Citaat van: CBdicX op juli 30, 2024, 20:15:16Ook wel weer een "prachtige" toepassing binnen audio......
Volgens de fabrikant zorgt het aanbrengen van 't goedje voor een tweedimensionale laag grafeenatomen met een uitstekende elektrische geleiding.
Ik vermoed dat dit zwarte prutje wel goed is voor de bankrekening van dit bedrijf
https://www.alpha-audio.net/nl/hi-fi-nl/2024/07/bsp-grafeen-contactverbeteraar/
Wel grappig dit.
Ik ontken niet dat contacten verliezen veroorzaken. Ik meen dat "Gene" in één van zijn Youtube video's ooit een meeting deed waar de luidspreker schroeven harder aangedraaid werden met een tang en de meeting verbeterde.
Dus een geleidend goedje aanbrengen, zou positief kunnen werken (denk aan koelpasta). Maar grafeen is geen geleider maar een halfgeleider. De elektrische geleidbaarheid van intrinsiek (niet gemodificeerd) grafeen is vrij laag.
Door bepaalde verontreinigingen toe te voegen (de halfgeleider te doteren), kunnen de elektrische eigenschappen sterk worden beïnvloed en kan zo de geleidbaarheid sterk verbeterd worden.
Grafeen kan worden gemodificeerd tot een supergeleider bij kamertemperatuur (
Graphene's sleeping superconductivity awakens).
Maar de claim op hun site "Omdat grafeen een aanzienlijk hogere geleidbaarheid heeft dan zilver en koper, produceert het de hoogste elektrische geleidbaarheid voor alle metalen contacten" is dus gelogen.
Moest er staan gemodifieerd grafeen door het te koppelen aan praseodymium cerium koperoxide (PCCO) dan zou het wel kunnen, al werd dat voor zover ik weet, enkel maar gerealiseerd tijdens onderzoek door de universiteit van Camùbridge.