SR5002 Geen geluid center kanaal bij 4.0 opstelling

Gestart door darkseas, november 19, 2015, 01:27:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

darkseas

Ik heb recent een tweedehands Marantz SR5002 gekocht. Op de versterker heb ik 4 boxen aangesloten (L, R, SL, SR). In quick setup heb ik 4.0 ingevuld als speakers en in de setup heb ik alle speakers die ik niet heb op 'none' gezet.

Ik heb hier ondermeer een Chromecast en een Raspberry Pi (met Plex Media Player) op de HDMI ingangen van mijn SR 5002 aangesloten. Mijn LCD TV is via S/PDIF (optisch, TOSlink) op mijn versterker aangesloten.

Wanneer ik nu echter een 5.1 audio signaal via HDMI (Chromecast of Raspberry) naar de versterker stuur, wordt dit getoond als 5.1 signaal in het display. Ik hoor echter geen stemmen, enkel surround geluid. Het center kanaal wordt dus niet verdeeld over (ge-downmixed naar) de twee front speakers. De enige surround mode waar downmix wel werkt is "virtual", maar dan houd ik echter alleen een stereo geluid over de twee front speakers over...

(NB. geluidsbron is waarschijnlijk AAC.)

Wanneer ik het geluid van mijn TV afspeel (Dolby Digital surround) wordt dit overigens wél goed afgespeeld.

Iemand een idee over hoe ik 4.0 surround geluid van HDMI over houd op mijn SR-5002? (Dus downmix van 5.1 naar 4.0?)

DansaN

Ik vraag me af of dat wel mogelijk is...

Weet je zeker dat het geluid via je TV wel surround wordt weergegeven?
Ik vermoed dat dit eerder MultiChannel stereo zal zijn.

Maar misschien heb ik het mis en kan iemand anders je verder helpen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

rolk

Tsja, ik heb geen oplossing, maar vond dit topic omdat ik zelf een soortgelijk probleem heb. Ik heb een SR7005, ook met 4.0 opstelling. Ik heb dit ingeregeld met de microfoon, en ben over het algemeen goed te spreken over het geluid, behalve dat dialogen bij DVD/Bluray (bron: BD5005) nogal wegvallen t.o.v. geluideffecten. Ik moet dan het volume weer omhoog draaien en dat geeft dan weer problemen bij de luidere passages (explosies o.i.d).

Ik heb het hele menu doorgezocht, en de handleiding nageplozen. Marantz noemt wat er moet gebeuren 'downmixing', maar er zijn volgens mij geen instellingen voor of parameters die je kunt regelen. Wat ik zou willen is een soort mixer waarin je aan kunt geven hoe 7.1 bron geluid moet worden gemixt naar mijn 4 luidsprekers. Maar dat is er denk ik niet. Wel zijn er channel level instellingen, maar die komen in de praktijk overeen met luidspreker levels aangezien 'center' als channel niet te kiezen is (deze is verdwenen nadat de automatische inregeling had gedetecteerd dat ik een 4.0 opstelling heb).

Mocht ik een oplossing vinden, dan laat ik hier ook wel een berichtje achter.

Robert

Spikes25

@darkseas  @rolk
Je zou kunnen overwegen om de marantz  app te downloaden op je tablet,  en daar te kiezen voor bijvoorbeeld Multi CH stereo of een andere instelling, en luisteren of hier iets voor je gading bijzit.
Volgens mij als je de center speaker in de set-up weglaat, moet het geluid ( spraak) verdeeld worden over de front speakers. Met mijn eerste set, heb ik een paar weken ook op een 4.0 instellingen geluisterd, geen problemen, maar na toevoeging van een center speaker, was dit echt een verbetering. Maar je moet wel plek hebben.
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

rolk

Gisteren nog wat experimenten gedaan. Met m'n laptop aangesloten op de GAME HDMI input heb ik twee keer een surround sample van Fraunhofer afgespeeld. Die benoemt elk kanaal, en dan natuurlijk alleen op dat kanaal zodat "Right Channel" alleen uit de front rechts speaker komt en zo.

Daarbij heb ik de HDMI soundcard op twee verschillende manieren geconfigureerd: als 4.0 en als 5.1 opstelling (met de Sub, die optioneel is, uitgezet). Het verschil is op de SR7005 goed te *zien*, het display geeft perfect aan dat het inkomende geluidmateriaal 4 kanalen heeft (L/R/RL/RR) als m'n kaart op 4.0 staat, en 5 kanalen (L/C/R/RL/RR) als het op 5.1 met sub uit staat.

Voor mij *klinkt* het precies hetzelfde, dus de laptop en de versterker hebben dezelfde manier van downmixen, en in deze test heb ik ook geen verschil in volume ervaren tussen links/rechts en center. De conclusie is dan dat het aan het bronmateriaal ligt, sommige films overdrijven de 'sound effects' nogal. Dus bij dat is het kiezen tussen de dialoog niet kunnen volgen, of iedereen in huis uit de slaap houden.

Blij dat er niks echt fout zit, maar blijft wel jammer dat er niks te regelen valt.