Je speakers, iig de fronts (CDM7SE, correct?), hebben een gevoeligheid van 90 dB en doen 40Hz – 20kHz @ ±3dB. Ze lusten (volgens specs) 30W – 150W continu bij 8 Ohm en hebben minimaal 4 Ohm. Redelijk gemakkelijke speakers om aan te sturen, alhoewel de consensus toch wel is dat B&W's wel wat vermogen lusten om lekker los te komen. Voor onvervormd geluid op lekker flink volume zou ik toch wel 5x125-150 Watt willen hebben, vooral om de dynamiek aan te kunnen. De SR7009 kan dit volgens specs, maar hij kan het niet, echt niet. Hij kan 2x125Watt leveren als er 2 kanalen aangestuurd worden, bij 5 kanalen wordt het minder. Ik kan zo snel niet vinden wat de SR7009 voor voeding heeft, maar je Emotiva heeft een 1.200VA voeding en dat is gewoon lekker. Geen enkele receiver zal dat kunnen leveren.
Dus: als je de Emotiva toch hebt, absoluut houden, want hij zal een hogere dynamiek aan je geluidsweergave geven. Dus daar zijn we uit, je hebt dus alleen een 5.1 voorversterker nodig. Ik ga het simpel maken: elke transistorversterker zal binnen marges hetzelfde klinken, alle moderne versterkers versterken tegenwoordig gewoon recht over het frequentiebereik. Het gaat dus puur om features en vermogen. Vermogen levert je XPA5, dus je moet kijken naar features. Een losse voorversterker lijkt logisch, maar is duurder dan een geïntegreerde puur omdat er minder van worden verkocht. Een AV7005 zal echt niet beter klinken dan een SR7005 in vv-modus. Je luistert m.n. blurays, dus belangrijk is DTS-HD en Dolby TrueHD ondersteuning. En je moet natuurlijk een 5.1 pre-out hebben. Dus je bent gewoon klaar met een SR5009, SR6009, SR7005, AV7005, wat je maar wilt. Voor €600 ben je gemakkelijk aan zo'n apparaat, een SR5009 kost nieuw €549 bij hificorner en bij H&C misschien nog wel minder.