marantz pm14 mkII ki biwire?

Gestart door brambo, september 27, 2012, 11:57:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brambo

Ik stel me net de vraag hoe ik best mijn speakers aansluit op mijn versterker.
Ik heb namelijk op mijn speakers (b&w matrix 3 series II) 4 aansluitingen en die hebben een impedantie van 8 ohm (mini 4,5 ohm) en versterkingslimieten van B&w opgegeven zijn : 50-200 W bij 4ohm.
Nu heb ik op de pm14 de keuze om aan te sluiten op 1 kanaal (4-16 ohm), of om deze aan te sluiten op kanaal A+B (8-16 ohm).
En vanaf hier ben ik niet meer mee...
kenners hieromtrent?

lo

Als je wil bi-wire-en, gewoon doen. Die versterker trekt bijna alles.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

brambo

ja, maar mag ik kanaal a + b direct op 1 paar boxen aansluiten?

SB_Marantz

Bi-wiren heeft geen enkele zin, behalve dat je 2 paar extra touwtjes hebt lopen.

Wat denk je ermee te bereiken?

Het kan wel natuurlijk en als je het wil gewoon doen.

Een impedantiedipje naar 4,5 Ohm is natuurlijk peanuts. (voor iedere willekeurige versterker)
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

brambo

wel, aangzien ik ergenv vond dat de imp van de b&w 8 ohm is, en ik op de pm14 vanachter zie : A+B 8-16 ohm
dacht ik dat dit mss een betere aansluiting zou zijn???
of zie ik het totaal fout.  Waarom hab ik eigenlijk 4 aansluitingen op mijn b&w's?  is dit enkel voor biwire?  of is dit voor een parallelschakeling te doen?  ik gis maar wat hoor

grtz

SB_Marantz

Citaat van: brambo op september 27, 2012, 13:12:40
ja, maar mag ik kanaal a + b direct op 1 paar boxen aansluiten?


Ja maar je kunt ook 2 paar draden in een enkele terminal stoppen als het past.
Het laag en mid/hoog wordt pas in de speaker gesplitst doordat je de brugjes. ( verbinding hebt moeten verwijderen)

Er is geen verandering in de belasting voor de versterker mocht je je daar zorgen over maken.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

lo

Indien je speaker 4 terminals heeft die gescheiden zijn van elkaar kun je dus de speaker terminals A+B van de PM14 op ieder 1 set terminals van 1 speaker aansluiten. Bi-wire dus.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

brambo

aha, maar waarom 2 kabels leggen van versterker naar speakers, als ook gewoon aan de speaker kan doorverbinden. is er dan toch een verschil tussen 1 kanaal of 2 kanalen van versterker te gebruiken?
en moet ik voor bi wire eerst boxen openprutsen om ergens brugjes te verwijderen?

lo

Speaker hoef je niet open te prutsen. En mbt bi-wire of singel-wire... tsja... de een hoort duidelijk verschil, de ander niet. Kwestie van proberen als je dat wil.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.