Bi-Wire:1 voeding (versterker), 2 draden, een naar de tweeter, een naar de Mid-Woofer.
Bi-Amp:1 voeding (versterker bijvb buizen), 1 draad naar de tweeter
1 voeding (versterker bijvb solid state), 1 draad naar de Mid-Woofer
Bi-wire doet weinig tot niets, het bruggetje die je weg haalt op de speaker wordt nu vervangen door het bruggetje in de versterker.
Wel zou je op de tweeters een zilver/koper draad kunnen zetten en op de woofers een pure koper draad.
Ik ga niet beweren dat je daar iets van hoort, ik sowieso niet maar gebruik het wel op mijn Center
Bi-amp zijn er in 2 uitvoeringen:
1 als
passive Bi-amp waarbij de crossover van de speakers gebruikt worden.
2 als
active Bi-amp waarbij de crossover van de speakers
er niet zijn, dus dan doen de versterkers alles.
Active Bi-amp (2) wordt gezien als de meest serieuze en ook degene die het meeste invloed heeft.
Vaak wordt er op de tweeters een Buizen versterker gezet, en op de woofers een hoog vermogen Solid State.
De crossover zal via de versterker geregeld moeten worden, gezien de crossovers in de speakers ontbreken.
De Passive versie doet minder omdat de crossovers in de speakers zitten en je dus afhankelijk bent van hoe de fabrikant dit geregeld heeft, daar zal je weinig tot niets aan kunnen veranderen, vandaar de Active versie die wel te beinvloeden is dmv wat voor versterkers er gebruikt worden, en hun instellingen.
Hoe dan ook, alle audio forums staan propvol met discussies over B-wire versus Bi-amp en of het wat uithaalt of niet.
Als je denkt dat het wat doet zal het vast, en daar gaat het om.
Stereo gaat het voor mij niet worden, ik zit teveel aan de linkerkant, en mijn vrouw aan de rechterkant dus geluid uit het midden (met Stereo) gaat niet lukken.
3.x zou voor mij nog kunnen, dus Stereo met een Center, maar voor films is surround toch wel prettig, en Height niet te vergeten.
Ik zit nu nog even te denken om toch 7.x.4 te doen, of 6.x.4 met 1x Surround Back in het midden achter de luisterplek.