Snelheid SD4000 tape deck

Gestart door Nik, augustus 09, 2014, 21:44:54

Vorige topic - Volgende topic

Nik

Ik heb op mijn SD4000 tape deck nog 2 resterende probleempjes (na opkuis, vervangen riempjes en helemaal proper maken van de capstan aandrukrol).
- speelt op normale snelheid te snel: ik kan aan de motor niet bijregelen, ook niet op de printplaat. Er is een draaibare weerstand om de snelheid te regelen van de hoge snelheid maar niet van de lage snelheid (of toch niet gevonden).
- soms, maar niet altijd, slaat de play-knop af. Heeft vermoedelijk te maken met de regeling die einde tape detecteert maar ik zie niet goed wat het probleem zou kunnen zijn, zeker niet omdat het niet altijd voorkomt.

Heeft er iemand ervaring hiermee (specifiek voor de 4000 of aanverwanten)?

Heb al wat rondgesnuisterd op internet, maar vind niet direct iets.

SB_Marantz

Dat het ding afslaat heeft een andere oorzaak.
Er is geen detectie circuit dat het einde van de tape ziet.

De snelheid regel je in de motor.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Nik

Dankje.
Moet ik de motor dan open vijzen?
Op de achterzijde zie ik geen regelvijsjes zitten (tenzij ik me vergis), en als ik de metalen mantel van de motor weghaal zie ik 1 schroefje dat de achterzijde van de motor zal laten open gaan vermoed ik.

SB_Marantz

Maar je hoeft de achterzijde er niet af te halen.
Met een klein schroevendraaiertje naar binnen en zoeken/voelen tot het draaiertje pakt en dan rustig iets trager zetten.
Als het goed is CCW en anders andersom.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Nik

pompom

Welbedankt SB_Marantz!!! Dit was het dus. Als je op de foto op de achterzijde van de motor de drie gaatjes ziet, is het middelste, het centrale, datgene waar je met een fijne platte horlogeschroevendraaier de snelheid kan regelen. Nu draait die toppie! Had dat nooit uit mezelf gedurfd, daar zo maar dat gaatje blind morrelen.

Alleen nog het afslaan is nu het probleem. Ik probeer het even te filmen.

SB_Marantz

Graag gedaan.

Sent from my 350 degree Weller koffiemolen.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Nik

Het filmpje (bedenkelijke kwaliteit, mijn excuses) waarop te zien is hoe het bovenste gedeelte continu in beweging is, maar ook de tape telkens doet stoppen, de ene keer sneller na mekaar dan de andere (net na het einde van het filmpje sloeg ie weer af).

http://youtu.be/etGa5Jg6BAo

SB_Marantz

Zal het even bekijken..........
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Je hebt de snaren vervangen toch?
Zijn het de goede en loopt alles wel soepel?

Dus ook de spoelschotels, capstan, tussenwieltjes , vliegwiel etc

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Nik

Klopt, ik heb de snaren vervangen. Ik heb deze besteld voor de SD4000 dus ik ga er van uit dat het de juiste zijn. Ze waren wel iets kleiner, maar de oude van m'n 5000 waren ook iets uitgerokken dus ik denk dat dit normaal was.

Spoelschotels: geen idee wat het is  redface
Capstan aandrukrol is volledig gereinigd, deze heb ik al iets minder en iets meer spanning gegeven tijdens het spelen door wat te duwen op het veertje in beide richtingen, dat was ok. Zal vanavond nakijken of dit nog soepel vrij draait.
Tussenwieltjes zal ik dan ook nakijken, vliegwiel loopt soepel, dit had ik nagekeken bij het vervangen van de riem.

Wat ik wel zag is dat een geleider opzij (rechts) die verschuift als je de tape deck opent (dus de eject-knop indrukt) wat te veel speling heeft en lichtjes ingesleten is. Ik heb hier wat grafiet aan gedaan, wou voorzichtig zijn met olie. Deze loopt nu iets soepeler. Als je het opendraaiend gedeelte van het klepje wat te veel naar rechts duwt, gaat het niet meer open. Maar in zijn normale stand geen probleem. Mogelijks zit hierachter ook wat fout. Maar ik heb nog geen zicht op het mechanisme en wat er allemaal verschuift en beweegt als hij afslaat.
Ik dacht dat het niet normaal was dat dat rechts bovenaan in het filmpje allemaal op en neer beweegt maar ben niet zeker.

SB_Marantz

Al wat verder gekomen ondertussen?
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Nik

Nog niet, heb nieuwe lampjes gesoldeerd in m'n 300L, maar voor de rest geen tijd gehad wegens te drukke avonden. Maar dit weekend kijk ik na.
dankje

Nik

Zo, dit heeft wat tijd in beslag genomen, maar ik heb het gevonden.
    Alles liep mooi los, ik vond niets dat stroef liep of draaide. Het front was er af, de behuizing was er af, het plaatje tussen cassette en mechanisme was er af, dus ik kon alles mooi zien. Even uitgezocht wat ervoor zorgde dat gedetecteerd wordt dat er een cassette in zit, twee dingen:

• klepje moet dicht zijn (dus afgevezen en scharniertjes die overbleven toegeklapt, het rechtse geeft het contact naar achter, mechanisch)
    • pinnetje achter de cassette moet ingedrukt zijn, linksonder. Dat pinnetje duwt op een schakelaartje, dat schakelaartje heb ik tijdelijk overbrugd (metaaldraadje met stukje blauwe isolatie nog aan, zie foto)

En dan heb ik vooral gekeken. Lange lange lange tijd gekeken :)
Observeren, proberen. Play, slaat af. FF, slaat niet af. REW, slaat af. Eens nu en dan, maar niet consequent.
Op zoek naar wat de tape doet afslaan. Op zoek naar wat dat mechanisme in gang steekt. Eens even duwen hier, eens even trekken daar, eens even draaien, iets tegenhouden, alles met de nodige voorzichtigheid.

En dan heb ik het ineens gevonden.
Zie foto: de groene lijn (drie lijnen eigenlijk) scharniert rond het middelpunt van deze drie lijnen.
De rode pijl tegen de gebogen groene lijn is de trigger: als hier geduwd wordt in de richting van de rode pijl, (op de foto is de ingeduwde stand zichtbaar, normale stand is een dikke cm naar rechts), dan wordt ervoor gezorgd dat de pal aan de kleine rode pijl aangrijpt in de nok van het kunststoffen tandwiel dat meedraait met de motor. Deze pal wordt in een drietal stappen omhooggeduwd. Dit zorgt ervoor dat het witte gedeelte achter de groene lijn nog een stukje dieper doorgeduwd wordt zodat de metalen verticale staaf waarlangs de groene pijlen lopen, naar beneden geduwd wordt. Dit zorgt voor het afslaan van de knoppen.

De lange rode lijn (2 stukken) en het korte rode lijntje is een veer. Deze zorgt ervoor dat de pal met de kleine rode pijl naar beneden gehouden wordt.

Deze veer duwde te veel op de pal, waardoor deze pal zonder reden af en toe aangreep in de nok en zo heel het boeltje deed afslaan.

Oplossing: de veer wat bijplooien zodat er minder spanning werd gegeven, en het uiteinde wat omgeplooid zodat de veer niet loskwam van de zwarte kunststoffen borgpin. Zie foto.

Een en ander wordt ook duidelijker in een filmpje. Zie volgende post.