PC aansluiten op Marantz Model 1030, welke DAC?

Gestart door Dominee, maart 17, 2014, 07:44:17

Vorige topic - Volgende topic

Dominee

Goedendag dames en heren,

Ik heb weer m'n vintage Model 1030 stereo versterker van zolder gehaald en deze bij mijn PC neer gezet, zodat ik muziek kan afspelen als ik aan m'n bureau zit.

Er zitten nu op de versterker Mission luidsprekers aangesloten, ze zijn denk ik ong. 20 jaar oud.
Ik heb ze gekregen van iemand, het zijn boekenkast modellen dus passen mooi op mijn bureau.

Ik heb de versterker op dit moment via de luidspreker uitgang van de PC aangesloten, door middel van een mini-jack tulp snoertje.
Alleen geeft dit een brommend geluid over de luidsprekers.
De PC beschikt ook over een Coaxial SPDIF uitgang en een Optical SPDIF uitgang(toslink).

Nu kwam ik al zoekend uit bij allerlei DAC's, van 50,- tot ver in de duizenden euro's.
Ik gebruik de set gewoon om lekker muziek te kunnen luisteren en omdat ik het zonde vind als m'n mooie versterker op zolder staat weg te stoffen.

Welke DAC raden jullie aan om te kopen, heb geen honderden euro's om hier aan uit te geven.
Dus zat er aan te denken om op marktplaats te kijken, maar ja... dan moet je wel weten wat je zoekt!

Alvast bedankt voor de tips en de suggesties!!

Groeten,
Dennis

Audiotic

Hoor veel goeds over de iFi en Schiit DAC's. Niet zo duur.

Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Audiotic

Heb zelf de Schiit DSD DAC Loki. Héél tevreden over. 169€......

Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

Marvin

Een nette geluidskaart in die pc proppen kan natuurlijk ook.
Is wat prijs vriendelijker ook, daar hoeft geen net kastje omheen want je steekt hem in je pc.

Dominee

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik ga die DAC's bekijken, kwam zelf nog voor een redelijke prijs de Mistral DT-307DA tegen voor 149,-
Iemand ervaring hiermee??

Een andere PC kaart vindt ik een twijfel geval, ik denk dat ik beter af ben dan met een externe DAC en deze via een Toslink aansluit.
Op die manier loop ik ook geen risico met eventuele aardlussen.

Wat betreft een DAC, wat is een beetje Model 1030 versterker waardig?
Is dit zo'n goede versterker dat daar ook een top DAC bij hoort, of is die zo lowbudget dat je er ook een lowbudget DAC aan "moet" hangen?
(Dit even voor mijn beleving)

Marvin

Je eigen keus natuurlijk.
Die geluidskaart is natuurlijk een DAC, maar ik weet dat de audiomens een pc niet hoog inschat.
Succes!

Cornelis1921

stupid
Zeg dominee, ken jij die Hi-Fi priester nog? Die had ook een zo'n PM1030, en die was daar ook erg tevreden over. :-D :wink:

Hi Dominee, van harte welkom hier. Ik hoop dat dat u ons voor blijft gaan in het Marantz Hi-Fi gebeuren. hello pompom
Groetjes,
Cor. byebye

P.S. Mijn Marantz-journey begon in 1977 ook met een PM1030.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Dominee

Bedankt voor je hartelijke welkom Cor, en ik zal m'n best doen...  HB

Nee die ken ik niet, maar dan had die wel een prima smaak!!  :yes:

Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt (Ik weet het, geduld is niet mijn sterkste eigenschap...).
Ik heb de Mistral DT-307DA DAC aangeschaft bij HifiStudio79 in Zoetermeer.

Ik heb nu geen last meer van bijgeluiden en storingen, en hij klinkt in mijn oren prima.
Dus ik ben een gelukkig mens  :-)

Dominee

Bedankt voor het aanbod, maar ben al voorzien!