Surround modus select probleem SR4300

Gestart door F264, januari 26, 2016, 21:03:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

F264

Beste Marantzforummers,

Dit is een van mijn eerste berichten op dit forum dus nog maar even kort voorstellen: mijn naam is Flip, woonachtig in Arnhem, en al een tijd naar volle tevredenheid eigenaar van een set met SR4300 AV Receiver, CD4000, Pro-Ject 1.3 (Met pro-ject box voorversterker) en 2 Tannoy Mercury 2.5's op Mission stands.

De reden van mijn bericht is dat de SR4300 de laatste maanden steeds meer kuren gaat vertonen wat betreft de selectie van surround modi. De situatie: Ik heb de TV (Philips) met een optische kabel op de digital-in van de SR4300 aangesloten. Apple TV en KPN Experia box zijn met HDMi op de TV aangesloten, dus (digitaal) geluid komt altijd via de TV. Sinds enkele maanden schiet de SR4300 om de haverklap in een andere surround modus. Soms gaat 'ie ze binnen een minuut allemaal langs (stereo, dolby, CS, etc.). Het lijkt erop dat de SR4300 continue een ander signaal van de TV krijgt, maar als ik de auto input uitschakel (D1 auto > Dig. 1) en dan zelf een modus selecteer blijft dit probleem. Ook instellingen van de TV veranderen helpt niet. Heb de receiver al eens helemaal gereset en opnieuw ingesteld, maar dit helpt helaas ook niet.

Is er iemand die weet wat hier aan de hand kan zijn en hoe dit op te lossen is. Ik ben zeker geen audio expert, dus het kan zijn dat ik iets simpels over het hoofd zie? De handleiding ken ik inmiddels tot in den treure..

Bij voorbaat veel dank voor de reacties.

rexp

Misschien een losse DAC ertussen zetten? Kabel wisselen? Andere input proberen?

F264

Kabel en input wisselen heb ik al geprobeerd. Een losse DAC lijkt mij niet logisch, want de SR4300 zou gewoon digitaal signaal moeten kunnen verwerken.