De SR5300 receiver van mijn jongste zoon begaf het met een flinke knal uit de speakers (front L+R, centerspeaker en 2 surround satellitrs).
Geen rook, geen zichtbaar oververhitte componenten. Receiver in beveiligingsmodus.
Reset (spanningloos, A/D + Dimmer knop tegelijk bij opstarten gedurende >3sec.) levert geen soulaas. Relais op powerboard schakelt, kortstondig weergave van volume-instelling op display. Daarna alles weer zwart, powerknop 'brand' rood dus voeding lijkt ok.
Kast knap stoffig van binnen. De in- en output pcb's netjes uitgenomen om beter zicht op de componenten te hebben.
C117 (10.000 muF) op main board lijkt al eens vervangen en deze en buurman c118 (2.200 muF) hebben een nèt niet vlak deksel. Verdacht voor mij.
Op digitaal in-/output board zijn de buffers IC712 (MM74LCX244WMX SOP20 lowvolt buffer) en 713 (MM74HCT244WMX SOP20 Octal 3 state buffer) donker gekleurd, ik vraag mij af of dat de boosdoeners kunnen zijn?
Na zorgvuldige visuele inspectie zie ik geen onderdelen los in de tin staan. Een aantal soldeereilandjes zijn opnieuw gesoldeerde, ik zie daar gelukkig geen onbedoelde bruggen.
Iemand suggesties wat het best te doen? De 2 genoemde condensatoren vervangen? En wat schatten jullie in tav de genoemde ic buffers?
De foto's staan op mijn Instagramaccount:
https://www.instagram.com/bobnonnekens/Bedankt voor het meedenken!
Bob