Marantz 1090 vervorming

Gestart door eric-v, juni 28, 2013, 20:06:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

eric-v

Ik heb onlangs een type 1090 versterker in mijn bezit gekregen. Ik heb de versterker even aangeschakeld
met een paar gewone speakers en de volumeknop heel miniem gezet. Alle functies leken mij te werken, ik heb hem dus maar aangesloten op mijn betere speakers om de geluidskwaliteit te testen. Wanneer ik de volume knop wat hoger zette, begon het geluid echt wel te vervormen. De geluidsregelingen werken ook nog perfect, bas ,mid,high, loudness.Maar  bij een redelijk volume slechte geluidskwaliteit, maar geen kraken.
Heeft iemand een idee waar dit probleem zou kunnen zitten.
Nog een opmerking : er zijn geen doorverbindings pluggen van de voorversterker naar het eindversterker gedeelte achteraan de versterker. Is dit normaal?

Graag jullie hulp.

SB_Marantz

Je hebt de versterker blijkbaar niet getest voor aankoop?
Die vervorming treed bij beide of 1 kanaal op?

Het kunnen de voedingselco's zijn, transistoren , soldeerverbindingen etc.....

Het klopt dat deze geen brugjes heeft om de pre out en main in te verbinden.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

eric-v

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb de versterker gekregen van een collega die hem al jaren niet meer gebruikte. Hij dacht dat er een kanaal defect was, maar daar is nog niets van te merken. Toestel ziet er anders nog behoorlijk uit zowel buiten als binnen.
De vervorming is op beide kanalen. Kan ik iets testen met de pre amp en de eindversterker om vast te stellen waar het probleem zit?
Vb pre amp aansluiten op andere versterker of ander signaal aansluiten op de eindversterker.

SB_Marantz

Ja dat kan en je isoleert het probleem zo al aardig.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

eric-v

Deze morgen heb het even uitgetest. Het voorversterker gedeelte doet het prima, alle geluidsregelingen ook, er is geen gekraak. Bij het testen van enkel de eindversterker is het duidelijk dat het probleem daar zit: zelfde vervorming en slecht geluid.
Beide kanalen hebben dezelfde vervorming en slecht geluid. Er is ook geen verschil in geluidsniveau tussen de beide kanalen.
Wat zijn de verdere stappen die ik kan ondernemen om om de fout te vinden?
Is het eindversterkingsgedeelte het moeilijkste gedeelte?
Stuur ik enkele foto's door?

Groeten
eric

klaas1965

Beide kanalen dan zal het in de voeding van de eindtrap zitten.
Wellicht slechte elco's (die grote)