M2238 recap

Gestart door MarkS, oktober 05, 2014, 14:14:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarkS

Hallo heren, even een vraagje:
Ik ben inmiddels doende mijn 2238 schoon te maken, wat al goed vordert.
Daar ik er nog lang van wil genieten wil ik alle oude elco's vervangen voor frisse en waar mogelijk te vervangen door folie C's. Ik verwacht daarmee een frisser/gedetailleerder geluid te krijgen.
Mijn vraag nu is als ik de elco's in het tunergedeelte vervang, moet deze dan opnieuw afgeregeld worden?

Graag jullie commentaar
Marantz 2238 BL gerestaureerd

Cornelis1921

MarK,
Allereerst, welkom hier! hello
Helaas ben ik geen techneut die jou verder kan helpen, maar ze zijn hier wel. :yes:
Groet,
Cor. byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

MarkS

Marantz 2238 BL gerestaureerd

HAL9000

welkom  Mark,

Het  kan soms  voorkomen  dat  de  tuner  wat  scheef  kan gaan  staan maar  meestal niet.
Nu  ontvangt  de  tuner  stereo?   lampje ook aan?

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

MarkS

#4
Dag Jon,

Dank voor je reactie.  :-)
De tuner werkt nu goed en netjes stereo, met lampje. Ik verwacht hier geen defect.
Als hij na recap scheef gaat staan, wat moet er dan afgeregeld worden?

Groeten Mark
Marantz 2238 BL gerestaureerd

MarkS

Ik ben tevreden met het resultaat.
Ziet er weer knap uit en klinkt echt een stuk frisser.  HB

De FM heeft best een sterk signaal nodig om ruisvrij stereo weer te geven, dat zou beter kunnen maar ik kan er zelf niets aan doen. Heeft iemand een tip voor mij?





Marantz 2238 BL gerestaureerd

Cornelis1921

Het is een plaatje van een receiver, Mark, bijzonder mooi. notworthy byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

MarkS

Dat vind ik nou ook  :yes:

Wat ik er aan gedaan heb:
Schoongemaakt, gewoon poetsen dus. Ook de in- en uitgangen
De schakelaars uit elkaar genomen en gereinigd, dat was een zenuwen werkje met die onzichtbaar kleine veertjes die daar in zitten. Als er één wegspringt ben je de klos, vind je nooit meer terug.... Maar goed, toch gelukt.
De potmeters waren kraakvrij, maar toch flink in gespoten met Kontakt S60 en daarna gespoeld met Kontakt WL. Nog steeds kraakvrij, maar het draait wel weer prettig licht.
Alle elco's vervangen door Panasonic FC en een paar mooie Slitfoils voor de hoofdvoeding.
De kleine waardes elco's vervangen door Wima MKS, voor een fris en meer gedetailleerd geluid.
Alle printen behalve die van de tuner doorgesoldeerd. Er waren al wat soldeerpunten losgekomen op de voedingprint!
Alle lampjes vervangen door nieuwe. Spreekt voor zich.
Voeding en eindversterker afgesteld volgens Service Manual. Erg handig om die er bij te hebben.
Dat was het wel zo'n beetje.
De kosten waren nog geen honderd euro en heeft mij heel wat leuke uurtjes bezig gehouden. Als je de uren telt is zoiets natuurlijk erg kostbaar, maar als liefhebberij onbetaalbaar leuk

Groetjes Mark
Marantz 2238 BL gerestaureerd

HAL9000

Mark  ziet  er   inderdaad  erg geslaagd  uit.


Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

MarkS

Ja, mooi ontwerp van Marantz destijds. Ik zag ze vroeger bij mijn vader in de winkel staan,  :kwijl: maar zo'n apparaat was voor mij onbereikbaar als 18 jarige scholier. Natuurlijk had pa wel allerlei mooie spulletjes thuis, maar daar mocht ik niet aan zitten want dat was 'van de winkel'   nonono
Credits voor degene die er al die jaren zo netjes op is geweest. Deze is echt mooi bewaard gebleven.  pompom
Marantz 2238 BL gerestaureerd

bas focal marantz

Is een mooi apparaat, nagenoeg puntgaaf.

pompom Mark byebye

SB_Marantz

Dat is een mooie zwarte uitvoering en gelukkig geen B model welke technisch wat minder inelkaar zit.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MarkS

Marantz 2238 BL gerestaureerd

MarkS

Citaat van: SB_Marantz op november 08, 2014, 11:47:54
Dat is een mooie zwarte uitvoering en gelukkig geen B model welke technisch wat minder inelkaar zit.

Kwam toen Philips met die B modellen ?
Marantz 2238 BL gerestaureerd

HAL9000

Citaat van: MarkS op november 08, 2014, 12:58:52
Kwam toen Philips met die B modellen ?

Nee,  is nog  superscope  ontwerp  maar  met  duidelijk minder  budget.  Beter  heb je  deze.
Ik  vind  de  BLK  erg mooi. Heb er ook een gehad.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!