marantz 4400 9

Gestart door HAL9000, april 08, 2008, 18:53:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik ben heel de dag bezig geweest met een 4400 , het is er eentje met een blauwe scope.
Helaas was deze niet zo geweldig, een ster in het frontplaat. en heel veel negatieve verassingen. Ik ben nog steeds niet helemaal klaar met deze 4400.

Ik kreeg hem binnen in nette staat op een barst in het frontplaat na. aangezet, werkelijk alle lampjes kapot,  (wat een geld)
tuner deed het, geluid was heel slecht, en de scope was ontregeld.

Uiteraard was de voeding hier ook helemaal verdroogd, het plastikke chassi van de lampjes is grotendeels gesmolten  :-\
En ik merk aan de kleur (koelplaat) van de eind modules dat deze behoorlijk lang en hard heeft staan draaien.









na twee transistoren 4 weerstanden en 16 elko's is deze voeding weer optimaal.





daarna de eindtrappen.


toen ik de onderkant er vanaf schroefde stond ik voor ene lelijke verassing dat de hoofd elko's van 50V 20.000µf x2 kapot waren..




Ik heb het nog niet eerder meegemaakt bij een 4400 dat de elko's defect waren, wel tee keer bij een 4140 (beetje vreemde brugcel)
de 4400 maakt gebruik van een dubbeldiode als brugcel, en ook niet zomaar een eentje van 7 of 8 Ampere.
Ik merkte al gelijk op dat de fitting een beetje corrosief was, ik heb de twee dubbel diode door gesoldeerd. Nu kan er geen fase meer komen bij dit punt.


vervangen met 63V 22.000µF

Nu ben ik even aan het spelen met beste, maar soms vliegt de 4400 in protect na wat mintuiten, en schiet er dan met een gil ook weer uit..
alleen bij 2x125watt modus..
op 2x50watt niet..

Ik vermoed dat de bridge torren ook hun beste tijd gehad hebben.

Ik heb de 4400 wel aan de dummy gehangen op vol vermogen..
gaf netjes 2x190,10watt per kanaal.
en 85.36watt per mono kanaal op 4x40 modus..




ff geen zin meer in 4400's
:(

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

vielzweck

Hey hal,

wat een werk jonge pfffffffffffffffff

wat mij verbaast is dat het ding van alles stuk heeft maar
a) nog geluid produceert en
b) niet in brandt vliegt, electricuteert of wat dan ook terwijl ze heden ten dage blijven waarschuwen om zo iets simpels als een tv niet op de standby te laten staan omdat je anders de hut afbrandt.  :oops:

Is dit de meest brakke die je ooit onder handen hebt gehad?
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

HAL9000

Citaat van: vielzweck op april 08, 2008, 19:15:56
Hey hal,

wat een werk jonge pfffffffffffffffff

wat mij verbaast is dat het ding van alles stuk heeft maar
a) nog geluid produceert en
b) niet in brandt vliegt, electricuteert of wat dan ook terwijl ze heden ten dage blijven waarschuwen om zo iets simpels als een tv niet op de standby te laten staan omdat je anders de hut afbrandt.  :oops:

Is dit de meest brakke die je ooit onder handen hebt gehad?

deze is idd niet geweldig nee..... zoe je wel zeggen ipv de leeftijd maar nee hoor.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Austin Powers

Citaat van: HAL9000 op april 09, 2008, 01:44:33
deze is idd niet geweldig nee..... zoe je wel zeggen ipv de leeftijd maar nee hoor.


De kosten zijn het niet denk ik, meer de tijd die je er voor uit moet trekken. Maar als je eenmaal klaar bent, heb je ook wel veel plezier aan het eindresultaat.  :wink: