vraag over een model 1090

Gestart door leo de M, mei 25, 2013, 22:39:27

Vorige topic - Volgende topic

leo de M

Ik heb onlangs een model 1090 aangeschaft.
nu merk ik het volgende :
als je met de selectorswitch schakelt is alleen de gekozen ingang hoogohmig .
de andere ingangen worden dan 0 ohm !.
en dan heb ik het over de ingangen : aux / tuner / phono1 / phono 2.

ik heb mijn twijfels of dit normaal is .
ikzelf denk het niet omdat er in feite een kortsluiting ontstaat op de uitgang van de andere apparatuur die op dat moment niet geselecteerd staat.

ik heb mij inmiddels al suf gezocht op kortgesloten soldeereilanden,bedrading maar kan tot nu toe niets vinden.
Wie heeft hier ervaring mee en kan er wat zinnigs over zeggen ?
Alle tips zijn welkom ....
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

klaas1965

Hallo Leo,

Het klopt wel hoor, als je op het schema kijkt zie je dat bij selectorswitch S401-1F en S401-2F de contacten 6 (tuner) en 7 (aux) in de stand waarop het getekend is (phono 1 geselecteerd) via S401-1R en S401-1R aan de massa liggen. dit lijkt in eerste instantie niet zo te zijn maar S401-1 en S401-2 R(ear) en F(ront) zitten op hetzelfde plaatje en zijn doorgemetalliseerd op de punten waar het cijfertje dubbel is omringd.
De reden zal zijn om overspraak te voorkomen tussen de signalen, als ze aan massa liggen zijn ze wel stil....
Heb het bij mijn 1090 ook nog even nagemeten en daar is het inderdaad ook zo.
Deze had ik gekocht met een storing, een kanaal deed het niet. De selectorswitch S401 bestaat uit een aantal plaatjes die op de print zijn gesoldeerd en verbonden met een stift die de zo schakelaars verbind.
Deze stift was er schijnbaar eens uitgelopen (kijk maar, hij zit gewoon los) en de vorige eigenaar had dit bemerkt en teruggeschoven. Alleen 180 graden (want dat kan) verdraaid bij het eerste plaatje.......

leo de M

Hoi Klaas,
Pff, ben blij dat het normaal is
Maar blijf het toch vreemd vinden dat wanneer ik dan overschakel van aux naar tuner dat dan aux kortgesloten wordt. mijn vu -meters van mijn mengpaneel slaan dan ook niet meer uit. lijkt mij dan ook niet gezond voor de aangesloten apparatuur. is in feite gewoon kortsluiting. vreemd verhaal dit ... of ik moet een stukje logica over het hoofd zien ..... :|

en Klaas,
Wat ik even niet zie ....
Hoe kan je zien dat phono 1 geselect is  ?
Als je s401 -3f neemt  zie je dat het sleepkontakt over 12 - 1 - 2 staat en 6-7-8.
dat lijkt mij dan dat je zowel phono1 en phono 2 naar de ingang van de pre amp brengt  ?
en s401 3r en 1r hebben alleen een massa  ?
ik zie even de logica niet   frusty
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

klaas1965

Hoi Leo,

Ik kijk net nog eens goed op het schema en inderdaad er klopt iets niet.
Normaal komen de standen van de schakelaars overeen met het plaatje dat linksboven op het schema staat.
Hier echter niet want volgens de contacten op S401-3F is de selectie voor phono 2 gemaakt (12-->2 en 6-->8) naar de phonotrap en niet phono1 zoals de selector S401 aangeeft.
Maar maakt op zich niet uit, wat je ziet is dat de contacten 1,6,7 en 12 van S401-3 ook weer doorverbonden zijn van F naar R en dat via contact 3R door de "sleepring" in deze stand 1 en 7 aan massa verbind, dus phono 1.
Phono 2 is dus geselecteerd.
Als het echt zo schadelijk was dat er sluiting in de uitgang van bijv. de tuner komt dan waren er ook wel andere kabels geweest dan die tulp male-male om met de versterker te verbinden.

Maarre.. het is wel een leuke versterker