Citaat van: Zoldar op januari 14, 2013, 09:13:28
met meten bedoel ik dat je in een aantal sweeps met een microfoon toch echt verschillen ziet in wat er uit de speakers komt. 1-2db bij bepaalde frequenties. ik kan het niet verklaren, maar elke keer blijkt weer dat er meetbare verschillen zijn. terwijl de theorie, imho terecht zecht, dat het geen zier uit zou moeten maken.
Nu even serieus:
Rhodium is een metaal uit de platinagroep (uit het periodieke systeem der elementen) en is hard, heeft een lage overgangsweerstand en is corrosiebestendig. Vandaar dat het nog wel eens wordt gebruikt in elektronische componenten zoals de Furutech steker en bijvoorbeeld op aansluitklemmen van luidsprekers (zoals op mijn Von Schweikerts).
De kernwoorden zijn dus hard, corrosievrij en lage weerstand.
Nu naar de toepassing in de steker voor 230V 50Hz. De genoemde eigenschappen kunnen geen kwaad, maar hebben de aansluitpennen in je apparaat ook een rhodiumcoating? En de andere componenten in de 230V-keten?
Je ziet dus de beperking van het concept.
Met hetgeen ik hierboven heb uitgelegd, zal het duidelijk zijn dat een eventueel mimiem piepklein verschil in (overgangs)weerstand in de 230V-keten geen invloed kan hebben op hetgeen er aan de secundaire zijde van de trafo plaatsvindt, laat staan aan het einde van de gestabilseerde voedingsketen in de versterker enz.
En dat dan nog een verschil meetbaar is bij de door jou genoemde sweep, van 1-2 dB bij bepaalde frequenties, is al helemaal onmogelijk. Nou ja, het zou mogelijk kunnen zijn, maar niet als gevolg van de rhodiumcoating op de 230V-steker!
Meten is een vak apart. Ik ben zeer benieuwd hoe jouw meetopstelling is geweest en welke apparatuur je hebt gebruikt.
Maar goed, je geeft al aan dat volgens je gezond verstand er geen verschil zou kunnen zijn. Net zo min als Hans Klok een meisje kan doorzagen en weer herstellen. Maar je staat er bij en je ziet het gebeuren!
ron