Marantz tuner 104 ( advies gevraagd)

Gestart door Goldfingers, oktober 05, 2013, 13:02:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Goldfingers

Heren, dames,
Ik ben bezig met mijn eerste klus aan se tuner 104, lampen vervangen zelfs radiatorverf in de lichtbak gedaan om het weer wit te krijgen, was echt geel geworden. So far so good, ook even getest en de fm ontvangst is prima. Maar....... Ik krijg de signaallampen voor de fm en stereo niet aan. Die deden het al niet dus was de veronderstelling dat ze defect waren. Nieuwe erin gesoldeerd maar dat was het euvel niet. Am-signaallamp doet het wel. Ik vermoed dat op het board iets niet goed is. Ik hoor ook geen stereo, geen verschil als ik mono indruk. Dus..........en nu? Inspectie na grondige schoonmaak levert optisch niets op, geen lekken schijnbaar of brandplekken, erg netjes allemaal eigenllijk in de afwerking lijkt het.
Hoe moet ik nu verder, zonder al te veel technische kennis? Zijn er standaard truucs of ervaringen elders opgedaan om hier meer zicht op te krijgen?
Iedere input is welkom.....


jeroen pijper

Hoor je wel verschil tussen stereo en mono? Dan is de fm stereo decoder kapot is heel duur om te laten repareren.
Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

Goldfingers

Ik hoor geen merkbaar verschil, knop of mono of gewoon in stereo ontvangst,de decoder lijkt een mogelijkheid maar ik weet te weinig ervan om alternatieven uit te sluiten...

leo de M

het kan zomaar eens zijn dat de mono/stereo schakelaar gewoon vies is. probeer die eerst even te reinigen.
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

jeroen pijper

zijn het deze lampjes?



of dit
Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

Goldfingers

Heb gereinigd en dat is het dus niet. je zou dan wel op zijn minst de FM signaallamp moeten zien branden, stereo of niet maakt dan nog niet uit, maar die doet het niet, de stereo-signaallamp idem niet.
En die lampen heb ik inderdaad al vervangen met bovenstaande lampen. Wat doe je overigens met zoveel lampen Jeroen, zijn die van jou??? of het internets?

jeroen pijper

Internet

Verstuurd van mijn LG-P880 met Tapatalk

Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

SB_Marantz

Citaat van: jeroen pijper op oktober 06, 2013, 13:49:54
Hoor je wel verschil tussen stereo en mono? Dan is de fm stereo decoder kapot is heel duur om te laten repareren.


Ik weet niet of deze decoder discreet is of een HA1156?
Deze heb ik nog liggen.

Ook kan het zijn dat er anderde dingen aan de hand zijn zoals de discriminator die er naast staat of defecte ceramische spoeltjes.
Ik zie maar al te vaak dat mensen daar aan gaan zitten draaien en dan stuk gaan.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Goldfingers

Ik heb de servicemanual dus zal ik vanavond kijken wat er dan precies in zit. Laat ik hier weten....

Goldfingers

Google leert met dat die chip erin zit, hoort die chip ook ingekapseld te zijn onder een soort plasticlaag? Dat zag ik bij het schoonmaken. Lijkt er over heen gegoten namelijk......

Goldfingers

is er een liefhebber die de ingewanden mbt de stero-ontvangst eens grondig wil bekijken of desnoods repareren kan?, ik heb daar te weinig kaas van gegeten. Solderen kan ik maar ik weet te weinig, simpel as that.  En is anders een professionele reparatie de moeite waard? Ik had hem gekocht voor 20 euro, en wil alleen de kosten eruit als ik het kwijt wil namelijk.....

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Goldfingers

#13
heb je een PM gestuurd, ben uiteraard geinteresseerd! HB
En heb de tuner nog eens losgehaald, ik zie na het bijna vrijpreparen van de chip (die zat onder een smerige smurrie!) dat er HA1156 - 6l3 op stond....Ik denk dat die inderdaad vervangen moet worden en met de regelaartjes verder getuned moet worden..