Citaat van: RHK op augustus 31, 2024, 03:58:05Artikel over ruimtecorrectie in stereo van Hifi Klubben
https://www.hifiklubben.nl/inspiratie/stereohifi/ruimtecorrectie--geweldig-geluid-in-elk-huis/
Ik lees het later wel eens op mijn gemak, maar bekeek het al eens diagonaal. Tuurlijk hebben die dingen hun grenzen en zijn er zaken dat je het niet kan oplossen. Maar een woonkamer blijft een woonkamer die ook zijn beperken heeft. Zo kan ik de sub vandaag maar op 1 plek kwijt. Ik heb 12 luidsprekers die verspreid staan of hangen, allemaal hebben ze hetzelfde probleem onder de 200hz.
Ik zie enkel dat daar pieken zitten van 10 a 15 db... dat is zo goed als zeker de ruimte. Maar wat dat veroorzaakt of beter gezegd kan corrigeren overstijgt mijn kennis.
Het is vermoedelijk wel wat meer dan enkel een EQ aanpassen.
Wat ik spijtig vind is dat al die software na correctie geen nieuwe meting doet om desnoods het nieuwe resultaat te fine tunen.
Feit was dat ik zowel in pure direct als na audyssey niet tevreden was met het laag. Na manueel een heel vreemde curve te maken om de Audyssey imperfectheden op te vangen het nu wel veel beter klinkt.
Maar zoals ik nu ook vaststel meet ik vreemde zaken ivm te vroeg afvallen van de fronts na correctie, en geen verschillen als ik crossover aanpas. Wat me doet afvragen heeft marantz/audyssey alles wel op punt staan.