Marantz 1090 revisie

Gestart door thanatos, januari 05, 2014, 16:51:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Wederom een 1090 van een forumlid onderhanden mogen nemen.

Deze had wat kleine klachtjes die inherent aan het verouderen zijn. Bij inspectie bleek hij met de toonregeling in / neutraal heel iets scheef te versterken. Verder was er een klacht van hard ploppen bij in en uit schakelen. Nu zijn de uitgangen niet relais geschakeld. Dus 100% voorkomen is lastig maar verbeteren allicht.

Bij inspectie aan de binnenkant bleek er een oude modificatie in te zitten. Of het nu om wat aanpassingen gaat af fabriek die in een later stadium geïntegreerd zijn of dat het een aanpassing door derden achteraf is weet ik niet. Wel is duidelijk dat het een simpele ingreep is en daarom heb ik alles gelaten zoals het was.

Aanblik origineel.


Soldeerzijde preamp. Oa de modificatie is zichtbaar. Print schoongemaakt en diverse solderingen nagelopen. Algehele conditie was niet slecht.


Soldeerzijde eindversterker deel. Idem modificaties. Print schoongemaakt en solderingen nagelopen.


Componentzijde preamp. Elco's vervangen en diverse controles uitgevoerd.


Componentzijde Eindversterker. Hier idem volledige recap gedaan.


Verlopen elco's. ESR is te hoog. Vervangen was dus geen luxe handeling.



Finale test. Nette sinus bij 1kHz. Beide kanalen spelen mooi gelijk.


Nette blokgolf met de toonregeling uit circuit.


Alle potmeters zijn schoongemaakt en versterker is secuur afgeregeld volgens specs. Vermogenstest gaf geen beperkingen. Nette gelijktijdige clipping en ruim voldoende vermogen. Ook stabiel op 4 Ohm.

Al met al geen overbodige klus geweest. Met een goed resultaat. De toonregeling aan de voorzijde daarvan moet de de schuif van de middentonen net op het eerste klikje staan dan is hij mooi neutraal. Schoonmaken gaf verder geen verbetering en is iets wat je regelmatig ziet dat de toonregeling in neutrale stand niet altijd geheel neutraal is.

Alles staat nu in de test te wachten tot zijn baasje hem weer komt ophalen :-) Blijven leuke versterkers in deze serie.

SB_Marantz

60Vac peak to peak he?!  :-D

Ziet er netjes uit kewl.
Mooi recht geplaatste elco'tjes ook.

Die kan er wel weer effe tegen........

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Thnx. Deze kan er voorlopig weer ff tegen. Power zat idd. Foto van die meting was wat bewogen. Maar geeft geen krimp. Snap heel goed waarom dit nog steeds gewilde exemplaren zijn :)

Rob46

Klasse! Wederom een puike APK wat er voor zal zorgen dat deze versterker weer jaren voor veel luisterplezier :-) :-D zal zorgen. Mooie reportage van begin tot het einde....

EasyMar

 pompom pompom pompom pompom pompom pompom pompom Joepie, hier meldt het baasje zich! Top gedaan John , ik ben blij dat de versterker nog in redelijk staat verkeerde.

Nu is hij helemaal top!! Super HB HB

Ik maak deze week een afspraak om de gereviseerde 1090 weer op te halen!

Top, nogmaals bedankt voor de supersnelle service en hartelijke ontvangst en..... ik ben reuze benieuwd naar de sound!