bruggen van kanalen MM8003 ?

Gestart door Léon40, januari 19, 2014, 00:50:55

Vorige topic - Volgende topic

Léon40

Goedenacht,
Ik ben nieuw hier, kan iemand mij vertellen waar ik meer kan vinden over het bruggen van kanalen bij een MM8003 ?

Léon

pameijer

Hoi Léon, welkom op dit forum! Ik kan je niet helpen bij je vraag maar ben wel benieuwd naar je set. Introduceer jezelf en je set anders eerst even  8-)
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Léon40

oké, ik ben Léon 41, ik heb op het moment nog geen set i.v.m. verbouwing maar wel alle apparatuur in huis om een set te maken. Ik heb een pioneer vsa-ax2 een philips dvd sacd player en een MM8003 en een zeer ambieus plan wat betreft de luidsprekers en daar ontbreekt de tijd op het moment voor, maar ben wel alle info aant verzamelen die ik denk nodig te hebben voor het volgende (gecopiërde tekst geen zin opnieuw te schrijven  :-D);

Ik ga zelf mijn luidsprekers maken met als voorbeeld de Focal Stella Utopia en die wil ik aktief aansturen middels een DSP en eindversterker(s). mijn uitgangspunt in eerste instantie was een drie-weg, 30 cm sub-laag, 2x 17 cm mid/laag en een tweeter per luidspreker. ik gebruik daarvoor hi-end car audio, de tweeters zijn 8ohm en de mid's 4ohm en als je die in serie aansluit ook weer 8ohm, echter de sub woofers zijn dubbel spoels 2x 4 ohm dus dat zijn al 4 kanalen en 4ohm per kanaal zou moeten kunnen maar dan daalt de dempings factor en dat wil je niet, om een 30 cm woofer aan te sturen, de Marantz had ik al reeds aangeschaft voordat ik dit had overdacht. ondertussen liep ik tegen de perfecte 20 cm woofer aan ook 2x 4ohm die weer in serie gaat en zo weer 8 ohm word als je dan toch zelf een kast gaat bouwen dan maar een 4-weg zoals de Focal Grand Utopia EM, maar dan heb ik 2 kanalen te weinig en om een losse en andere verst. voor de sub's te nemen wil ik niet.

hoop dat je hier uit kan halen waarom ik wil weten of de MM8003 gebrugd kan worden.

Léon

bas focal marantz

Ik zal je een hele goede raad geven en neem aub dat van me aan .

Neem een bestaande zelfbouw speaker en voeg daar een zelfbouw sub aan toe .
Of neem een bestaand auto compo setje incl filter en voeg daar een zelfbouw sub aan toe .

Speakers bouwen zonder echte kennis materie speaker bouwen zal nooit echte kwaliteit te behalen zijn.
En zelfs al is die kennis er er zal echt gemeten moeten worden wat elke driver doet als die ingebouwd is om een filter te kunnen ontwerpen .
Ook als je met dsp aan de slag gaat zal er toch gemeten moeten worden

Léon40

Beste Bas,

ik heb redelijke kennis van zake en metingen doe ik samen met iemand die daar veel ervaring en de juiste apparatuur voor heeft, bedankt voor je goede raad, het is idd net of ik aan het begin sta van een idee, maar ik ben al ruim een jaar bezig met uit-denken, zoeken, rekenen. voor mijn set heb ik ook andere plannen, maar mijn hoofdproject is, zelf luidsprekers maken.

Léon

bas focal marantz

Niet oneerbiedig bedoelt maar ik maakte echt erop uit wat de meeste doen die net beginnen met speakers te bouwen units selecteren op weerstand .

Bruggen MM8003
Ik lees wel iiets via google dat het moet kunnen maar hoe precies dat net weer niet .
Volgens mij staat het normaal gewoon op de achterkant van de versterker maar nu niet dus ik heb mijn twijfels .

Verders is er met een auto composet speakers niets mis om die ook thuis in te zetten .
Veelal hebben mid/bas car units wel een hoge Qts omdat ze in een deur of hoedeplank komen , die hoge Qts is nodig om ook dan laag eruit te halen .

Ga je die units nu +- vanaf 100hz aansturen is het wel van belang dat je de parameters van die units hebt om ze in een nette behuizing te kunnen berekenen .
Focal  pompom is gelukkig 1 van die fabrikanten die ook parameters van hun units openbaar maken in de specs .

In mijn voormalige reference zelfbouw speaker zaten mid-hoog units uit de focal car audio .

Léon40

Beste Bas,

Klop idd, ik heb drie redenen waarom ik op weerstand heb geselecteerd, ik weet ook dat de weerstand niet constant hetzelfde wordt gezien door de versterker, maar een 8ohm serie schakeling of parallel 4ohm unit aansluiten, is nogal een verschil vooral als de weerstand daald gaat de dempingsfactor ook naar beneden, nou is dat voor de mid en tweeters en ook nog wel voor die 20cm woofer niet zo erg, maar voor die 30cm sub wil ik dat niet, ook heb ik dan kanalen te weinig met die MM8003. Ik heb de units ook gekozen voor hun parameters/specs.

De volgende car audio units heb ik liggen (per luidsprekerbox);

Sub 1x 30cm pioneer ts-w12prs  dvc 2x4ohm. min. 28 ltr
Mid 2x 17cm pioneer ts-m7prs.                      min. 10 ltr per 2st.
Mid/laag 1x 20cm polk audio (vreemde eend maar sluit perfect aan bij de rest).   min. 11 ltr
Tweeter 1x focal Beryllium TBe.
Alle units spelen het beste in een sealed enclosure

Als ik toch nog besluit om voor een 3-weg te gaan, gaat die polk eraf.

Voor een 3-weg begin ik eerst met filteren tot 100hz sub, tot 2200hz mid/laag, en de TBe gaat tot 40.000hz. slope 24db.
Voor een 4-weg begin ik eerst met filteren tot 60hz sub, tot 200hz mid/laag, tot 2200hz mid, en TBe weer tot 40.000hz met een slope van 24 db.

Waarom aktief ? ........ ik ben wel eens te lang bezig geweest met zelf passief filteren en nooit tevreden. met aktief geen gezeur met fase of rare pieken en/of dalen, verlies.

Kast is van twee soorten hout, dubbelwandig wat gevuld wordt met zand.

Hoe heb jij gezocht, ik kan niet echt iets op bruggen MM8003 vinden.

Met vriendelijke groet,

Léon

bas focal marantz

Marantz mm8003 bridge .
Marantz noemt het ook wel eens BTL  .

Is dus niet mogenlijk zie ik in een pdf .

Léon40

Bedankt had ik al een vermoeden van, iemand nog andere suggesties qua Marantz ? De MA500 zou prima zijn m.b.t. de specs. en bruggen maar weet niet wat de kwaliteit daarvan is, je leest hier en daar, dat er wel eens mankementen mee zijn.

Léon

hvanapeldoorn

MA500 zijn minimaal 15 jaar oud....Dus meestal wel aan een revisie toe.
Ik heb net de mijne laten doen. 

Je kunt er mee bruggen. Alleen heeft SB Marantz mij net uitlegt dat nog wel eens linke soep kan worden als zeer laag Ohm (ige) speakers gebruikt. Dan het kan namelijk voor komen dat in waardes van 1 of 2 ohm op de versterker gaat uit komen. En dat vinden ze niet echt prettig zeg maar.

Technische onderbouwing etc. kan SB je wel geven. Die heeft er veel meer verstand van dan ik, en heeft de mijne net gerevideerd.

En daarnaast moet je ook nog vinden. Af en toe worden nog wel aangeboden.

gr,

Henrik

bas focal marantz

Citaat van: Léon40 op januari 21, 2014, 10:50:10
Bedankt had ik al een vermoeden van, iemand nog andere suggesties qua Marantz ? De MA500 zou prima zijn m.b.t. de specs. en bruggen maar weet niet wat de kwaliteit daarvan is, je leest hier en daar, dat er wel eens mankementen mee zijn.

Léon
Met de gekozen drivers is er geen meerwaarde of reden om voor een 4-weg te gaan inplaats van een 3-weg .

Een 30cm woofer aangevult met 2 17cm drivers in d'appolito configuratie .

Ook is optiesch de polk een vreemde eend in het geheel .

CiteerSub 1x 30cm pioneer ts-w12prs  dvc 2x4ohm. min. 28 ltr
Moet echt veel groter , gesloten +- 50 liter en bassreflex 100liter .

Léon40

Bas,
ik ben van mening dat een eventuele 4-weg wel meerwaarde geeft door de plaatsing v/d units in de kasten, mede dat de 30cm sub tot b.v. 60hz meer als sub wordt ingezet. De mids zijn qua diameter misschien wel iets aan de grote kant, maar deze drivers spelen het liefst vanaf ongeveer 200hz en klinken zo mooi. als ze in een 3-weg gebruikt zouden worden, wil ik de sub niet tot 200hz laten spelen. De polk word optisch onttrokken aan het zicht middels grill/doek.
Volgens pioneer zou de sub het beste spelen in in een gesloten kast van 28ltr, wat betreft dat gesloten hebben ze gelijk maar, na berekening blijkt dat de woofer beter speelt in 40 ltr en gepoort gaf geen meerwaarde.