Marantzforum.nl

Marantz => Luidsprekers => Topic gestart door: Surrounded op juli 08, 2007, 14:37:43

Titel: Magnepan
Bericht door: Surrounded op juli 08, 2007, 14:37:43
Man, man,

Gisteren bij de audio-boer een set Magneplan (om preciezer te zijn de magneplanars MG1.6 en 3.6), magnetostatische panelen beluisterd op enkele versterkers.
Wat een geluid, dit zijn volgens mij quasi de beste speakers die je kan krijgen.
Wat een detail en zuiverheid, zelden zo'n realistisch klankbeeld gehoord, je kan het het beste vergelijken van het detail dat je krijgt van een pro hoofdtelefoon, het lijkt werkelijk of je bij het instrument staat.

kippevel! Ik zou ze zo meegenomen hebben als nieuwe frontjes,

wel een probleempje, deze jongens staan op 4ohm en volgens mij trekken de sr's enkel 8ohm en 6ohm. of niet?
eindversterkertje er op gooien dan maar? wat denken jullie?
of gewoon een heel nieuwe versterker...??

Ik heb ze gehoord op de marantz PM7001 en op de cambridge audio 740A (in een andere kamer).
De cambridge was wat voller, maar dit kan ook aan de kamerakoestiek gelegen hebben.

in dezelfde kamer als de pm7001 heb ik ze ook kunnen beluisteren op een Accuphase, waaaaah, dat was machtig. De marantz is helaas niet de beste match voor deze speaker, een tikje te kil naar mijn gevoel.

Zijn er anderen die dit merk kennen en/of ervaring mee hebben?

Magnepan blijkt ook kleinere panelen voor surround te bezitten die ze in een set steken met de grotere voor de fronts, alleen vraag ik me af welke surroundreceiver of versterker dit kan trekken?

Greetz
Titel: Re: Magnepan
Bericht door: JohnWx op juli 09, 2007, 12:49:22
Citaat van: Surrounded op juli 08, 2007, 14:37:43
Man, man,

Gisteren bij de audio-boer een set Magneplan (om preciezer te zijn de magneplanars MG1.6 en 3.6), magnetostatische panelen beluisterd op enkele versterkers.
Wat een geluid, dit zijn volgens mij quasi de beste speakers die je kan krijgen.
Wat een detail en zuiverheid, zelden zo'n realistisch klankbeeld gehoord, je kan het het beste vergelijken van het detail dat je krijgt van een pro hoofdtelefoon, het lijkt werkelijk of je bij het instrument staat.

kippevel! Ik zou ze zo meegenomen hebben als nieuwe frontjes,

wel een probleempje, deze jongens staan op 4ohm en volgens mij trekken de sr's enkel 8ohm en 6ohm. of niet?
eindversterkertje er op gooien dan maar? wat denken jullie?
of gewoon een heel nieuwe versterker...??

Ik heb ze gehoord op de marantz PM7001 en op de cambridge audio 740A (in een andere kamer).
De cambridge was wat voller, maar dit kan ook aan de kamerakoestiek gelegen hebben.

in dezelfde kamer als de pm7001 heb ik ze ook kunnen beluisteren op een Accuphase, waaaaah, dat was machtig. De marantz is helaas niet de beste match voor deze speaker, een tikje te kil naar mijn gevoel.

Zijn er anderen die dit merk kennen en/of ervaring mee hebben?

Magnepan blijkt ook kleinere panelen voor surround te bezitten die ze in een set steken met de grotere voor de fronts, alleen vraag ik me af welke surroundreceiver of versterker dit kan trekken?

Greetz



Bij RUAD in Adam staan nog een paar mooie Accuphase versterkers ook voor/eind
Titel: Re: Magnepan
Bericht door: Maurice op juli 09, 2007, 13:50:24
Citaat van: Surrounded op juli 08, 2007, 14:37:43
Man, man,

Wat een geluid, dit zijn volgens mij quasi de beste speakers die je kan krijgen.
Wat een detail en zuiverheid, zelden zo'n realistisch klankbeeld gehoord, je kan het het beste vergelijken van het detail dat je krijgt van een pro hoofdtelefoon, het lijkt werkelijk of je bij het instrument staat.
Daar staan magnetostaten bekend om. Ongelooflijk snel ook. Helaas gaan wel natuurkundige wetten op, en kun je met een vlies geen druk in het laag geven. Aanvulling met een sub is vaak extreem moeilijk, aangezien een conus altijd trager zal zijn dan een vlies. Zelfs een Stadium krijgt dit niet voor elkaar :P

Citeer
wel een probleempje, deze jongens staan op 4ohm en volgens mij trekken de sr's enkel 8ohm en 6ohm. of niet?
eindversterkertje er op gooien dan maar? wat denken jullie?
of gewoon een heel nieuwe versterker...??
Kan beiden, maar zorg wel voor een extreem stabiele versterker. Meestal zul je dus op een eindversterker uitkomen. Magnetostaten kunnen nogal vervelende impedantiedips hebben naar 0,5-1 ohm.

Titel: Re: Magnepan
Bericht door: SB_Marantz op juli 09, 2007, 14:31:17
Magnepans zijn uiterst vriendelijke speakers mbt het impedantie verloop.

De SMGA welke ik ook gehad heb zijn zowat strak 4 Ohm.

Het enige nadeel is het lage rendement zodat je wel een beetje versterker eraan moet hangen.
Hoewel dit in absolute zin ook wel meevalt.
Titel: Re: Magnepan
Bericht door: Frits Denon op mei 09, 2026, 09:09:48
Ik ga vandaag een setje LRS+ beluisteren bij Ohm Audio in Groningen.
Titel: Re: Magnepan
Bericht door: JohnWx op mei 09, 2026, 12:28:20
Citaat van: Frits Denon op mei 09, 2026, 09:09:48Ik ga vandaag een setje LRS+ beluisteren bij Ohm Audio in Groningen.

NA 19 jaar de sprong maken  :-D naar Magnepan  hello
Titel: Re: Magnepan
Bericht door: NB op mei 09, 2026, 16:01:06
Citaat van: Frits Denon op mei 09, 2026, 09:09:48Ik ga vandaag een setje LRS+ beluisteren bij Ohm Audio in Groningen.

Mooie zaak Ohm Audio.
Heb daar met een schoonzoon o.a. Kroma luidsprekers ( uit Spanje) beluisterd in de luisterruimte.
Je kon daar niet zomaar binnenwandelen en wat luisteren, ging op afspraak.
Titel: Re: Magnepan
Bericht door: Frits Denon op mei 09, 2026, 16:11:26
Klopt. Bij binnenkomst stonden 2 grote broers te spelen. Maar de LRS+ stonden boven in een luisterruimte. Ik had CD's meegenomen en maar goed ook want de Van Orly CD kon hij niet vinden op zijn streaming dienst. Toen hij de CD startte begreep hij ook waarom ik die CD meegenomen had.

Hoog, midden en ruimtelijkheid was fraai.Ik moest mijn hoofd naar voren bewegen om het juiste plaatje te krijgen. Goede plaatsing was al eerder genoemd bij de LRS+ en dat bleek nu ook het geval te zijn. Bij "normaal" in de stoel zitten hoorde ik duidelijk links en rechts en de verbinding was er niet. Hoofd een halve meter naar voren en voilĂ , het was daar.

Het laag was redelijk goed, echter miste ik in bepaalde muziekstukken het diepe laag wat ik thuis wel hoor. Maar dat was te verwachten van een kleine versie. Een sub is zeker wel noodzakelijk, vind ik.

Ik zit nu nog even weer naar de CD van Van Orly te luisteren hier. Ik moet zeggen dat het beeld hier op mijn grote Elac's qua mid en hoog zeker vergelijkbaar is. Dat is dus geen stap vooruit met de Magnepans.


Het is dus geen " doe er maar een strik om" voor mij.

Ik wil nog kijken of ik de combi met een sub kan horen.
Titel: Re: Magnepan
Bericht door: Frits Denon op mei 14, 2026, 19:04:33
En dat gebeurt morgen. Ik kan een demo set LRS+ ophalen bij Ohm Audio om te proberen.
Titel: Re: Magnepan
Bericht door: Paul op mei 14, 2026, 20:19:21
Citaat van: Frits Denon op mei 14, 2026, 19:04:33En dat gebeurt morgen. Ik kan een demo set LRS+ ophalen bij Ohm Audio om te proberen.

Ben benieuwd naar je bevindingen.
Titel: Re: Magnepan
Bericht door: Frits Denon op mei 16, 2026, 22:09:19
Gisteren de hele dag en avond met de LRS+ aan het stoeien geweest. Hoog en mid is fraai. De bas is ook beter dan bij Ohm Audio in de grote luister ruimte. De sub is voor mij echt een noodzakelijke aanvulling voor een mooi laag.

Toch kunnen ze het ook dan niet redden tegen mijn grote Elac's. Het laag laat ik buiten beschouwing. Het hoog en het midden is zeker vergelijkbaar met de LRS+, maar die klinken niet beter hier in mijn ruimte. Het kan ook zijn dat de schuine wanden het dipool effect verminderen wat je in een kamer met rechte wanden wel hebt. Overall is het voor mij geen verbetering, maar het was wel een hele leuke ervaring.

De LRS+ is wel een hele bijzondere en goed klinkende speaker. De set met een goed afgestelde gesloten sub kan in menig huiskamer zeker een heel erg mooie combinatie zijn. De speakers gaan vanmiddag weer terug naar Ohm Audio. Aardige mensen met hele mooie audio. Hun luidspreker voorraad is indrukwekkend, de moeite waard om te bezoeken.
Titel: Re: Magnepan
Bericht door: NB op mei 17, 2026, 10:20:53
Ja, mooie zaak.
Toen ik daar was, later ook nog naar De Groef geweest.
ik heb wel wat met Grun. Had veel familie daar en heb zelf nog 3/4 jaar in de Harderwikerstraat gewoond.