Hallo!
ik heb sinds 2 weken een NR1200. Alles werkt top alleen heb ik problemen met Airplay.
-Vanaf mijn iPhone 13 Mini en diensten als Spotify / Qobuzz / Plexamp krijg ik hele instabiele audio, met veel dropouts, gestotter, pops en clicks. Natuurlijk kan ik voor Spotify gewoon Spotify Connect gebruiken dus dat is geen probleem. Maar voor Qobuzz of Plexamp of andere audio apps waar geen connect voor is is dit erg vervelend.
Ook in de HEOS app, die ik niet heel graag gebruik, gebeurt dit als er via airplay geconnect wordt (bv via een plex server).
*Ik heb de laatste firmware op zowel Marantz als iPhone.
*Het dient opgemerkt te worden dat Airplay vanaf mijn iphone altijd prima werkt op ELK ander apparaat dat ik in huis heb (wifi speakers, tv, etc.)
*Airplay vanf mijn Macbook Pro 2015 geeft een stabiele audio weergave, het probleem lijkt dus bij mijn telefoon te liggen. Ook op de Iphone 13 van mijn vriendin zijn er dropouts. (edit ter verduidelijking)
*De NR1200 is via ethernet verbonden met de router, die op minder dan 50cm staat.
*Het is 100% de airplay verbinding en niet de speakers (al het andere incl Connect speelt perfect af).
*Het is belangrijk op te merken dat ik tijdens het verplaatsen van de NR1200 1 van de wifi antenna's half heb beschadigd. Het knak-mechanisme is iets losser dan het zou moeten zijn. Maar omdat de versterker verbonden is via ethernet zou dit toch niet moeten uitmaken? Ik heb niet helemaal in beeld hoe dit werkt.
Ik heb inmiddels vervangende antenne's besteld om maar zeker te weten dat het daar niet aan ligt maar het lijkt mij sterk (Op mijn wifi speakers elders in het huis zitten uberhaupt geen antenne's en nogmaals, via macbook gaat de airplay connectie prima).
- Ik heb een Orbi mesh netwerk met 3 satellieten in huis dat altijd prima werkt en 500mbit geeft door het hele huis. Ik stream dagelijks 4k films via Plex draadloos van mijn laptop naar mijn smart tv zonder problemen. Dat mijn netwerk niet klaar is voor 44/16 audio streaming geloof ik eigenlijk niet en ik zit toch te denken aan matige integratie van airplay op de Marantz.
- Omdat dit probleem alleen op de iPhone 13 is (andere modellen niet getest) zou het kunnen dat er iets niet helemaal lekker verloopt tussen de iPhone en de NR1200. Het vreemde is dat Airplay naar mijn Audio Pro (sonos-achtig apparaat) wifi speaker systeem vlekkeloos verloopt. Dit zijn actieve wifi speakers van 150 euro dus ik ben nogal teleurgesteld dat dat daar goed werkt maar niet op een toch niet al te goedkope Marantz versterker.
Heeft iemand adviezen wat ik kan troubleshooten? Of iemand anders met deze issues. Er is natuurlijk veel te tweaken in de router settings maar ondanks dat ik geen tech noob ben weet ik niet waar te beginnen en of dit uberhaupt nodig zou moeten zijn.
Zou een Marantz totale factory reset helpen?
Ik heb de router en modem al opnieuw opgestart.
Hulp wordt enorm op prijs gesteld want ik sta op het punt de versterker te retourneren of te verkopen.
Wat kan ik verder nog uitproberen?
Ik zou simpelweg gewoon airplay willen gebruiken voor 44/16 en niet vast zitten aan de 320kbps van Spotify. Momenteel is dat gewoon niet mogelijk. Elke 15s kraakt of stottert er iets.
(Een mogelijkheid tot een workaroundje met bv een Wiim Mini die airplay regelt sta ik wel voor open, al vermoed ik dan dat casten de versterker niet automatisch aanzet wat toch voor mij wel een aardige dealbreaker is qua gemak)
Ik hoop heel erg dat er iemand is met nog wat ideeen hoe ik dit kan aanvliegen.
Vriendelijke groeten!