Bowers & Wilkins CM1 Frontjes

Gestart door herman78, november 17, 2014, 13:19:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

herman78

Beste allemaal,

Ik heb nu circa 6 weken de CM1's in huis en ze bevallen prima. Ben zeer tevreden over de klank van de speakers.

Nu hebben deze speakers van die stoffen frontjes (vastgeklikt met magneetjes) die de luidsprekers afschermen. Ik wil graag de speakers zonder frontjes in huis laten staan. Vind ik mooier.

Ik wil graag weten of dit verstandig is of komt er dan (te) veel stof in de luidsprekers.

Wat zijn jullie tips / ervaringen?

Alvast bedankt.

Mvg.


polleke_cgc

#1
Denk niet dat dat een probleem is : dat stof zal er wel uit "daveren" (als je ze een beetje frequent gebruikt).

Een groter probleem is dat die conussen dan niet meer beschermd zijn tegen "mechanische" schade. Die gele woofer kan nog wel tegen een stootje, maar dat klein 1" tweetertje niet. Bij de nieuwe S2 versie zit daar nu een roostertje voor (dat je niet bij allemaal kan verwijderen, dacht ik). Maar kinderhanden en nieuwsgierige klanten blijken die blinkende oppervlakte nogal graag aan te raken, en dat is echt niet gezond voor die dingen.

Persoonlijk hou ik die frontjes er gewoonlijk gewoon op. Niet direct voor bovenstaande reden, maar voornamelijk omdat ik niet direct de behoefte heb om die "geluidmakers" te zien. Zo esthetisch zijn ze nu ook weer niet (zelfs niet van een CM reeks).

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Marvin

Als iedereen er met z'n kluifjes vanaf blijft zie ik het probleem niet.

Cornelis1921

Citaat van: marvin op november 17, 2014, 18:58:55
Als iedereen er met z'n kluifjes vanaf blijft zie ik het probleem niet.
Young kids on the block...?! :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

herman78


Helder, bedankt voor jullie reacties.

Ik heb inderdaad kinderen, maar de speakers staan op een veilige plek buiten het bereik.

Zodra ik de nieuwe B&W speakersstands binnen heb gaan de frontjes er af.

Mvg.

Herman

Sander

Citaat van: herman78 op november 18, 2014, 09:40:24
Helder, bedankt voor jullie reacties.
Zodra ik de nieuwe B&W speakersstands binnen heb gaan de frontjes er af.

Goed besluit Herman!

Ik vind de spreiding van geluid namelijk stukken beter wanneer de front's er af zijn.

Grtz Sander
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

polleke_cgc

Citaat van: Sander op november 18, 2014, 13:41:01
Goed besluit Herman!

Ik vind de spreiding van geluid namelijk stukken beter wanneer de front's er af zijn.

Grtz Sander

Ergens is dat logisch dat dat zo zou zijn : een bijkomend "gordijn" naar je oren moet wel voor wat weerstand zorgen. Maar heb het zowel in de woonkamer en de slaapkamer vroeger nog getest, en persoonlijk hoor ik bitter weinig verschil.
Nu : als je die frontjes er liever af wil, en je zeker bent dat je tweeters dat kunnen overleven is er geen enkele reden om het niet te doen.

fjdewolf

Begin dit jaar ben ik bij een luistersessie geweest met B&W speakers en de man van B&W raadde ook aan om de frontjes eraf te laten als dat mogelijk is. Dit i.v.m. de geluidskwaliteit. Ik heb zelf geen vergelijking gemaakt tussen met en zonder, maar ik heb ze eraf gelaten.
Marantz SR6008 | Marantz UD5007 | Denon DP-300F
B&W 683 S2 | B&W 685 S2 | B&W HTM61 S2 | Rel T7
Samsung UE55F9000 | Synology DS207+

Cornelis1921

Citaat van: fjdewolf op november 19, 2014, 23:11:23
Begin dit jaar ben ik bij een luistersessie geweest met B&W speakers en de man van B&W raadde ook aan om de frontjes eraf te laten als dat mogelijk is. Dit i.v.m. de geluidskwaliteit. Ik heb zelf geen vergelijking gemaakt tussen met en zonder, maar ik heb ze eraf gelaten.
Het is waarschijnlijk meer een kwestie van (visuele) smaak dan van audiofiele doelmatigheid. Sommigen vinden dat het optisch lekkerder oogt; het oog wil ook wat. :yes:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *