het niet oplichten van het stereo signaal bij het FM beluiseren

Gestart door bert 2, juni 20, 2016, 20:30:00

Vorige topic - Volgende topic

bert 2

Dames en Heren techneuten
Ik heb een probleem met mijn oude receiver  NAD 160A  ( Geen Marantz )  het volgende is niet in orde:  waneer ik een FM  zender beluister zou normaal gesproken het "stereo signaal lampje" moeten oplichten. En dat doet die dus niet.
Gecheckt heb ik reeds:  er is 15 volt spanning , het lampje is goed ( getest met een externe voeding)  van het voedingsboard zijn een 7 tal condensators vernieuwd  een transistor  2SC361  vervangen voor een 2SC1398  transistor.
Nog geen positief resultaat,  geen oplichten van het stereo lampje
Omdat ik wel spanning 15 volt meet op het aansluit contact van het lampje lijkt het erop dat er iets niet open gestuurd word,  waardoor er stroom gaat vloeien  en dus de lamp gaat branden. Wat denk ik ook weer logisch is omdat eerst aan de stereo voorwaarde moet worden voldaan voordat het stereo circuit wordt open gestuurd .
Met de boven staande redenatie is op dit moment het plan op condensators op het FM board te vernieuwen.
Kan er iemand meedenken of ik op de goede weg ben? Of heeft iemand een tip wat ik nog kan proberen?
Ik lees graag jullie reacties
Mvg Bert 2 

Vinyl_Fuchs

Citaat van: bert 2 op juni 20, 2016, 20:30:00
Dames en Heren techneuten
Ik heb een probleem met mijn oude receiver  NAD 160A  ( Geen Marantz )  het volgende is niet in orde:  waneer ik een FM  zender beluister zou normaal gesproken het "stereo signaal lampje" moeten oplichten. En dat doet die dus niet.
Gecheckt heb ik reeds:  er is 15 volt spanning , het lampje is goed ( getest met een externe voeding)  van het voedingsboard zijn een 7 tal condensators vernieuwd  een transistor  2SC361  vervangen voor een 2SC1398  transistor.
Nog geen positief resultaat,  geen oplichten van het stereo lampje
Omdat ik wel spanning 15 volt meet op het aansluit contact van het lampje lijkt het erop dat er iets niet open gestuurd word,  waardoor er stroom gaat vloeien  en dus de lamp gaat branden. Wat denk ik ook weer logisch is omdat eerst aan de stereo voorwaarde moet worden voldaan voordat het stereo circuit wordt open gestuurd .
Met de boven staande redenatie is op dit moment het plan op condensators op het FM board te vernieuwen.
Kan er iemand meedenken of ik op de goede weg ben? Of heeft iemand een tip wat ik nog kan proberen?
Ik lees graag jullie reacties
Mvg Bert 2 

Mooie receiver Bert, nog nooit gezien. Je zou zo denken dat het een marantz is. Die is zeker het redden waard.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

bert 2

Goeden avond   HAL 9000
Ik wil graag enkele foto's verzenden maar via forum ben ik zeer beperkt in  het formaat foto,s welke ik kan verzenden. 
Mag je verzoeken om mij te mailen dan kan ik grotere formaat foto"verzenden?
Super dat je mee wil kijken
Gr  t Bert -2

bert 2

Kijk eens ander ouder toestel gebruikt.
Hier lukt het wel mee.   

bert 2

en nog meer foto's

bert 2

Ik kan vandaag uiteindelijk melden dat het stereo lampje weer functioneert.http://marantzforum.nl/forum/Smileys/default/sleephappy.gif

In mijn eerste bericht heb ik al aangegeven dat ik gestart was met het vervangen van condensators .
Mede  omdat ik aan de eerder vervangen transistor begon te twijfelen heb ik nogmaals een viertal equivalente  transistors  laten komen  en zie daar na een tweede transistor gewisseld en geprobeerd  te hebben  resultaat  het stereo lampje  geeft weer licht . Weliswaar niet met volle overtuiging  vervolgens heb ik hierna een potmeter op de betreffende printplaat gemarkeerd en op en neer gedraaid wat resulteerde in een meer overtuigender aan en uitgaan van het stereo lampje.
Om nu te concluderen dat  het vervangen van condensators  of het wisselen van de transistors de oplossing is geweest  of het weer gangbaar maken van het potmetertje  kan ik moeilijk beoordelen.  Ik gok op een vervuilde ongevoelige geworden potmeter.

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.