Gisteren nog wat experimenten gedaan. Met m'n laptop aangesloten op de GAME HDMI input heb ik twee keer een surround sample van Fraunhofer afgespeeld. Die benoemt elk kanaal, en dan natuurlijk alleen op dat kanaal zodat "Right Channel" alleen uit de front rechts speaker komt en zo.
Daarbij heb ik de HDMI soundcard op twee verschillende manieren geconfigureerd: als 4.0 en als 5.1 opstelling (met de Sub, die optioneel is, uitgezet). Het verschil is op de SR7005 goed te *zien*, het display geeft perfect aan dat het inkomende geluidmateriaal 4 kanalen heeft (L/R/RL/RR) als m'n kaart op 4.0 staat, en 5 kanalen (L/C/R/RL/RR) als het op 5.1 met sub uit staat.
Voor mij *klinkt* het precies hetzelfde, dus de laptop en de versterker hebben dezelfde manier van downmixen, en in deze test heb ik ook geen verschil in volume ervaren tussen links/rechts en center. De conclusie is dan dat het aan het bronmateriaal ligt, sommige films overdrijven de 'sound effects' nogal. Dus bij dat is het kiezen tussen de dialoog niet kunnen volgen, of iedereen in huis uit de slaap houden.
Blij dat er niks echt fout zit, maar blijft wel jammer dat er niks te regelen valt.