Een maand of 2 geleden de B&W 685s2 aangeschaft in combinatie met een Marantz SR5002. De Marantz had ik jaren geleden al eens gekocht met het oog op een 5.1 of 7.1 set-up.
Uiteindelijk is de surround setup er nooit van gekomen, maar luister wel veel muziek. De SR5002 met B&W 685s2 klinkt ok, maar miste wel wat hoog en 'punch' / levendigheid.
Aangezien de klank van Marantz door ' kenners' omschreven wordt als 'warm' danwel 'wollig' twijfelde ik of opnieuw een Marantz (stereo-)versterker een juiste zet zou zijn.
Ik heb daarom eerst gekeken wat er in de prijsklasse tussen de ca. 600 en 1000 euro aan opties waren. Uiteindelijk bleven de Marantz PM7005 en Cambridge Audio CXA60 over.
De Cambridge Audio heb ik 1 dag thuis gehad om te luisteren. Geteste muziek o.a.: Pink Floyd, Mark Knopfler, Metallica, Toto, Queen, Novastar. In eerste instantie dacht ik de juiste keuze gemaakt te hebben. Enorm open klankbeeld, ontzettend gedetailleerd over de gehele linie (bas, midden en hoog). Maar na een dagje luisteren (en een nachtje slapen) merkte ik dat ik niet tevreden was. Na nog een ochtend luisteren wist ik het: de Cambridge CXA60 ging terug naar de winkel. Ik vond de Cambridge te analytisch en te gedetailleerd. Het maakte het luisteren van muziek vermoeiend in plaats van ontspannend.
Vervolgens de Cambridge omgeruild voor de PM7005. Thuis de Marantz aangesloten. Resultaat: Exact het geluid/klankbeeld waar ik naar op zoek was. Het blijft moeilijk om de klank van muziek te beschrijven, maar de combinatie PM 7005 en B&W 685s2 is qua klankkleur en muzikaliteit voor mij enorm geslaagd. Baslijnen zijn goed te onderscheiden, zang is duidelijk aanwezig, snare-drums hebben de juiste 'punch' en cymbalen en hi-hats klinken sprankelend en zijn ook weer niet te nadrukkelijk aanwezig.
Kortom: de Marantz PM7005 en de B&W 685s2 gaan wat mij betreft erg goed samen.
NB: qua bekabeling gebruik ik 2,5mm dikte.