Zo, dit heeft wat tijd in beslag genomen, maar ik heb het gevonden.
Alles liep mooi los, ik vond niets dat stroef liep of draaide. Het front was er af, de behuizing was er af, het plaatje tussen cassette en mechanisme was er af, dus ik kon alles mooi zien. Even uitgezocht wat ervoor zorgde dat gedetecteerd wordt dat er een cassette in zit, twee dingen:
- klepje moet dicht zijn (dus afgevezen en scharniertjes die overbleven toegeklapt, het rechtse geeft het contact naar achter, mechanisch)
- pinnetje achter de cassette moet ingedrukt zijn, linksonder. Dat pinnetje duwt op een schakelaartje, dat schakelaartje heb ik tijdelijk overbrugd (metaaldraadje met stukje blauwe isolatie nog aan, zie foto)
En dan heb ik vooral gekeken. Lange lange lange tijd gekeken
Observeren, proberen. Play, slaat af. FF, slaat niet af. REW, slaat af. Eens nu en dan, maar niet consequent.
Op zoek naar wat de tape doet afslaan. Op zoek naar wat dat mechanisme in gang steekt. Eens even duwen hier, eens even trekken daar, eens even draaien, iets tegenhouden, alles met de nodige voorzichtigheid.
En dan heb ik het ineens gevonden.
Zie foto: de groene lijn (drie lijnen eigenlijk) scharniert rond het middelpunt van deze drie lijnen.
De rode pijl tegen de gebogen groene lijn is de trigger: als hier geduwd wordt in de richting van de rode pijl, (op de foto is de ingeduwde stand zichtbaar, normale stand is een dikke cm naar rechts), dan wordt ervoor gezorgd dat de pal aan de kleine rode pijl aangrijpt in de nok van het kunststoffen tandwiel dat meedraait met de motor. Deze pal wordt in een drietal stappen omhooggeduwd. Dit zorgt ervoor dat het witte gedeelte achter de groene lijn nog een stukje dieper doorgeduwd wordt zodat de metalen verticale staaf waarlangs de groene pijlen lopen, naar beneden geduwd wordt. Dit zorgt voor het afslaan van de knoppen.
De lange rode lijn (2 stukken) en het korte rode lijntje is een veer. Deze zorgt ervoor dat de pal met de kleine rode pijl naar beneden gehouden wordt.
Deze veer duwde te veel op de pal, waardoor deze pal zonder reden af en toe aangreep in de nok en zo heel het boeltje deed afslaan.
Oplossing: de veer wat bijplooien zodat er minder spanning werd gegeven, en het uiteinde wat omgeplooid zodat de veer niet loskwam van de zwarte kunststoffen borgpin. Zie foto.
Een en ander wordt ook duidelijker in een filmpje. Zie volgende post.