Matchen van vermogen versterker en boxen

Gestart door hwmar, juni 25, 2014, 15:01:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hwmar

Hallo,

Ik kan tweedehands een set Tannoy MX4 kopen en overweeg deze op mijn Marantz NR1604 aan te sluiten. Ik twijfel alleen of de versterker hier krachtig genoeg voor is.

De specs van de boxen zijn:
Recommended amplifier power - Watts RMS: 10-120
Recommended power handling - Watts Peak: 180
Sensitivity - 2.8V in at 1 metre on axis: 91 dB
Nominal Impedance - Ohms: 8
Frequency response +/– 3dB: 31 Hz - 20 kHz

En van de Marantz NR1604:
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing): 50 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0,7%, 2-kan.-aansturing): 70 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1%, 1-kan.-aansturing): 90 W

Wanneer ik zoek op internet en dit forum kom ik verschillende adviezen tegen. Zo wordt bijv. gezegd dat de versterker 2x het aantal Watt RMS van de boxen aan moet kunnen. Het aantal Watt RMS is hier alleen een range (10 tot 120 Watt).

Aan de ene kant zou ik dan zeggen dat ik 2x120W=240 Watt versterker nodig heb en het dus niet red met de NR1604. Aan de andere kant zag ik ook op dit forum dat werd aangegeven dat de Dali Zensor 5 (Recommended amplifier power: 30 - 150W) wel werd aangeraden voor de NR1604. Ik kom er dus niet meer helemaal uit...

Weten jullie of de NR1604 de Tannoy's aan moet kunnen?

Bedankt!

Groeten,
Hans

Marvin


hwmar

Thanks! Waar zie je dat trouwens aan? (Leer ik ook weer wat  :-) )

Marvin

Ze hebben een gevoeligheid van 91db, ten opzichte van een luidspreker met 84db speelt deze met 1watt 9db luider. Ze spelen met weinig vermogen dus al vrij luid.
De aanbevolen minimale 10watt geeft ook al aan dat het geen mega stroom vreters zijn.
Daarbij heb ik ze zelf in een ver verleden ook gehad, -en uit ervaring kan ik zeggen dat het totaal geen moeilijke luidsprekers zijn.
Op vol vermogen blijven ze aardig stabiel, maar ook met minimale output blijven ze tonaal aardig in balans.
Zo'n instaplijn is natuurlijk ook ontworpen om correct te spelen op instap versterkers.
Je koopt immers geen versterker van 5000€ euro om er een luidsprekerset van een paar honderd euro's op aan te sluiten.

hwmar

Helemaal duidelijk. Bedankt voor de uitleg!
Dan ga ik inderdaad voor deze speakers.

Marvin

Je haalt hiermee een hele leuke luidspreker in huis die met vele muziek soorten goed overweg kan.
Je kan er niet van verwachten dat ze in de buurt komen van de veel duurdere lijnen van Tannoy.
Maar het is een hele leuke set die, de opvolger is de Mercury lijn en die daarop de fusion, al vele jaren geroemd wordt door de meer dan perfecte prijs kwaliteit verhouding.
Veel meer dan 100/150 zou ik er trouwens niet voor neerleggen, dan zou ik voor de Saturn oid gaan.

http://link.marktplaats.nl/m820788181