Gesproken geluid duidelijk zachter

Gestart door Ronald1947, augustus 30, 2016, 09:58:54

Vorige topic - Volgende topic

Ronald1947

L.s.,
Ik heb een AV Surround Amplifier PM711AV en een Synthesized Stereo Tuner ST-40L overgenomen. Nu valt mij op dat bij b.v. bij Radio 1, 2 en 5 het gesproken woord duidelijk zachter is dan de muziek. Zelfs zo zacht dat ik eigenlijk het volume duidelijk moet verhogen. Kan mij iemand aangeven hoe ik de versterker moet instellen/installeren om het gesproken woord wat harder te krijgen? Dus qua volume ongeveer gelijk aan het volume van de muziek?
Bij voorbaat dank!
Ronald

TurboMarco

Hallo en welkom hier ,daarvoor zou je eerst wat duidelijker moeten zijn hoe je luidsprekeropstelling is .
Gebruik je slecht twee luidsprekers dan heb je het over een stereo configuratie ,en dan staat hoogstwaarschijnlijk de AV versterker nog ingesteld als surround .
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

Ronald1947

Hallo Marco,
Je slaat de spijker op de kop. Ik heb inderdaad twee luidsprekerboxen op de versterker aangesloten en de versterker stond nog op surround. Nadat ik de surround had uitgeschakeld kwam de gesproken tekst goed door.
Mijn zeer geringe kennis van geluidsinstallaties zit mij hier nog duidelijk in de weg. Vergelijk het met een verstokte 2CV-rijder die ineens achter het stuur van een Ferrari gaat zitten :-). Als je daarbij nog in aanmerking neemt dat ik (nog) geen handleiding heb wordt het helemaal een zoektocht.
In ieder geval bedankt voor jouw snel antwoord!
Ronald

pameijer

Marco's antwoord had ik ook willen geven, maar ik kon je vraag niet zo goed verstaan... Voortaan iets harder praten hè!  :wink:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15