Verbeteren geluidskwaliteit Spotify op mijn set

Gestart door Peter Kudelstaart, december 30, 2014, 18:07:46

Vorige topic - Volgende topic

Peter Kudelstaart

Geachte forumleden,

Ik ben de laatste tijd steeds meer gebruik gaan maken van Spotify om muziek te ontdekken. Ik heb Spotify Premium via het interaktieve pakket van KPN. Dat gaat via 320 kbps, dus daar is geen winst in te behalen. Op 2 van mijn 3 sets gebruik ik echter APTX bluetooth receivers om muziek te streamen naar de versterker. Dat is een compromis, want APTX is, hoe goed het ook klinkt, near cd quality.

Ik heb de volgende vraag: Welke mogelijkheden zijn er om de geluidskwaliteit te verbeteren en dus de APTX bluetooth receiver te omzeilen?  Het gaat dus om set 2 en 3 van mijn handtekening.

Jullie input wordt erg gewaardeerd.

Groet Peter
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

Rob46

Goede vraag! Ik zit er stiekum ook wel eens aan te denken om extern, dus via bijvoorbeeld Spotify te gaan streamen. Ik lees en hoor echter veel uiteenlopende ervaringen wat de kwaliteit van deze dienst(en) aangaat. Dit is een van de reden(en) waarom ik nog niet overstag ben gegaan. Minimaal cd kwaliteit vind ik een vereiste, dit is voor mij inherent aan mijn hobby.....

Peter Kudelstaart

Mijn ervaring met Spotify premium is goed. Ik ben eigenlijk nog nooit slecht klinkende nummers tegengekomen.
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590

Zoldar

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Peter Kudelstaart

Citaat van: Peter Kudelstaart op december 30, 2014, 18:07:46
Geachte forumleden,

Ik ben de laatste tijd steeds meer gebruik gaan maken van Spotify om muziek te ontdekken. Ik heb Spotify Premium via het interaktieve pakket van KPN. Dat gaat via 320 kbps, dus daar is geen winst in te behalen. Op 2 van mijn 3 sets gebruik ik echter APTX bluetooth receivers om muziek te streamen naar de versterker. Dat is een compromis, want APTX is, hoe goed het ook klinkt, near cd quality.

Ik heb de volgende vraag: Welke mogelijkheden zijn er om de geluidskwaliteit te verbeteren en dus de APTX bluetooth receiver te omzeilen?  Het gaat dus om set 2 en 3 van mijn handtekening.

Jullie input wordt erg gewaardeerd.

Groet Peter

Het is de laatste dagen vrij druk geweest op het forum. Aangezien ik nog geen antwoord heb gekregen op mijn vraag stel ik hem opnieuw: Welke mogelijkheden zijn er om de geluidskwaliteit te verbeteren en dus de APTX bluetooth receiver te omzeilen?  Het gaat dus om set 2 en 3 van mijn handtekening.

Groet Peter

xander32

Welke verwachting heb je? Spotify Premium is als uitgangspunt iig.al geen cd-kwaliteit.
Desondanks zeker wel goed verteerbaar; ik maak er vaak gebruik van  :yes:.

Citaat van: Peter Kudelstaart op januari 01, 2015, 17:44:10
Het is de laatste dagen vrij druk geweest op het forum. Aangezien ik nog geen antwoord heb gekregen op mijn vraag stel ik hem opnieuw: Welke mogelijkheden zijn er om de geluidskwaliteit te verbeteren en dus de APTX bluetooth receiver te omzeilen?  Het gaat dus om set 2 en 3 van mijn handtekening.

Groet Peter

Peter Kudelstaart

Beter dan 320 kpbs gaat het inderdaad niet worden. Aptx is echter nog een compromis. Ik ben dus op zoek naar een mogelijkheid om de aptx te omzeilen. Het lijkt me dat je dan het internet signaal zo zuiver mogelijk naar je versterker moet zien te krijgen. Dat heb ik in set 1 door mijn pc aan te sluiten op een dac en die weer op mijn versterker. Kan ik dat bij mijn andere sets door er een netwerkspeler naast te zetten of een Sonos of zo? Welke mogelijkheden zijn er, welke zijn de meest praktische en het prijskaartje is natuurlijk op belangrijk.

Brekel

Het antwoord op je vraag is een streamer met Spotify Connect integratie. Maar beter is het als je een streamer hebt met Qobuz of Tidal integratie (bv Bluesound), die diensten streamen in FLAC. Voor Spotify 320 voldoet aptX overigens uitstekend, aptX zal het signaal onbewerkt doorsturen (dus in 320kbps).

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Peter Kudelstaart

Hallo Brekel,

Een abonnement op een andere service is niet aan de orde, want Spotify Premium zit "gratis" in mijn KPN pakket. Jij geeft dus eigenlijk aan dat Aptx dus eigenlijk geen verlies in geluidskwaliteit geeft, omdat zowel Spotify als Aptx near cd quality is. Het is ook niet dat ik ontevreden ben met de kwaliteit van Spotify, maar als er ergens nog winst te behalen is dan had ik die graag gerealiseerd mits de kosten niet te hoog waren. Hartstikke bedankt voor je antwoord.

Groet Peter

xander32

De grootste stap die jij kan maken is; alles verkopen van de drie setjes en er één top set neerzetten 8-).

Peter Kudelstaart

Citaat van: xander32 op januari 03, 2015, 17:54:58
De grootste stap die jij kan maken is; alles verkopen van de drie setjes en er één top set neerzetten 8-).
Dat is een verrassende opmerking! En misschien is dit ook een raad om eens goed ter harte te nemen. Op dit moment wil ik echter op 3 plekken in mijn huis een set. En geen van de 3 sets kunnen optimaal neergezet worden i.v.m. moeder de vrouw en 2 kinderen. Misschien zal ik later als de kinderen de deur uit zijn (ze zijn nu 2 en 6, dus dat gaat nog een hele tijd duren) de stap naar een superset kunnen maken, maar op dit moment ben ik het niet waard.

Wel houd ik mijn ogen en oren open voor verbeteringen zoals betere bookshelf speakers.  Dus als iemand nog tips heeft...

Groet Peter

xander32

Anderzijds; wie heeft er hier nou 3 volwaardige stereo-sets thuis staan? Dat kunnen er maar weinig zeggen.
M.u.v.  Rogek, die mist er alleen nog op het toillet eentje :-D.

Peter Kudelstaart

Best wel luxe he? Ik heb dan wel lekker veel uitwijkmogelijkheden. Bijvoorbeeld voor als moeder de vrouw andermans ellende programma's wil kijken of nog erger Goede Tijden Slechte Tijden.