Marantz NR1605 AVR + Sony Bravia 9

Gestart door Godfried, juli 31, 2025, 12:24:13

Vorige topic - Volgende topic

Godfried

Beste allen,

Ik ben de gelukkige eigenaar van een Bravia 9 tv (met ingebouwd android/google tv), echt geweldig omdat we een ruimte hebben met veel tegenlicht en nu eindelijk ook overdag tv kunnen kijken.

Echter krijg ik het surround geluid niet aan de praat met mijn Marantz AV ontvanger. Nu ben ik aan het kijken naar een upgrade, maar eigenlijk zou dit toch gewoon moeten werken?

Ik probeer alle problemen te elimineren, maar ik kom er maar niet uit. Hebben jullie mogelijk ideeën waar het mis gaat?

Als ik mijn PC rechtstreeks aansluit op de versterker heb ik  surround sound, 5.1 in mijn geval.

Sluit ik de pc aan op de tv dan heb ik via de AVR alleen geluid over de frontspeakers en de center speaker. Dit is ook zo voor de Netflix app op de tv of als ik de mediaserver op de tv gebruik om een film vanaf mijn pc af te spelen.

Wat apart is dat als ik de sony picture core app gebruik op de tv, waar enkel Sony films op staan ik wel surround geluid heb. Ook als ik de via de tv zelf de kanalen test heb ik surround. Ergens lijkt het dus mis te gaan in de communicatie en of decoding van de signalen. Met een extra optische kabel werkt het wel maar dan heb ik last van een vertraging en geen bediening van de AVR via de TV.

PC nu dus rechtstreeks aangesloten op de AVR, wat dus wel werkt maar dan kan ik niet genieten van HDR dolby vision want dat wordt niet ondersteund door mijn versterker maar wel door de tv en ik kan ook geen gebruik maken van de 120Hz mogelijkheid van mijn pc en tv.

Ik heb alles geprobeerd, de verschillende standen op de PLIIC of DTS maar dat maakt allemaal geen verschil.

Iemand een idee wat ik nog kan proberen?

RHK

Ik lees in je topic niet hoe je de tv en Marantz hebt aangesloten.  Ik neem aan met een geschikte HDMI kabel op de Earc poort. Ik ken de Sony niet, maar tegenwoordig hebben alle merken wel een Earc hdmi poort. Ik lees wel het proberen met een optische kabel, via je tv krijg je dan i.i.g. geen Atmos naar je Marantz.
Tevens moet op de tv en Marantz de instellingen doorlopen worden in het audio menu, vaak moet "automatisch" worden gekozen. Bij de Marantz mogelijk in het audio menu HDMI aanvinken.
In principe moet het allemaal kunnen werken, als je alle instellingen gecheckt hebt. Succes.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

iMoose

Een geschikte HDMI kabel tussen de ARC van de Receiver en eARC van de TV is stap 1.

Alle instellingen doorlopen in zowel de TV als de receiver is de volgende stap.

Nu is het natuurlijk wel zo dat de NR1605 al wat ouder is en jouw Bravia wat nieuwer. Het zou daarom goed kunnen dat voor deze combinatie e.e.a. niet helemaal lekker communiceert met elkaar of dat formaten vanuit de TV (bijv. HDR Dolby Vision) niet worden ondersteunt door de 1605. Maar als de TV surround (5.1) ondersteunt vanuit de apps op de TV dan zou dit ook uit de receiver moeten komen. Ook met eventueel een optische kabel.

Het is soms wat zoeken met dit soort systemen, instellingen en comptabiliteit. Zelf ben ik daarom overgestapt op een AppleTV. Wel weer een extra kastje maar een (in mijn ogen)  meer voor de hand liggende signaal route (AppleTV -> Receiver -> TV). En los van wat je van Apple vindt regelmatig updates van zowel de AppleTv software als de Apps die er op staan waardoor alles eigenlijk probleemloos werkt.   

RHK

Ik vraag mij zo langzamerhand af of de topicstarter hier nog op terugkomt na de post op 31 juli.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

Godfried

Beste RHK, zeker wel, ik kreeg alleen geen melding of er een reactie was, dus was nu maar even zelf gaan kijken en ben blij met jullie reacties.

Maar ik heb zelfs een nieuwe kabel gekocht om dat ik de oude niet meer vertrouwde. Was wel een audioquest kabel maar mogelijk niet hdmi2. Nu heb ik de nieuwste kabel van Audioquest dus dat moet wel goed zitten.

TV is vanuit eARC poort van de TV aangesloten op de ARC poort van de Marantz, heb het wel voor elkaar gekregen dat de versterker aan gaat als ik de tv aanzet en dat ik het volume kan regelen via de tv, dus dat is winst. Maar het vreemde is gewoon dat het wel werkt bij de sony picture core app maar niet bij de andere apps waardoor ik een communicatie probleem voorzie.

Ik kan Sony/Marantz of Google wel berichten maar dat zal mij weinig helpen.

Ik dacht dat misschien iemand op het forum wat meer weet van al die standaarden en wat nu wel of niet lan communiceren met elkaar.

Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellend dat de sony picture core app op de tv de juiste/verschillende formaten doorgeven. Je hebt daar de keuze tussen
-Imax dts
-Dolby Atmos
-DTSx
-5.1

Ik weet niet wat bijv. Netflix uitzendt maar zou het kunnen dat de sony picture core app automatisch  aar bijv. 5.1 gaat bij gebrek aan decodering in de versterker en dat netflix maar een formaat doorstuurt ofzo, ik snap gewoon niet hoe die codecs en decodering werkt. Ik wordt daar op internet ook niet veel wijzer van.

Mijn PC bijvoorbeeld kan ik op stereo, 5.1 of 7.1 zetten en zowel op 5.1 en 7.1 krijg ik correct geluid over mijn 5.1 speakersetup. Kies ik op de pc voor dts, dan hoor ik niks, dolby atmos krijg ik sowieso niet werkend op de pc.

Ik weet het gewoon niet en vindt het zonde om voor een nieuwe versterker te gaan als deze voor de rest nog goed is, maar ja als het niet anders is, moet het natuurlijk maar...

En Imoose, appletv of pc aansluiten of chromecast werkt allemaal wel m
voor surround, maar dan is de versterker de limiterende factor waardoor ik niet van HDR kan genieten en 120hz (al is dat laatste wat minder belangrijk voor mij). Daarom is mijn PC nu aan versterker gesloten om wel werkend surround te hebben.

Ik ga in de tussentijd nog wel even klooien met de optische kabel of dat iets op gaat leveren.

Godfried

Geen idee wat nu echt de oplossing is geweest, maar optische kabel erin gezet, geen oplossing. Alles maar weer op 'auto' gezet (wat he eerst ook al stond, maar misschien dan toch niet) en alles werkt.

Dus nu PC aangesloten aan de TV, dus 120 hz en HDR dus ik ben helemaal tevreden. Dan kan ik nu de keuze maken om eerst de speakers te upgraden omdat ik nog doorkan met mijn AVR.

Bedankt

RHK

Citaat van: Godfried op augustus 05, 2025, 21:42:29Geen idee wat nu echt de oplossing is geweest, maar optische kabel erin gezet, geen oplossing. Alles maar weer op 'auto' gezet (wat he eerst ook al stond, maar misschien dan toch niet) en alles werkt.

Dus nu PC aangesloten aan de TV, dus 120 hz en HDR dus ik ben helemaal tevreden. Dan kan ik nu de keuze maken om eerst de speakers te upgraden omdat ik nog doorkan met mijn AVR.

Bedankt

Mooi dat je reageert en dat het uiteindelijk opgelost is. Softwarematig is het met Marantz niet altijd stabiel, v.w.b.t. de handshake met andere apparatuur, het is wel eens klooien en soms werkt het wel en soms ook niet. enfin, het werkt.
Veel kijk en luisterplezier.
5.2.2

iMoose

Mooi dat het is opgelost. Helaas zonder de oorzaak en oplossing te kennen maar dat is wel herkenbaar. Zo af en toe moet ik ook alles even opnieuw opstarten omdat een apparaat via HDMI niet wordt opgepikt door de Marantz.