortion 250 - 1000 Hz
<1.8%
Distortion > 1000 Hz <0.7%
Woofer: 21 cm, throw +/- 3 mm
Phase-link, mid-range: 7.5 cm dome
Tweeter: 2.5 cm dome
Net volume: 24 litre
Gross volume: 37 litre
Dimensions W x H x D: 26.5 x 53 x 27.5 cm
Weight 9 kg
Deze set klinkt, met de aanschaf prijs in het achterhoofd, erg goed. Vooral klassiek of pop met een klassieke inslag heeft mij zeer verbaasd. De details zijn zeer goed hoorbaar. Ik had hiervoor een LG homecinemaset. Ronduit bagger en daarvoor een AKAI AM47 versterker met Philips luisprekers. Dat klonk niet onaardig.
Eigenlijk ben ik zeer tevreden. Maar ik moet wel mijn loudness "aanzetten" voor een vol en in mijn ogen/oren een beter geluid. Zonder loudness klinkt het zeer mat en en weinig bas. (muziek: The cranberries, Van dik Hout.)
Ik heb niet bijster veel verstand van versterkers, luidsprekers en aanverwanten, maar wel een gezonde interesse. Ik wil aan jullie de volgende vraag voorleggen.
Mijn gevoel zegt dat er meer te halen valt. lees luidsprekers en of versterker. Ik heb een budget van 200,- Student, minimale inverstering, maximaal resultaat!
Moet ik:
A: een andere versterker aanschaffen? Zoja welke past het beste bij de luidsprekers? Gezien de specs ven de luisprekers.
B: andere luidsprekers? De PM43 is een prima versterker! Er is veel beter te krijgen dan B&O en welke dan?
C: Gewoon zo houden en neem je vriendin mee voor een dagje uit a 200,-
D: Anders namelijk...
Ik ben benieuwd naar jullie reactie(s)!
Groeten,
Ernst-Jan
Update maandag 9 maart 2009:
Ik heb twee weken geleden voor 90,- euro een Marantz PM-68 aangeschaft en afgelopen vrijdag mijn PM-43 binnen 3 uur ( ! ) voor 65,- euro via marktplaats verkocht.
Het verschil tussen deze twee is enorm. De PM-68 klinkt vele malen beter. Veel duidelijker, voller en nog meer gedetailleerd zonder te dreunen of dof te klinken. Waar de PM-43 wel "last" van had.
Kortom, ik ben weer tevreden.
Al weet ik wel dat de luidsprekers binnenkort ook vervangen gaan worden... Ik kijk met een schuin oog naar BNS. Deze geven een nog beter geluid dan B&O en zijn voor een prikkie via Marktplaats te koop. Zelf heb ik voor mijn moeder bij de kringloopwinkel een set BNS gekocht voor 25,- euro. En dat klinkt erg strak! Alleen missen ze wat bas. Moeders luistert alleen klassiek dus zo erg is dat niet.
Wordt vervolgd...!