aansluiten extra versterker op SR7002

Gestart door Thijman, januari 23, 2014, 17:43:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thijman

Ik wil een extra versterker aansluiten op mijn SR7002 om een nog beter stereo geluid te krijgen wanneer ik een CD afspeel. Ik heb echter geen idee hoe dit aan te sluiten. De situatie is als volgt: B&W 603S3 als links en rechts voor speakers en Canton MX-10 als surround en Canton AV700 als Center. Stereo wil ik dus alleen over de B&W's laten lopen. Deze heb ik nu bi-wired (luidspreker) aangesloten op de SR7002 speaker A. Nu las ik iets over speaker C aansluiting ? En dat ik vanuit de speakers een dubbele draad moet laten lopen, waarbij één plus en min naar de SR7002 gaat en de andere plus en min naar de luidsprekeraansluiting op de versterker. Deze versterker zou dan weer via de pre-outs voor front L en R van de SR7002 worden verbonden. Dat zou betekenen dat ik de bi-wire op de speakers niet meer als zodanig kan gebruiken, omdat ik de aansluitingen van de speakers opsplits naar de SR7002 en de eindversterker. Klopt dit ? Of is er een andere mogelijkheid ? IS een eindversterker hetzelfde als een geïntegreerde versterker ? Zoals jullie kunnen lezen; ik ben een leek.....  :-(
Ik hoop dat een beetje duidelijk is wat mijn bedoeling is.

Faxe

Heb je al een versterker gekocht of ben je nog van plan om dat te gaan doen?

Beste resultaat krijg je door een geïntegreerde versteker via de pre-outs aan te sluiten op je reciever. De B&W 603S3 speakers sluit je dan aan op de geïntegreerde versterker. Als je dan naar muziek wil luisteren gebruik je alleen de geintegreerde versterker. Voor films etc gebruik je de reciever voor de canton speakers en de geintegreerde versterker voor de B&W's.

Hierbij is het wel mooi om een geïntegreerde versterker te kopen met Power Amp direct. Dit zorgt er voor dat het voorversterker gedeelte niet gebruikt wordt als je naar films etc kijkt. In dat geval doet de volume regeling het ook niet van de geintegreerde versterker.

QuattroNL

Een geintegreerde versterker is een voor- en eindversterker in 1.
Met een power amp direct functie (knop) kan je deze 2 van elkaar scheiden om in surround alleen de eindversterker voor je fronts te gebruiken (je surround receiver is dan dus de voorversterker).
In stereo gebruik je de surround receiver dus niet, alle sterwobronnen sluit je dus aan op je versterker.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Thijman

Dank voor jullie reactie ! Begrijp ik het dan goed dat ik de B&W's aansluit op de luidsprekeraansluitingen van deextra versterker (al dan niet bi-wired) en dan via de pre-outs de versterker verbindt met de SR7002 en dat ik de Canton surrounds en center aansluit op de luidsprekeruitgangen van de SR7002 ? En dan zou ik bij het afspelen van films ook de versterker aan moeten zetten (wat natuurlijk geen probleem is !) zodat ik volledig surroundgeluid heb ?
Ik las in de handleiding van de SR7002 namelijk dat wanneer er een extra versterker aangesloten wordt alle luidsprekers op deze extra versterker aangesloten dienen te worden en dan via de pre-outs met de SR7002 te verbinden. Het kan dus blijkbaar allebei ? Of begrijp ik het toch verkeerd ?
Hebben jullie een voorbeeld van een type geïntegreerde versterker met direct functie ?

QuattroNL

Zoals je in je eerste deel van je verhaal aangeeft klopt het.
De pre-out van de fronts op je 7002 gaan naar de main in op de versterker.
Bi-wire aansluiten op de versterker wordt lastig denk ik, of je moet er een hebben met A-B speaker uitgangen.

Als je bij Marantz wilt blijven zijn er een paar verterkers die deze functie hebben:
PM7004 (heeft A-B speakers),
KI Pearl Lite
PM15S2
PM11S3

Ik betwijfel of de 7004 echt wat toe gaat voegen. Ik zou wat hoger in de rangorde zoeken, ook afhankelijk van je budget natuurlijk ;)
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Thijman

Hallo Quattro,
Ik heb de B&W's gebi-wired bij de speakers zelf en niet bij de receiver, dus dat zou dan wel kunnen.
En wat hoger in rangorde zijn dan de types die je onder de PM7004 hebt vermeld ?

Heb je trouwens ervaring met de SR7002 en dan met name op het gebied van het stereogeluid ?

Jullie reacties zijn uitermate helpvol.

Faxe

Denon maakt ook versterkers met power amp direct functie. Denon is vaak wat voordeliger in de aanschaf dan Marantz.

QuattroNL

Citaat van: Faxe op januari 24, 2014, 11:04:59
Denon maakt ook versterkers met power amp direct functie. Denon is vaak wat voordeliger in de aanschaf dan Marantz.
En dat wordt gezegd op een Marantz forum. Shame on you!  :-P

Specifiek de 7002 ken ik niet.
De SR7200 die ik 13 jaar in de woonkamer heb gehad klonk in stereo erg goed.

Ik heb een matige surround receiver (ok, instappertje) en een stereo versterker uit de Premium reeks. Precies om de reden die de TS ook noemt: stereo is het belangrijkst. Zodoende kan je zelf bepalen hoe ver je op zowel surround als stereo-vlak wil gaan.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB