BNS-382

Gestart door PM95, mei 13, 2009, 22:55:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Ola!

Binnenkort staat hier op het programma om een stel BNS-382 luidsprekers onder handen te nemen.
De 382 is een gesloten 3 weg systeem met units van Seas,Visaton,en Heco ,de 382 is een forse monitor die een behoorlijk aandeel in het succes van BNS betekende volgens vele BNS liefhebbers.

Wat ik ga doen is het volgende:

Filter modificatie.
Kast modificatie ,dmv extra bracing,bitumen daar waar nodig.
Optisch geheel grondig aanpakken.

Ik ga nog eerst mijn plannen goed overdenken en alle kosten berekenen om te kijken of de Vistaon W-100 middentoner vervangen kan worden door evt een Fostex exemplaar,uiteraard maak ik er een gedegen verslag van incl foto's .

word vervolgd  :-)

grtz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Hij is zo toch al mooi :-o


Ik volg je bevindingen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

TurboMarco

ze klinken wel mooi ,maar als je wacht op de foto's (heb nu echt geen tijd om ze te maken) dan zie je dat ze er echt niet meer zo mooi uitzien,ze zijn oorspronkelijk zwart gelakt ,en de lak is her en der weggesleten en er zijn veel beschadigingen ,ook het doek laat op veel plaatsen los  :cry:

Deze luidsprekers verdienen imho een complete restauratie,en een upgrade is dan mooi meegenomen  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

thom

oke gaaf marco ga het volgen  :-D

BernHardN

Citaat van: Marco op mei 13, 2009, 22:55:00
Ola!

Binnenkort staat hier op het programma om een stel BNS-382 luidsprekers onder handen te nemen.
De 382 is een gesloten 3 weg systeem met units van Seas,Visaton,en Heco ,de 382 is een forse monitor die een behoorlijk aandeel in het succes van BNS betekende volgens vele BNS liefhebbers.

Wat ik ga doen is het volgende:

Filter modificatie.
Kast modificatie ,dmv extra bracing,bitumen daar waar nodig.
Optisch geheel grondig aanpakken.

Ik ga nog eerst mijn plannen goed overdenken en alle kosten berekenen om te kijken of de Vistaon W-100 middentoner vervangen kan worden door evt een Fostex exemplaar,uiteraard maak ik er een gedegen verslag van incl foto's .

word vervolgd  :-)

grtz Marco

leuk om te volgen.
Een vriend van me heeft deze units ook, ben benieuwd naar je ervaring in verschillen.

TurboMarco



dit zijn ze dan  :-)




Het doek laat aan alle kanten los en de zwarte lak is op veel plaatsen vergaan.





de bedoeling is om de echte houtfineer in volle glorie te gaan herstellen,de fronten krijgen nieuw doek en de baffle word voorzien van filt,zoiets als magnat bij de all ribbon series gedaan heeft.

grtz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Vlearmoes

voor het fineer opknappen kan ik je monocoat aanraden
eerst helemaal schuren fijn,  tot op het fineer en de monocoat er op smeren   in vele kleuren leverbaar     eeen soort parket lak en kleur in 1x   :yes:

hier heb ik de sharcoal gebruikt (as kleur)
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

TurboMarco

Dank voor de tip ,maar ik heb ze inmiddels al geschuurd en in de Histor beits gezet,het resultaat mag er wezen en ik zal binnenkort wel wat foto's plaatsen,eerst moet ik mijn luister ruimte afmaken en daar gaan de Seas speakers naar toe,de BNS gaat dan naar de woonkamer en gaan dien als rears met de magnats als fronts.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Elmo

Mooi dat het houtfineer is, dat kun je nog opknappen. Bij een van mijn BNS E-34's begint het (kunststof) fineer los te laten. Daar kun je dan niet zoveel meer mee :cry:. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Wist je trouwens dat je op de site van BNS heel veel oude brochures op pdf formaat kunt vinden?

Hoe klinken deze 382's in vergelijking met de Europa lijn van BNS? Zelf heb ik de E-34 op mijn Marantz 1070 maar ze mogen wel iets meer laag hebben, ondanks de reflexpoort. De Jubilees uit dezelfde serie heb ik op een Marantz 2226 receiver. Die Jubilees klinken een beetje a la B&W en op mijn Pioneer SA-508 klonken ze zelfs bonkig, dat is met de Marantz 2226 al een stuk beter.

pbreems

#9
Hoi Marco,

Hoe is het afgelopen met de BNS 382 ?

Heb n.l. ook een stel "gekregen" in de zelfde erbarmelijke staat, maar ze klinken nog goed !

Dus wil er binnenkort aan beginnen, maar wat ervaringen met dit type zou welkom zijn.

8-) Peter

Cornelis1921

#10
Ik ben bang dat Marco zal zwijgen daar hij zijn lidmaatschap van dit forum heeft opgezegd. Jammer maar waar. Dat het hem maar goed moge gaan! byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *