sherwood versterker ax9035R-> knal door luidsprekers

Gestart door loryn, maart 06, 2014, 08:52:35

Vorige topic - Volgende topic

loryn

beste forumleden,

ik ben nieuw op dit forum, iedereen hartelijk gegroet , en zit met een probleem....
onlangs heb ik een marantz-versterker ax9035R overgekocht van iemand. een heel zwaar apparaat (25kg?) met mooi geluid. maar helaas. laatst een knal door luidsprekers toen ik de boel weer aansloot na verplaatst te hebben.  HLP

op zoek gegaan naar een electro-reparatiezaakje in de buurt (a'dam) en helaas:
ten eerste hebben ze daar de komende maand (!) geen tijd en daarnaast vertelden ze mij dat dan het hele apparaat gereviseerd moest worden en zeker 300 tot 400 euro zou kosten.  schrikken dus. :oops:

wat kan het zijn?
kan ik het zelf eventueel repareren?

of weet iemand naar wie ik toe kan?

graag jullie advies
verdere informatie: ik heb er 2 zero-6 boxen op staan, beiden 4 ohm, de kabels nagekeken, die zijn zonder breuk,
ik heb de kap er af gehaald, ik zie geen rommel op de printplaten of brandplekken of zoiets.

ik wacht met smart op jullie advies/hulp in deze
een maand zonder muziek is echt wel bar

met vriendelijke groet
loryn

100%Marantz

Eerst en vooral, Welkom op het forum. hello

Kan je een foto van de versterker posten
Ik zie niet welke type het is.

Hier op het forum zijn verschillende mensen die dat soort apparatuur zeker kunnen herstellen.

In de buurt van Rotterdam en Nijmegen zijn de 2 bekendste.
marantz, what else?

thanatos

Ik ken het type niet. Google geeft geen resultaten. Even het type nummer goede opzoeken  :-)

Ploffen/knallen kan inderdaad een elco zijn die doorslaat. Het is een DC pulse op je speakers die je hoort. Afkoppelen en niet meer gebruiken is het advies om je speakers niet op te blazen.

SB_Marantz

Nooit van gehoord.........Yamaha gebruikt de type aanduiding AX.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

loryn

sorry allemaal !!

het is een ax - 9035 -R van het merk sherwood,
heb een bijlage met daarin afbeelding toegevoegd, hoop dat ik het goed heb gedaan

wat stom van mij   redface,  niet goed gekeken, 

SB_Marantz

Met wat geluk is er ''slechts''1 kanaal opgeblazen.

Alle functies alsmede het beveiligings circuit worden door een cpu (IC) gestuurd en als die om zeep is kun je het ding weggooien.

Verder is de versterker wel ''discreet'' opgebouwd met losse power Tr dus dat is reparabel.

http://www.manualscenter.com/manuals/sherwood/ax9030r-service-manual.html
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

loryn

Hartelijk dank voor al jullie reacties tot nog toe.

ik begrijp dat ik dus moet onderzoeken of hij/zij nog gerepareerd kan worden...... :?
en dan kan ik mazzel hebben (slechts 1 kanaal opgeblazen) of pech hebben -> niet meer te repareren.
weet iemand een betrouwbaar iemand/ adres in amsterdam om dit te onderzoeken?
zelf heb ik er weinig tot geen verstand van, maar degene van wie ik hem kocht had mij verzekerd dat het echt een goede versterker was.

wat nu te doen? en hoeveel reparatiekosten is hij waard volgens jullie?

alvast bedankt voor de info en het meedenken. 

loryn

SB_Marantz

Die vraag kun je beter aan jezelf stellen.
Het zou zomaar kunnen dat de schade mee valt......maar daar kan ik op afstand geen uitspraken over doen.

Als je de speakers van de versterker haalt, trekt het relais dan aan na het aanzeten?
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

loryn

Beste SB (?, klopt deze naam?)

natuurlijk alles ontkoppeld
als ik de versterker aanzet zonder boxen erop, dan hoor je wel het geklik (van het relais?) dat je normaal ook hoorde als je hem aanzette.
De knal ontstond ook na enige tijd aangezet te hebben (5 minuten ongeveer en daarna opnieuw uitgeschakeld alles weer gecontroleerd en wederom een knal na ongeveer 3 a 5 minuten)
daarna vielen de boxen ook stil, in ieder geval een van de twee (magnat zero-6)

dus nu helemaal niets meer aangesloten en even vragen om advies en raad, zodat ik niet een oor wordt aangenaaid bij het laten repareren indien dat nog mogelijk is. en ook: wat kost zoiets?

alvast bedankt tot nog toe
groets
loryn

HAL9000

Niet meer  aanzetten!  Ik  denk  dat  er  wat  los  zit  op  een print  ergens. 

Heel  misschien een  transistor  die  niet meer  100%  is.    Het  blijft  natuurlijk gok  werk. 

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Citaat van: loryn op maart 07, 2014, 01:07:22
Beste SB (?, klopt deze naam?)

natuurlijk alles ontkoppeld
als ik de versterker aanzet zonder boxen erop, dan hoor je wel het geklik (van het relais?) dat je normaal ook hoorde als je hem aanzette.
De knal ontstond ook na enige tijd aangezet te hebben (5 minuten ongeveer en daarna opnieuw uitgeschakeld alles weer gecontroleerd en wederom een knal na ongeveer 3 a 5 minuten)
daarna vielen de boxen ook stil, in ieder geval een van de twee (magnat zero-6)

dus nu helemaal niets meer aangesloten en even vragen om advies en raad, zodat ik niet een oor wordt aangenaaid bij het laten repareren indien dat nog mogelijk is. en ook: wat kost zoiets?

alvast bedankt tot nog toe
groets
loryn

Het is onmogelijk een prijsopgave te doen als je het apparaat niet onderzocht hebt.
Voorzichtige conclusie uit je verhaal getrokken is dat het misschien wel eens mee kan vallen.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM