marantz Pm 7000 reparatie

Gestart door HAL9000, februari 28, 2008, 18:09:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Marantz PM7000  :-\

Klacht: zekering(3.15A ) vliegt eruit bij de secundaire relai.

Als er een zekering eruit vliegt vanaf een aantal Amps moet je toch naar een serieuze sluiting gaan zoeken. Aangezien er maar in deze versterker 2 serieuze circuits zit, was het niet zo heel erg moeilijk om te zien dat er iets in het eindversterker gedeelte defect was.
aangezien de voeding niet bestaand is..... ::)

ik merkte al op dat het een ontwerp van de Pm68 was, en ook de printen van deze mid jaren 90 versterker is.
Er stonden twee 63V 100uF elko's Bol (merk elna  ::) )
de pre drivers en de drivers waren van zwart naar donker bruin gekleurd zo heet is het daar geweest......

De printen waren nog in goede verschroeide staat. Ontelbaar veel losse eilanden..
Ik denk dat deze versterker door een falende transistor of een los tin gedeelte defect is gegaan.

Ik heb alle pre drivers en drivers vervangen.
maar nu heb ik een koelblokjes erop gemonteerd!!! groot succes weer!


Er was maar één complementair paartje van de eindtransistoren defect. 4 per kanaal tellend
ik heb er 8 besteld  :-X  de eindtransistoren zijn van het type.
A1941 en C5198 van het merk toshiba. vervangen door orgineel model en merk.

na alle tin verbindingen te hebben verdikt, transistoren vervangen, en 4 weerstanden van 10ohm vervangen door 2x22 en 2x100 werkte alles weer geweldig...

deze versterker heeft 3 relai trappen.
aan...1

eind...2

speaker...3
Een variac heeft hier geen effect  >:( (je zult het maar niet goed doen.)

Het print is echt van het meest goedkoopste spul gemaakt.

en ontworpen door iemand die Géén inzicht heeft!!
Het is niet symetrisch, hiermee bedoel ik dat de L en R kanalen verschillen in opbouw.

prestaties:

De versterker hoort 75watt per kanaal te leveren.
bij mij levert deze 83.04watt per kanaal bij 8 ohm voor clippen.
met 3.20Amps

klankmatig:

Vind ik hem niet eens zo slecht; mooi vol geluid en netjes, niet te scherp.
en bij knallie's volume :p ook niet gillerig.
best een goed klinkende versterker.

Conclusie:

klankmatig is deze versterker best goed, als referentie neem ik denon apparatuur en het oude superscope marantz. technisch is het geen slechte machine, maar ik zou deze wel als een speer vertinnen en hier en daar voor extra koeling zorgen. Ik werk ook als parttime verkoper, ik durf niet te zeggen: Meneer hier heeft u jaren plezier mee.   Dan voel ik me een oplichter..

ik ga nu ook de voorversterker 'even' schoonmaken en hertinnen.
dan word deze verkocht, met wat extra torren  :P :P ::)



aangezien hier meer marantz bezitters zijn van marantz Pm7000/7001 8000/8001 6000 6001 en soortgelijk apparatuur. Zou ik zeker deze bezitters ervan op de hoogste willen stellen dat dit apparatuur best veel onderhoud nodig heeft. laat het apparatuur om de tijd even nakijken..
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Leonneke

Hoi Jon;

Mijn complimenten voor je gerichte en degelijke aanpak.
Toch iets beter over nagedacht dan "slechts" het sprayen van wat contactspul.

Als ie eventueel in de verkoop gaat ????  Ik heb mogelijk best interesse ........

Leon
Groetjes Leonneke .  . ...

HAL9000

Citaat van: Leonneke op februari 29, 2008, 01:16:51
Hoi Jon;

Mijn complimenten voor je gerichte en degelijke aanpak.
Toch iets beter over nagedacht dan "slechts" het sprayen van wat contactspul.

Als ie eventueel in de verkoop gaat ????  Ik heb mogelijk best interesse ........

Leon

Hallo leon,

Ja dat contact spray heeft niet zo heel veel gedaan. Niks eigenlijk..... beetje vettig allemaal.
Niks staat te oxideren.  :-D
Ik had hem voor 150,- staan. dit bedrag gaat uiteraard niet gelden voor jou  :mrgreen:

Nu niet meer contact sprayen, water vocht en andere rare dingen doen ermee.  :wink: 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Stadium III

Mijn vader heeft er ook 1gehad en daar gingen de solderingen ook van door zeg maar

Die is toen ook helemaal doorgeslodeerd en was weer een toppertje !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Leonneke

Jon;

Ik heb 2 maal PM verzonden. Hoop dat alles nu wel in orde is. Hoor graag van je ivm kopen van deze jongen.

Leonneke
Groetjes Leonneke .  . ...

HAL9000

#6
Citaat van: Leonneke op maart 01, 2008, 22:20:51
Jon;

Ik heb 2 maal PM verzonden. Hoop dat alles nu wel in orde is. Hoor graag van je ivm kopen van deze jongen.

Leonneke

ja je hebt een pm  :wink:


stadium: Ik vind het nog een wonder dat er nog zoveel werken......
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

mark07101990

Beste hal9000, kun je mij de fotos nog eens laten zien van de revisie? Zit hier met een zelfde probleem!

HAL9000

Mark  er zijn en bende  Pm7000's  8000's  78's  die hetzelfde  zijn.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!