Citaat van: Emiel77 op april 03, 2022, 21:27:27
eens met CBdicX, probeer te voorkomen om met "boekenplank" luidsprekers en subs te gaan werken.
nadeel van boekenplank: vaak geven deze pas vanaf ca 45 Hz geluid, dan mis je toch echt een stuk laag dat aangevuld moet worden met een sub, ook is de klankkast in dit geval eigenlijk te klein
groot voordeel van de vloerstaanders: deze hebben een volwaardige klankkast en als je even zoekt in specificaties heb je in de basis een veel beter laag bereik (in het geval mijn mijn Quadral Signum 70 vanaf 32 Hz)
center en mid speakers kunnen dan wel weer compact zijn in het geval van surround (persoonlijk heb ik een voorkeur voor puur 2.0 stereo dus zonder sub)
mocht surround toch geen echt harde eis zijn zou je nog kunnen overwegen een pure stereo versterker aan te schaffen, wellicht dan voor een vergelijkbare prijs een kwalitatief betere versterker
Een compakte Center ben ik het zeker niet mee eens.
Compacte Center houd in dat er een hoge cross-over wordt toegepast.
Zodra dit boven de 80 Hz gaat zullen de subwoofers of vloerstaanders zonder subwoofer mee gaan "spreken".
Dat wil je absoluut voorkomen want dan komen de stemmen niet meer alleen van de Center.
Zorg dus altijd voor de groots mogelijke Center !!
Een Stereo versterker van vergelijkbare prijs tov een multi kanaal AVC is niet specifiek beter.
Dat is een marketing dingetje om de regelmatig veel te dure Stereo versterkers toch te verkopen.
In basis is versterken, versterken, of je dit nu doet met 1 blok trafo of 1 ring trafo's maakt geen snars uit, ga je niet horen.
Ook aan de voor en eindversterkers worden vaak magische waardes toebedeeld in Stereo versterkers, maar ook hier zal het verschil nagenoeg niet waarneembaar zijn voor een "normaal" mens.
Ik zeg, koop een AVC die net boven het budget zit (
) en gebruik de Stereo of Puur stand voor muziek
koop een paar grote vloerstaanders en de groots mogelijke Center
doe het zonder subwoofer(s), en als je je buren regelmatig aan de deur wil, lekkere grote subwoofer(s)
voor de surrounds en hoogte speakers kan het klein blijven, die hogere cross-overs doen niets met de vocalen dus daar hebben vloerstaanders of subwoofers geen last van.
Maar dit is mijn idee / ervaring na jaren slepen met knotsen van speakers, subwoofers en zeer kleine speakers, en mijn oren en kamer zijn niet die van jou, met nadruk op
de kamer, want dat is de grootste spelbreker in de meeste setups........