Citaat van: edje1205 op februari 13, 2019, 14:29:20
Appendix
Zo ook gelukt; slechte kabel
Maarten:
De soundbar heeft een vermogen van 40W , dat is toch niet teveel ?
Dus toch nog maar even vragen:
...en anders is t klaar zo.....
Mijn dank is groot !
Hey Ed,
het is niet makkelijk uit te leggen maar je maakt een kleine denkfout namelijk.
Het vermogen van de soundbar heeft niks te maken met het vermogen van de Marantz en ook niet met de instelling qua impedantie op de Marantz.
Het vermogen van de Marantz en de keuze voor een impedantie is alleen van belang als je de Marantz aansluit op een setje conventionele luidsprekers, dus passief.
Dat doe je door luidsprekerkabels tussen de luidsprekerterminals op de achterzijde van de NR1509 te trekken naar een setje passieve luidsprekers.
In jouw geval dus het surroundsetje, je marantz moet je instellen op de impedantie van dat setje. Dat heeft helemaal niks te maken met de Soundbar, dat hele verhaal over impedantie en vermogen tussen de marantz en de soundbar moet je gewoon vergeten.
In jouw geval gaat er alleen maar vanuit de Marantz een signaalkabeltje naar de soundbar.
Dat doet de Marantz met zijn electronica aan boord en niet met het versterkergedeelte.
Zie het maar alsof je een tuner of CD-speler met de "cinch/tulp/RCA-naar 3.5mmJack" kabel aansluit.
Ik durf te wedden dat als je dat doet dat er ook volume-verschil tussen de TV en de bron die je met dat 3.5mm jack kabeltje aansluit.
De soundbar zet dit signaal om en zorgt dat me de ingebouwde versterker de luidsprekers, die in de behuizing van de soudnbar zitten, geluid maken.
Ik durf te wedden dat het verschil in volume de schuld is van het vergelijk tussen het optische signaal vanuit de TV en het analoge signaal vanuit de Marantz.
Dat analoge signaal is gewoon (te) zwak, de versterker kan daar maar lastig een "luid klinkend" volume van maken is mijn veronderstelling.