Luidsprekers voor m'n Marantz

Gestart door Rednas, oktober 30, 2014, 23:45:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rednas

Ik ben al enige tijd op zoek naar luidsprekers voor m'n Marantz Melody Stream (60W) versterker.

Vandaag een aantal sets getest bij een collega die heel wat spul te koop heeft.

Ik heb getest met o.a.:

Quadral Ascent-450
Etude Clio
Focal JMLab Tantal 515

Uiteindelijk de Focals meegenomen om thuis verder mee te testen, maar mijns inziens sprongen die er in positieve zin uit. Iemand ervaring met deze speakers?
Specs: http://www.cinenow.co.uk/products/2302-focal-jmlab-tantal-515
In het bezit van een Marantz M-CR510 | Op dit moment i.c.m. Etude Ikaros

bas focal marantz

Nee.

De generatie tweeters erna met een blauw/grijze coating klinken net een tikkeltje vriendelijker.

xander32

... dat zijn dan vast niet jouw eigen ervaringen :wink:.


Citaat van: bas focal marantz op oktober 31, 2014, 00:16:56
Nee.

De generatie tweeters erna met een blauw/grijze coating klinken net een tikkeltje vriendelijker.

xander32

Wat anderen er van vinden doet er m.i. niet toe; probeer ze bij jou thuis te beluisteren en kies voor die, waarover jij het meest enthousiast bent :yes:.


Citaat van: Rednas op oktober 30, 2014, 23:45:28
Ik ben al enige tijd op zoek naar luidsprekers voor m'n Marantz Melody Stream (60W) versterker.

Vandaag een aantal sets getest bij een collega die heel wat spul te koop heeft.

Ik heb getest met o.a.:

Quadral Ascent-450
Etude Clio
Focal JMLab Tantal 515

Uiteindelijk de Focals meegenomen om thuis verder mee te testen, maar mijns inziens sprongen die er in positieve zin uit. Iemand ervaring met deze speakers?
Specs: http://www.cinenow.co.uk/products/2302-focal-jmlab-tantal-515


Rednas

Citaat van: xander32 op oktober 31, 2014, 05:38:00
Wat anderen er van vinden doet er m.i. niet toe; probeer ze bij jou thuis te beluisteren en kies voor die, waarover jij het meest enthousiast bent :yes:.

Oh uiteraard. In dit geval kon ik 4 setjes 1 op 1 vergelijken. Ik heb gewoon m'n versterker meegenomen naar de eigenaar van de luidsprekers en hetzelfde setje muziek op alle sets afgespeeld. De Etudes waren wat warmer qua geluid, maar ik vond het met de Focals allemaal wat helderder doorkomen.

Dus dit bericht was enerzijds om mijn ervaringen te delen en om anderzijds erachter te komen of er hier nog meer eigenaren van dezelfde Focals waren, en wat zijn/haar ervaringen zijn  :-)

De Focals zijn overigens de niet bijzonder duur, voor mij (vriendenprijs) moeten ze € 180 voor de set kosten. De Etudes (Clio) bijvoorbeeld kosten zo'n € 350.
In het bezit van een Marantz M-CR510 | Op dit moment i.c.m. Etude Ikaros

100%Marantz

#5
Ik ben er niet mee eens met die uispraak die men telkens maakt als er naar meningen gevraagd worden i.v.m. Speakers.
Natuurlijk ga je uiteindelijk zelf kiezen en moet je de sound naar je zin hebben. En daarvoor moet je ze beluisteren.

Maar als eerste indruk op bv zeer verschillende speakers kan de ervaring van een ander interessante info zijn.

Als je een winkel binnenstapt zal de verkoper ook zijn mening geven en dat heeft invloed op jouw keuze.

Men zegt ook altijd:"neem ze mee naar huis en beluister ze om je keuze te maken"

Welke zaak aanvaard dat? Hangt af van de prijs, maar een setje van 800€ krijg je nooit mee naar huis om te testen.

Bepaalde speakers geven een typische sound en dat kan een aanduiding zijn.

Waarom worden dan nog tijdschriften gemaakt met testen van alles en nog wat.

Voor mij mag men deze vragen stellen en zijn eigen ervaringen delen.
Ik vind het leuk om de ervaring van een ander te lezen op materiaal die ik heb.

Wie heeft er een set Triangle Genèse Lyrr in huis? Niemand :-(
Zoldar heeft er een van dezelfde serie en ik vond het interessant om zijn ervaring ervan te kennen, deze hebben uiteraard gelujkenissen met de mijne.

Ik ben aan het rondkijken voor een paar Klipschen en vind het interessant om de ervaring van SB te kennen. (Heb nog niets gekocht en komt misschien nooit, maar is interessant)
marantz, what else?

xander32

#6
Ongeacht of je er geheel blanco instapt of je hebt al zelf het e.e.a. aan ervaring, als luisteraar zal je het zelf mooi moeten vinden. Indien je als potentiële koper naar een inloopwinkel gaat om verschilende ls. met elkander te vergelijken, lijkt het mij dat je af gaat op jouw eigen gehoor. Wijs is het om zeker ook nog een tweede keer te gaan luisteren. Dan zal pas blijken of de eerste keus van de eerdere sessie nog overeind blijft. En mogelijk ook meer dan 1 inloopwinkel bezoeken. Neem daar, voor de luistersessies, de tijd. Probeer niet in 1 dag te komen tot nieuwe speakers maar probeer gedurende een x periode zoveel mogelijk indrukken op te doen. Dan gaat vanzelf helder worden hetgeen jouw aanspreekt, ongeacht het verhaal/ervaren van derden.

De situatie is echter geheel anders wanneer een koper tweedehands op zoek gaat, waarbij het 1 op 1 vergelijken van meerdere ls. vaak niet tot de mogelijkheden zal behoren. Dan kan het ervaren van een ander enige richting geven, dan wel e.e.a. bevestigen of ontkrachten.

100%Marantz

Is zeker juist, maar dat houdt niet tegen om hier op het forum te delen. Heb er altijd wat moeite mee met antwoorden die de discussie in de aard van: de mening van anderen heeft geen zin/waarde, punt aan de lij en laten we over iets anders praten.


iOS
marantz, what else?

xander32

Jouw mening kan ik goed volgen hoor en ben zelf ook van mening dat men "deze vragen" hier moet kunnen stellen :yes:.

Echter lees/zie ik in toenemende mate dat potentiële kopers enkel afgaan op die reviews in bladen, reviews vanaf het www en ervaringen van forumleden, om vervolgens via een dozenschuiver zo voordelig mogelijk aan nieuwe ls. te komen. En dat zal/kan volgens mij echt nooit op dien wijze werken, nooit tot een tevredenstellend resultaat leiden. De bevestiging daarvan zie ik vervolgens ook weer met regelmaat voorbij komen; advertenties aangaande ls. van een maandje/enkele maanden oud, die toch niet blijken te voldoen ... Onnodig.


Citaat van: 100%Marantz op oktober 31, 2014, 10:23:13
Is zeker juist, maar dat houdt niet tegen om hier op het forum te delen. Heb er altijd wat moeite mee met antwoorden die de discussie in de aard van: de mening van anderen heeft geen zin/waarde, punt aan de lij en laten we over iets anders praten.


iOS

Rednas

Citaat van: 100%Marantz op oktober 31, 2014, 09:57:17
...
Als je een winkel binnenstapt zal de verkoper ook zijn mening geven en dat heeft invloed op jouw keuze.

Men zegt ook altijd:"neem ze mee naar huis en beluister ze om je keuze te maken"

Welke zaak aanvaard dat? Hangt af van de prijs, maar een setje van 800€ krijg je nooit mee naar huis om te testen.
...

Teufel doet dat in zekere zin wel, omdat je ze kostenloos kunt retourneren als je binnen 8 weken vaststelt dat het toch niet bevalt.

Maar goed, ik heb nu dus een aantal speakers getest en nu heb ik de Focals thuis staan om verder te testen. Als ik ze wil houden reken ik af met mijn collega en als ze toch niet bevallen geef ik ze weer terug. Een luxe situatie waarin natuurlijk niet iedereen verkeert.

Maar er zijn natuurlijk wel nuttige ervaringen (subjectief en objectief) die men kan delen die kunnen bijdragen aan de juiste keuze. Als sommige speakers nauwelijks bas doorgeven, is dat goed om te weten. Als de tweeters van een bepaalde speaker erg makkelijk kapot gaan, is dat ook goed om te weten. Verder kan je toch redelijk vaststellen of bepaalde speakers voor bepaalde muziekstijlen al dan niet goed geschikt zijn. Ik zou bijvoorbeeld geen trance op Etudes gaan afspelen, terwijl ze voor jazz juist weer uitermate geschikt zijn.
In het bezit van een Marantz M-CR510 | Op dit moment i.c.m. Etude Ikaros

100%Marantz

#10
Dat bedoel ik ja.

Nu, ik heb al speakers gekocht zonder ernaar te luisteren, nee niet helemaal, maar heb gekocht via ebay en heb ze dan wel beluisterd voor ze in de auto waren maar was eigenlijk al beslist. Heb een test van 5 min gedaan.
Ik had wel al 2 sets van hetzelfde merk, maar 3 keer goedkoper en die bevielen mij, had op het forum wat gelezen over een referentie er net onder en de prijs die ik heb betaald was zeer laag, dus kon ik niet veel mis doen.
En ik ben uitermate tevreden. Kan mijn verslag lezen op "de set van 100%"

Heb ook een een paartje JBL's ES30 gekocht via internet, heb ze terug verkocht met 30€ winst.
Die vond ik niks. Mooie bass, maar hoog niet klaar.

Dus je ziet maar :-))


iOS
marantz, what else?

bas focal marantz

Citaat van: xander32 op oktober 31, 2014, 05:34:51
... dat zijn dan vast niet jouw eigen ervaringen :wink:.
:-D



Citaat van: xander32 op oktober 31, 2014, 10:18:56
Ongeacht of je er geheel blanco instapt of je hebt al zelf het e.e.a. aan ervaring, als luisteraar zal je het zelf mooi moeten vinden. Indien je als potentiële koper naar een inloopwinkel gaat om verschilende ls. met elkander te vergelijken, lijkt het mij dat je af gaat op jouw eigen gehoor. Wijs is het om zeker ook nog een tweede keer te gaan luisteren.
Dat is een heel goed advies.


capri9000

Als ze ooit te koop komen jouw Triangle Genèse Lyrr dan heb ik nog altijd interesse hoor

RoGEK

@WilliamB heeft dat anders gedaan....

Die is eerst uren gaan proef luisteren en toen ergens anders dan waar hij geluisterd heeft een zelfde set gekocht :-) :-P  :schater:
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

WilliamB

Citaat van: RoGEK op november 18, 2014, 20:37:38
@WilliamB heeft dat anders gedaan....

Die is eerst uren gaan proef luisteren en toen ergens anders dan waar hij geluisterd heeft een zelfde set gekocht :-) :-P  :schater:
Was ook een unieke ervaring  :yes:
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3