Beste audiofielen,
Ik hoop dat ik een beroep mag doen op jullie expertise om mijn kwakkelende Marantz versterker weer op de rails te krijgen.
Eerst even kort mijn opstelling. De versterker (Marantz PM-68) stamt alweer uit 1999 en is aangesloten op even oude elementen (tuner, tape deck, cd-speler). Op de 1e aux-port zit mijn iMac met een tulip > minijack kabel (kanttekening: onlangs ging de minijack-port op de iMac kapot en deze zit nu via dezelfde kabel via een usb-to-audio dongle in één van de usb-porten). Op de speaker-porten zitten 2 'Bose 301 Music Monitor-2' speakers (8 ohm), evenals een Rel Quake subwoofer.
Alles werkte altijd prima. Het probleem is dat de versterker is gaan kraken. Het gekraak doet zich voor bij één van de 2 speakers en op alle porten, ook als er niets speelt. Ook kan het gekraak worden beïnvloed (en soms tijdelijk verholpen) door op de zijkant van de kast te tikken. Je hoort dan direct het getik op de kast terug in het gekraak op de speakers (los soldeerpunt?). Het gekraak verhuist mee als de speaker-kabels worden omgewisseld.
Helaas kwam ik laatst achter een 2e probleem, waarvan ik niet weet wat het verband is met het 1e. Ik draaide via mijn iMac wat test-muziek (Chesky Records) en merkte dat in de krakende speaker de hoge tonen begonnen te ruisen naarmate ik het volume omhoog draaide. Ik vermoede een beschadiging aan de speaker, maar de ruis verhuisde mee naar de andere speaker toen ik de kabels omwisselde, dus ook dit moet in de versterker zitten. Het zou nog kunnen dat de ruis voortkomt uit de relatief goedkope usb-dongle, wat feitelijk een mini-muziekkaartje is, maar dan weer de vraag: waarom zit de ruis maar op één speaker en niet allebei. Nog aparter: toen ik de Chesky-cd via de cd-speler in mijn toren draaide hoorde ik geen ruis.
Ik ben altijd zeer tevreden geweest met mijn opstelling en zou de versterker graag laten nakijken/repareren, aangezien ik hier zelf te weinig verstand van heb. Helaas is de apparatuur gedateerd en vrees ik dat de kosten van zoiets zullen uitkomen boven de nieuwprijs van een vervangende versterker. Hoe dan ook zou ik erg geholpen zijn met enige aanbevelingen of tips wat betreft de bovenstaande kwesties.
Met groet en dank,
Sammy