beste forum leden. als bezitter van enekele marantz apparaten (cd5001, dv4500 en sr4500) lees ik uit interesse zo nu en dan de berichten op dit forum.
heb me nu geregistreerd omdat ik zelf met een "probleem"(groot woord) zit.
sinds enige tijd is er op de R surround speaker van de sr4500 (4jr oud) een ruis hoorbaar. vooral als er geen muziek of film wordt gedraaid valt dit op. het is niet overdreven hard, hoorbaar binnen +/- 30 cm afstand.je moet dus echt met je hoofd op een kleine afstand, gericht luisteren wil het opvallen . het nivo is niet gelijkmatig er zit af en toe een soort "hikje" in.
het schakelen tussen verschillende bronnen maakt geen verschil. draaien aan de volume knop ook niet, het nivo van de ruis blijft hetzelfde.
mijn 2 front speakers, de center en de L surround speaker zijn stil, niets te horen.
ik heb gechekt of de speaker goed is aangesloten (dus de + en -) ik heb op de desbetreffende aansluiting een andere kabel en speaker aangesloten, ook hierbij was dezelfde ruis te horen. ook heb ik in de setup het nivo van de speakers weer afgesteld (met de test toon) ook dit maakte niets uit.
op zich is de receiver nog goed te gebruiken, maar ik ben wat pietlutiig in die dingen. het was er eerst niet, en ik wil het weer in de oude (perfecte) toestand hersteld hebben.
ik sta dus op het punt de receiver weg te brengen om te laten nakijken/repareren, maar.....
misschien zie ik wat over het hoofd of is er iets wat ik zelf nog kan proberen.
heeft er iemand een idee wat het probleem kan zijn, en zo ja, wat zijn dan bij benadering de vermoedelijke kosten?
alvast bedankt voor de reacties. (ps: ik ben niet erg technisch onderlegd,gewoon een doorsnee audio liefhebber)
Hallo en welkom
Het is idd vervelend dat je met een ruis zit
Je zou eventueel de fabrieksreset kunnen gebruiken
Hoe dit moet staat in de handleiding vermeld
Verder zit er geen garantie natuurlijk meer op het apparaat dus voordat je hem weg brengt zou ik http://www.audioservice.nl/ (http://www.audioservice.nl/) eens bellen !
gisterenavond de receiver gereset naar de fabrieksinstelling, helaas geen verschil te merken.
ga maandag zeker eens bellen met audioservice. ik ga er maar vanuit dat er een reparatie nodig zal zijn.
eventueel is de lokale marantz dealer hiervoor ook nog een optie.
bedankt voor de reactie zover
blijft trouwens een raar fenomeen zo'n ruisje, eigenlijk valt het nauwelijks op, maar nu je weet dat het er is ga je er steeds meer op letten.
Ik vermoed dat het met slechte soldeerverbindingen te maken heeft.(komt vaak voor bij jongere modellen vanwege de ''nieuwe'' tin samenstelling. (loodvrij)
je zou het probleem kunnen isoleren door er een losse eindversterker aan te knopen.(pre-out rear)
Nog steeds ruis?
Of ligt net die speakerkabel over of kort langs een stroomkabel??
SB Marantz: zo'n losse eindversterker zou ik dan op mijn R surround speaker moeten aansluiten? ben bang dat hier mijn technisch inzicht wat tekort schiet.
ik heb de kabel en speaker die ik normaal gesproken gebruik, al eens vervangen door een andere kabel en andere speaker. ook op die combi had ik de ruis.
Vlearmoes:kabel die normaal gesproken wordt gebruikt loopt langs een plint. daar lopen inderdaad ook wat verlengsnoeren en stekkerdozen. toen ik die andere kabel en speaker had aangesloten om e.e.a uit testen heb ik dat echter allemaal weten te omzeilen. deze combi liep niet langs stroomkabels e.d echter toch nog ruis.
Ruis heeft niets met kabels e.d. te maken.
Het euvel zit in de versterker.
Ik zou de fout wel kunnen isoleren voor je maar als het in de pre sectie zit met de processor en andere IC's houdt het wat mij betreft op.
Maar ook daar zou het te maken kunnen heben met slechte soldeerverbindingen.
SB Marantz:bedankt voor je uitleg. maandag maar eens bellen met audioservice en met de lokale marantzdealer, en dan maar eens zien.......
en hopen dat een reparatie niet al te veel in de papieren gaat lopen. als de teller voor de reparatie zelf (ben zo wie zo onderzoekskosten kwijt) boven de 100 euro gaat komen, moet ik nog maar eens hard nadenken.
misschien dat de sr4500 dan plaats gaat maken voor een andere receiver.
Geachte heer Landheer,
In dat geval zou het mogelijk een defect kunnen zijn in bijvoorbeeld de eindtrap van het rechter surroundkanaal. Vandaar dat dit dan ook enkel op dat kanaal te horen is.
Uw dealer kan u eventueel verder van dienst zijn met betrekking tot het nakijken van uw receiver en indien wenselijk het herstellen ervan.
Met vriendelijke groet,
Product Manager Benelux and Export
dit is de reactie van Marantz benelux nadat ik mijn verhaal had gemaild. wat zou de reparatie van zo'n eindtrap kosten? iemand enig idee?
heb de receiver overigens te koop gezet(met een eerlijk verhaal over de ruis erbij)
Audioservice bellen en dan eventueel vragen als ze een prijs kunnen geven !
Hoe kun je nu door de telefoon een prijs geven over een reparatie als je uberhaupt niet weet wat de oorzaak is...
ik heb audio service gisteren gebeld, ze gaven helaas inderdaad aan dat ze geen prijsindicatie kunnen geven op basis van mijn telefonische informatie.
Geld kosten doet het sowieso.
Het probleem kan zowel in de eindversterker als in de stuurversterker zitten en dat maakt het lastig een redelijke prijsopgave te doen.
Wanneer je van iemand een eindversterker zou kunnen lenen kun je zelf het probleem al isoleren.
Als het probleem in de eindversterker zit kan ik het voor je oplossen.
In het andere geval begin ik er niet aan.
om dit topic nog even af te ronden: ik heb uiteindelijk besloten om geen geld meer in een reparatie te steken, hoewel ik nergens van te voren een inschatting kon krijgen van de kosten, had ik niet het idee dat het bij een paar tientjes zou blijven.
daarbij kwam dat de sr5002 qua prijs momenteel interessant was. de sr 4500 is dus verkocht en is opgevolgd door de sr5002. vorige week gekocht, deze week aangesloten etc...
tot nu toe zeer tevreden, handig trouwens die monitor out met dat instelmenu op je TV.
Dat is ook een manier natuurlijk.
trouwens, nog wel bedankt voor het aanbod, SB marantz (indien het probleem in de eindversterker zou zitten).
dit leek me al met al de beste keuze.
Nou dit is wel toevallig. Ik zit te zoeken naar mijn probleem wat vrijwel hetzelfde is als die van pleomax.
Bij mij is het alleen niet het rechter surround kanaal maar het linker voorkanaal.
Het is echt precies hetzelfde probleem. En net als pleomax, ik kan hier niet tegen. Het idee alleen al irriteert me tot op het bot.
Maar, zo eenvoudig is reparatie niet. Ik heb de soldeer/contact punten voor zover mogelijk gecontroleerd maar niets gevonden. 100 euro ben je waarschijnlijk al snel kwijt wat de receiver op zich wel waard is maar verkoop deze, doe er een paar centen bij en wat stelt het verschil dan nog voor...
Ik denk dat pleomax dezelfde gedachten had.
Wel vind ik het erg jammer en ben ik ook wel een beetje teleurgesteld. Dit is mijn weet ik hoeveelste receiver/versterker al. De eerste van Marantz maar ook de eerste met problemen. Jammer, hij is zo mooi en geeft zulk mooi geluid.... Qua uiterlijk en geluid zou ik weer een Marantz kopen (waarschijnlijk de SR6003, prijzen lekker van gekelderd) maar iets houdt me nu wel een beetje tegen....
Neem eens contact op met Hal9000
Hoi,
Sorry ik ben nieuw op dit forum. Wie of wat is Hal9000?
1 van de mede forummers kijk even in de lijst :yes:
Oke, bedankt ga ik doen :angel:
Citeerhet schakelen tussen verschillende bronnen maakt geen verschil. draaien aan de volume knop ook niet, het nivo van de ruis blijft hetzelfde.
Dit schreef de topic starter, ik ga ervan uit dat U (japie japie) hetzelfde probleem heeft maar dan op rechts las ik.
Het is inderdaad de eindversterker, kan ook in de voorversterker zitten, maar die is bij deze receiver helemaal digitaal gestuurd....
Ik moet zeggen ik heb het topmodel van pioneer gehad van de av receiver (koffie in gevallen). Ik ben erg netjes geholpen om aan de custom onderdelen van pioneer te komen.
Marantz bouwt wat universeler, maar het blijft gigantisch veel werk om deze storing op te sporen.
zijn ALLE tin bindingen op het onderste print met het eindversterker koelichaam erop aangevuld?
Hoi,
Ja, is precies hetzelfde maar dan niet rechts maar linksvoor. Maakt verder even niet veel uit natuurlijk...
De verbindingen zijn verder wel in orde voor zover ik kon controleren.
Als ik het goed begrijp is reparatie dus best lastig/duur.
Wel jammer dat het gebeurd is maar ja, ik ga me maar richten op een nieuwe aankoop.
Beste mensen,
Ik ben nieuw hier en niet zonder reden. Ik ben sinds 2 jaar en 2 maanden in het bezit van een Marantz SR5002 en heb exact hetzelde probleem als de twee posters voor mij. Bij mij zit er ruis in 3 van de 5 spreakers, nl linksvoor, center, rechtsachter. Ik heb het vermoeden dat ik maar 2 jaar garantie heb en deze dus net mis loop.
Wellicht dat er bij een ander probleem is dan bij voorgaande gevallen omdat zij het maar op 1 kanaal hadden en ik op 3? Of misschien is het nu beter vast te stellen wat het probleem is en wat de kosten voor reparatie zijn.
Voor de duidelijkheid, de ruis zit op alle kanalen, (digitaal en analoog) en ook als ik hem mute, of volume volledig weg draai. Het volume van de ruis wordt niet erger als ik het volume omhoog doe. Als alles stil is in huis hoor ik de ruis op 2 meter afstand al een beetje.
Alleereerst bedankt voor de reacties, ik weet dat ik met 1 post nogal als een leech over kom, maar het lijkt me ook voor jullie nuttig te weten dat er meer mensen met dit probleem zijn.
Citaat van: Willem-A op mei 31, 2010, 22:12:25
@ dloonen
Is jou probleem al opgelost? Je hebt naast de fabrieksgarantie ook nog recht op een wettelijke garantie, dus als het apparaat nog maar net buiten de garantie valt, is het zaak je daarop te beroepen.
moet je gewoon betalen hoor de kosten
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. clown1
Citaat van: Willem-A op mei 31, 2010, 22:41:24
Dat is niet helemaal waar. Een apparaat van een A-merk en een bepaalde prijs behoort wettelijk langer mee te gaan dan 2 jaar. Dat wordt ons niet voor niets steeds weer verteld in allerlei consumentenprogramma's en ik heb zelf al een paar keer een apparaat ter reparatie aangeboden dat al ruim 2 jaar oud was en een zelfs 3, die nog kosteloos werden gerepareerd. In andere gevallen is vaak nog een coulance regeling mogelijk.
Dan doen ze het niet goed
Het is wettelijk anders zoals jij zegt
Als je een apparaat dat na 2 jaar stuk gaat heb je recht op een bepaalde vergoeding wat ook logisch is
Het apparaat heeft een afschrijving van laten we zeggen 5 jaar
Dus als hij na 2 1/2 jaar stuk gaat het je recht op 50% van de reparatie kosten mits de onderdelen voorradig zijn
Simpel rekensommetje :
kosten zijn 250 euro is het normaal 125 klant 125 voor de winkel
maar wat schetst onze verbazing de kosten zijn 500 euro zegt men dus 250 klant 250 winkel oftewel de klant betaald alles
zo gaat het in zijn werking
Citaat van: Willem-A op mei 31, 2010, 22:41:24
Dat is niet helemaal waar. Een apparaat van een A-merk en een bepaalde prijs behoort wettelijk langer mee te gaan dan 2 jaar. Dat wordt ons niet voor niets steeds weer verteld in allerlei consumentenprogramma's en ik heb zelf al een paar keer een apparaat ter reparatie aangeboden dat al ruim 2 jaar oud was en een zelfs 3, die nog kosteloos werden gerepareerd. In andere gevallen is vaak nog een coulance regeling mogelijk.
In de consumenten word van alles gezegd maar nooit laten ze een klant zien hoe het gegaan is.
Citaat van: Willem-A op mei 31, 2010, 22:41:24
Dat is niet helemaal waar. Een apparaat van een A-merk en een bepaalde prijs behoort wettelijk langer mee te gaan dan 2 jaar. Dat wordt ons niet voor niets steeds weer verteld in allerlei consumentenprogramma's en ik heb zelf al een paar keer een apparaat ter reparatie aangeboden dat al ruim 2 jaar oud was en een zelfs 3, die nog kosteloos werden gerepareerd. In andere gevallen is vaak nog een coulance regeling mogelijk.
Dan moet je een hele vriendelijke uitstraling hebben of je bent zo opgelicht door de winkel dat ze maar zeggen ach het is voor ons die kosten :schater:
Citaat van: Willem-A op juni 01, 2010, 22:46:04
Ik heb een enorme uitstraling :x, maar sta ook op mijn strepen :yes:. Er zijn ook nog bedrijven die achter de kwaliteit van hun producten staan hello en graag de klant tevreden willen houden, maar veel mensen geven het ook meteen op :no: als ze te horen krijgen dat de garantie is verlopen en er dus geen mogelijkheden meer zijn. Er bestaat een wettelijke garantie en er zijn ook wettelijke rechten, dus daar moet je dan gebruik van maken, ook al gaat dat niet altijd even eenvoudig. :no:
Als het een goede winkel wel
Maar er zijn er nog maar zo weinig
Je moet niet vergeten dat je het apparaat ook gebruikt en dus onderhevig is aan slijtage
Jij laat het net overkomen of het maar de normaalste zaak van de wereld is gratis laten maken terwijl het apparaat 3 jaar oud is ik vind dat ook niet reeel en daarom is er ook die verdeel sleutel.
Alleen zal de klant nooit weten wat de werkelijke waarde was van de reparatie en dus alles betaald
Maar dat komt ook omdat iedereen ook maar altijd korting wil en dan krijg je dat soort praktijken van winkeliers
ik heb nu krak hetzelfde met mijn receiver. Het is hoorbaar op ong. 20cm ervandaan bij de linkerfront. Hier valt het wat meer op dan de linkerbackspeaker, daar moet je al met je oor tegen de luidspreker zitten om het te horen. Bij de rechterkant hoor ik niks.. heel vreemd. Was me ih begin nooit opgevallen, maar sinds twee-drie weken heb ik het dus ook.. shutup
Hoi, kijk ook een in de thread met nr1501. Komt dit overeen met jouw klacht? Ben benieuwd.
neen niet helemaal, heb geen hoge pieptoon enkel last van ruis.. de front links iets opvallander dan de surround links waarbij je dus echt je oor tegen luidspreker moet zetten om het (duidelijk) te horen. Ad rechterkant is ie volledig stil. Op mijn vrije dag eens rustig checken, heb alle kabels eens verzet, maar (helaas) zoals verwacht, met 0.0 resultaat.
Daarbovenop heb ik dat mijn subwoofer een zoomend geluid maakt eenmaal ie aanstaat.. vraag me af of dat er nt ergens (onrechtstreeks) mee te maken heeft. then again, subwoofer maakt ook dat lawaai als alleen dat aanstaat en ruis is er ook als subwoofer uit staat..
klote die kleine irritaties violent1