Ik heb sinds een klein half jaar een Marantz Cinema 30, en sinds een 2-tal maanden heb ik als mijn speakers een paar Sonus Faber Cremona's. Ten tijde van de aankoop van de Cremona's heb ik ook een abonnement op Tidal afgesloten (ik heb al jaren ook een Spotify abonnement).
Nu merk ik sinds een aantal weken bij het gebruik van Tidal Connect, dat er soms een 'distortion' nadat de versterker al even aan het spelen is. Dit probleem blijft aanhouden eens het begonnen is, ook bij het kiezen van andere nummers. Het komt ook steeds voor bij beide speakers.
Hier is een voorbeeldje van een opname die ik maakte met mijn telefoon: https://we.tl/t-ehzWsF5fsV
Als ik echter de bron wijzig en bvb de nVidia Shield kies, en daarop muziek speel, is er absoluut niks aan de hand (zelfs als ik daar bvb Tidal kies).
Het lijkt dus echt aan de Tidal Connect implementatie van de versterker te liggen, en het is moeilijk te reproduceren.
Klinkt dit bekend voor iemand? Ik ben al even naar oplossingen aan het zoeken.
Ik speel dagelijks muziek af via Tidal Connect op m'n SACD30n en Link HS2 (dus ook HEOS systemen), zonder problemen.
Moet dus wel aan je toestel liggen.
Probeer eens Spotify Connect (eventueel de gratis versie).
Of misschien is het een Hires dingetje met je DAC?
Citaat van: Jokke op maart 29, 2025, 19:34:37Ik speel dagelijks muziek af via Tidal Connect op m'n SACD30n en Link HS2 (dus ook HEOS systemen), zonder problemen.
Moet dus wel aan je toestel liggen.
Probeer eens Spotify Connect (eventueel de gratis versie).
Of misschien is het een Hires dingetje met je DAC?
Exact hetzelfde bij Spotify Connect...
(heb ook nog steeds een Spotify family abonnement dus dat valt mee).
Het klinkt erg alsof er iets misgaat bij het verwerken inderdaad, dus de DAC lijkt een aannemelijke mogelijke boosdoener.
Het is dus vrij gemakkelijk te reproduceren.
Je toestel is waarschijnlijk nog onder garantie => dus binnenbrengen bij de verkoper.
Citaat van: Jokke op maart 29, 2025, 20:00:31Het is dus vrij gemakkelijk te reproduceren.
Je toestel is waarschijnlijk nog onder garantie => dus binnenbrengen bij de verkoper.
Ga ik doen.
Ivm het reproduceren: ik vermoed dat het bij Spotify Connect ook optreedt nu, omdat het al 'begonnen' was.
Vreemd genoeg is het niet meteen aanwezig.
Anyway - er is genoeg data om 'm binnen te brengen.
Dank!
Citaat van: AlexanderM op maart 29, 2025, 20:06:41Ga ik doen.
Ivm het reproduceren: ik vermoed dat het bij Spotify Connect ook optreedt nu, omdat het al 'begonnen' was.
Vreemd genoeg is het niet meteen aanwezig.
Anyway - er is genoeg data om 'm binnen te brengen.
Dank!
Vreemd hoeft dat niet te zijn.
Om een voorbeeld te geven, electronica wordt warm na verloop van tijd. Warmte is vaak uitzetten, en dan kan een slechte soldeer verbinding problemen geven.
Treedt het bv ook op bij Internet radio ?
Ik heb ook een probleem met mijn Marantz Cinema 60DAB en Tidal, hoewel net iets anders.
Sinds ik hem kocht, vond ik dat er een vreemde ruis in zat. Net alsof er een drum-head (die grote platte koperen schaal) voor de luidsprekers hing die de hoge tonen zacht liet na-vibreren. En de DAB radio klonk ronduit rampzalig.
Maar na de laatste firmwareupdate in april 2025, klink alles spectaculair veel beter. Ik had de afgelopen 2 jaar spijt dat ik mijn Marantz NR 1607 voor de C60 had vervangen. Nu echter klinkt de Cinema 60 veel beter dan de NR 1607.
MAAR.....
TIDAL.... is nu een ramp! Via Tidal connect klinkt het in eerste instantie ook veel beter. Toch gaat het mis zonder dat er een duidelijk patroon in zit. De connectie met Tidal wordt dan plotseling verbroken, ik hoor een BUZZZZZ, net geen standje burengerucht, en vervolgens crasht de Marantz. Dan moet hij opnieuw opstarten, of reageert het led-display niet meer. Dan kan ik nog wel het volume met mijn remote veranderen na een andere bron te hebben gekozen maar dat is dan allemaal niet meer op het display te zien.
En via de Marantz AVR-remote app is het apparaat dan helemaal niet meer te bereiken.
Het gekke is dat ik via de HEOS-app wel muziek via Tidal kan afspelen zonder een enkel probleem. En dat klinkt ook veel en veel beter dan voor de firmware update in april.
Wat me wel is opgevallen is dat via Tidal met de Tidal-app en Tidal connect, de muziek niet echt gestreamed wordt. Elk nummer wordt dan vooraf gedownload met maximale snelheid. Mijn router laat een getal tot 80Mbit/s zien.
De ethernet poort van de Marantz is echter 100 Mbit/s. En ik denk dat het daar mis gaat. Want 80 Mbit/s is natuurlijk een gemiddelde en het kan zijn dan de firmware of Tidal connect, een bug bevat die meer toe laat dan goed is.
Als ik via de HEOS app vanaf Tidal stream, is er continu een download van 1,5-2,5 Mbit, gedurende de hele afspeeltijd van het nummer dat ik beluister. Via de Tidal app met Tidal connect werkt het anders.
Zoals ik reeds gemeld heb in een ander topic op dit forum, heeft Marantz/Denon toegegeven dat er een probleem is met Tidal sinds de laatste HEOS firmware update. Zij werken momenteel aan een oplossing...
Citaat van: Jokke op april 20, 2025, 18:45:12Zoals ik reeds gemeld heb in een ander topic op dit forum, heeft Marantz/Denon toegegeven dat er een probleem is met Tidal sinds de laatste HEOS firmware update. Zij werken momenteel aan een oplossing...
Bedankt voor de herhaling. Ik kan het nu even laten rusten en wachten op een update.
Citaat van: lemon op april 20, 2025, 16:27:16Ik heb ook een probleem met mijn Marantz Cinema 60DAB en Tidal, hoewel net iets anders.
Sinds ik hem kocht, vond ik dat er een vreemde ruis in zat. Net alsof er een drum-head (die grote platte koperen schaal) voor de luidsprekers hing die de hoge tonen zacht liet na-vibreren. En de DAB radio klonk ronduit rampzalig.
Maar na de laatste firmwareupdate in april 2025, klink alles spectaculair veel beter. Ik had de afgelopen 2 jaar spijt dat ik mijn Marantz NR 1607 voor de C60 had vervangen. Nu echter klinkt de Cinema 60 veel beter dan de NR 1607.
MAAR.....
TIDAL.... is nu een ramp! Via Tidal connect klinkt het in eerste instantie ook veel beter. Toch gaat het mis zonder dat er een duidelijk patroon in zit. De connectie met Tidal wordt dan plotseling verbroken, ik hoor een BUZZZZZ, net geen standje burengerucht, en vervolgens crasht de Marantz. Dan moet hij opnieuw opstarten, of reageert het led-display niet meer. Dan kan ik nog wel het volume met mijn remote veranderen na een andere bron te hebben gekozen maar dat is dan allemaal niet meer op het display te zien.
En via de Marantz AVR-remote app is het apparaat dan helemaal niet meer te bereiken.
Het gekke is dat ik via de HEOS-app wel muziek via Tidal kan afspelen zonder een enkel probleem. En dat klinkt ook veel en veel beter dan voor de firmware update in april.
Wat me wel is opgevallen is dat via Tidal met de Tidal-app en Tidal connect, de muziek niet echt gestreamed wordt. Elk nummer wordt dan vooraf gedownload met maximale snelheid. Mijn router laat een getal tot 80Mbit/s zien.
De ethernet poort van de Marantz is echter 100 Mbit/s. En ik denk dat het daar mis gaat. Want 80 Mbit/s is natuurlijk een gemiddelde en het kan zijn dan de firmware of Tidal connect, een bug bevat die meer toe laat dan goed is.
Als ik via de HEOS app vanaf Tidal stream, is er continu een download van 1,5-2,5 Mbit, gedurende de hele afspeeltijd van het nummer dat ik beluister. Via de Tidal app met Tidal connect werkt het anders.
Ik heb exact het zelfde probleem met Tidal Connect. Via de HEOS nooit een probleem. Soms ineens een buzzz en dan crashed de C40. Zit dan helemaal vast en moet op nieuw opstarten. Misschien internet snelheid te laag? Vreemd verschijnsel.
Citaat van: JHR op mei 11, 2025, 14:53:54Ik heb exact het zelfde probleem met Tidal Connect. Via de HEOS nooit een probleem. Soms ineens een buzzz en dan crashed de C40. Zit dan helemaal vast en moet op nieuw opstarten. Misschien internet snelheid te laag? Vreemd verschijnsel.
Dit is door een software fout in de laatste HEOS firmware.
Citaat van: JHR op mei 11, 2025, 14:53:54Ik heb exact het zelfde probleem met Tidal Connect. Via de HEOS nooit een probleem. Soms ineens een buzzz en dan crashed de C40. Zit dan helemaal vast en moet op nieuw opstarten. Misschien internet snelheid te laag? Vreemd verschijnsel.
Als de snelheid van jouw verbinding te laag was, had je ook met Heos problemen. Zoals Jokke al aangaf is het een probleem van Marantz. Na mijn post zijn er nieuwe updates van Tidal geweest en die maken de kwaliteit er niet beter op.
Wel werkt Tidal op mijn computer normaal. Eventueel kun je dus proberen die op je versterker aan te sluiten ZONDER Tidal-connect. Want ook via een computer crasht de boel als je Tidal-connect gebruikt. Maar zelf vind ik dat te veel gedoe. En gebruik ik over het algemeen de HEOS app.
Toch blijft het behelpen. Want om een goede kwaliteit te krijgen moet ik bijvoorbeeld de 'auto-lip synchronisatie' uitzetten. En ik begrijp echt niet wie in hemelsnaam heeft bedacht dat deze ingeschakeld blijft als je naar muziek luistert. Deze ergernis had ik ook op alle voorgaande AVR modellen die ik heb gebruikt.
En verder schakelt 'Het Ding' niet over naar muziek als ik de tuner of HEOS op mijn remote kies, nadat ik video heb gebuikt. Het is uiterst krankzinnig maar om in de muziek 'mode' terecht te komen moet ik eerst 'Game' of 'Pure' kiezen. Dan kies ik Stereo en dan pas ben ik van de video instelling verlost. Volgens mij is dat belangrijk omdat het stereo-beeld bij muziek breder is dan het stereo-beeld bij video. Dat is omdat de dialogen op je TV onnatuurlijker klinken als ze te ver uiteen klinken, dus verder weg van het midden.
En ik begrijp echt niet waarom dat allemaal niet automatisch gebeurt als ik muziek kies en waarom het zo ingewikkeld is om 'Het Ding' in de muziek stand te krijgen.
Maar dat heeft niets met Tidal te maken.
Je kan nu ook opteren voor Qobuz Connect. Marantz geeft hiervoor een 2 maanden durend gratis proefabonnment.
Dit werkt beter dan Tidal Connect, maar ik merk na 2 weken gebruik het volgende :
> Dropouts op 24/192. Werkt beter door te limiteren op 24/96.
> Soms verlies van connectie, waarna reset van Marantz en PC nodig zijn.
Ik heb dit trouwens al gemeld aan Marantz. Let's see wat ze ermee doen...
Citaat van: Jokke op mei 19, 2025, 18:28:21Je kan nu ook opteren voor Qobuz Connect. Marantz geeft hiervoor een 2 maanden durend gratis proefabonnment.
Dit werkt beter dan Tidal Connect, maar ik merk na 2 weken gebruik het volgende :
> Dropouts op 24/192. Werkt beter door te limiteren op 24/96.
> Soms verlies van connectie, waarna reset van Marantz en PC nodig zijn.
Ik heb dit trouwens al gemeld aan Marantz. Let's see wat ze ermee doen...
Waar kan ik die 2 maanden proef vinden?
Citaat van: pameijer op mei 20, 2025, 18:14:43Waar kan ik die 2 maanden proef vinden?
Ik heb hiervoor een code gekregen van Marantz via email. Misschien effe Marantz Customer Service hiervoor contacteren?
Citaat van: lemon op april 20, 2025, 16:27:16Ik heb ook een probleem met mijn Marantz Cinema 60DAB en Tidal, hoewel net iets anders.
Sinds ik hem kocht, vond ik dat er een vreemde ruis in zat. Net alsof er een drum-head (die grote platte koperen schaal) voor de luidsprekers hing die de hoge tonen zacht liet na-vibreren. En de DAB radio klonk ronduit rampzalig.
Maar na de laatste firmwareupdate in april 2025, klink alles spectaculair veel beter. Ik had de afgelopen 2 jaar spijt dat ik mijn Marantz NR 1607 voor de C60 had vervangen. Nu echter klinkt de Cinema 60 veel beter dan de NR 1607.
MAAR.....
TIDAL.... is nu een ramp! Via Tidal connect klinkt het in eerste instantie ook veel beter. Toch gaat het mis zonder dat er een duidelijk patroon in zit. De connectie met Tidal wordt dan plotseling verbroken, ik hoor een BUZZZZZ, net geen standje burengerucht, en vervolgens crasht de Marantz. Dan moet hij opnieuw opstarten, of reageert het led-display niet meer. Dan kan ik nog wel het volume met mijn remote veranderen na een andere bron te hebben gekozen maar dat is dan allemaal niet meer op het display te zien.
En via de Marantz AVR-remote app is het apparaat dan helemaal niet meer te bereiken.
Het gekke is dat ik via de HEOS-app wel muziek via Tidal kan afspelen zonder een enkel probleem. En dat klinkt ook veel en veel beter dan voor de firmware update in april.
Wat me wel is opgevallen is dat via Tidal met de Tidal-app en Tidal connect, de muziek niet echt gestreamed wordt. Elk nummer wordt dan vooraf gedownload met maximale snelheid. Mijn router laat een getal tot 80Mbit/s zien.
De ethernet poort van de Marantz is echter 100 Mbit/s. En ik denk dat het daar mis gaat. Want 80 Mbit/s is natuurlijk een gemiddelde en het kan zijn dan de firmware of Tidal connect, een bug bevat die meer toe laat dan goed is.
Als ik via de HEOS app vanaf Tidal stream, is er continu een download van 1,5-2,5 Mbit, gedurende de hele afspeeltijd van het nummer dat ik beluister. Via de Tidal app met Tidal connect werkt het anders.
Ik heb met mijn C40 precies het zelfde probleem zo als jij het beschrijft. Rechtstreeks via de HEOS app geen probleem. Tidal Connect via mijn WiiM Ultra ook geen probleem maar rechtstreeks na verloop van tijd een harde buzzz en dan dan zit de C40 vast en moet ik hem in en uit schakelen.
Citaat van: lemon op april 20, 2025, 16:27:16Wat me wel is opgevallen is dat via Tidal met de Tidal-app en Tidal connect, de muziek niet echt gestreamed wordt. Elk nummer wordt dan vooraf gedownload met maximale snelheid. Mijn router laat een getal tot 80Mbit/s zien.
De ethernet poort van de Marantz is echter 100 Mbit/s. En ik denk dat het daar mis gaat. Want 80 Mbit/s is natuurlijk een gemiddelde en het kan zijn dan de firmware of Tidal connect, een bug bevat die meer toe laat dan goed is.
Dit lijkt me héél onwaarschijnlijk. Een App/driver/Firmware hebben in principe geen invloed op de snelheid.
De snelheid 100 Mbps vs 1 Gbps wordt bepaald via wat we noemen Auto-Negotiation. Ethernet-adapters en aangesloten apparaten (zoals routers of switches) gebruiken een proces dat auto-negotiation heet om de hoogste gemeenschappelijke snelheid te bepalen die ze allebei kunnen ondersteunen. Dit gebeurt automatisch wanneer je een kabel aansluit.
In een goed netwerk tussen de Tidal servers (vermoedelijk een cloud omgeving) en uw Marantz Cinema 60DAB zou je zo'n 98 à 99 Mbps moeten meten.
Dat je hier 80 haalt kan verschillende redenen hebben. De Tidal servers die het niet sneller kunnen aanbieden, netwerk van Tidal die te zwaar belast is (wat me zou verwonderen), het internet tussen uw provider en de Tidal zwaar belas is, of misschien heb jij maar een 100 Mbps internet aansluiting met uw provider, vaak haal je daar maar een 80 à 90% van wat ze beloven.
Doordat de Tidal-app en Tidal connect de song eerst downloaden sluit je net netwerkproblemen uit. Want uw song gaat pas spelen als ze volledig is gedownload.
Via Heos die dus echt streamt zal een netwerk onderbreking, een grotere kans geven op afspeelproblemen. Nu ga ik er wel vanuit dat Heos net zoals andere streaming apps wel een kleine buffer hebben om korstondige netwerkvertragingen en onderbrekingen op te vangen gedurende meerdere seconden.
Mij lijkt dit eerder op een decodeer fout. En nu ga ik even speculeren, gezien het probleem zich enkel voordoet als de song eerst volledig werd binnengehaald en niet tijdens het streamen geloof ik niet in een probleem met de DAC of de klok gebruikt door de DAC. Maar dan denk ik dat men moet gaan kijken tussen het tijdelijk opslag geheugen en de DAC.
https://hifi.nl/artikel/29772/Wat-is-de-ideale-internetverbinding-om-hifi-muziek-te-streamen.html
Citaat van: dmeerpa op mei 26, 2025, 08:08:42Dit lijkt me héél onwaarschijnlijk. Een App/driver/Firmware hebben in principe geen invloed op de snelheid.
De snelheid 100 Mbps vs 1 Gbps wordt bepaald via wat we noemen Auto-Negotiation. Ethernet-adapters en aangesloten apparaten (zoals routers of switches) gebruiken een proces dat auto-negotiation heet om de hoogste gemeenschappelijke snelheid te bepalen die ze allebei kunnen ondersteunen. Dit gebeurt automatisch wanneer je een kabel aansluit.
In een goed netwerk tussen de Tidal servers (vermoedelijk een cloud omgeving) en uw Marantz Cinema 60DAB zou je zo'n 98 à 99 Mbps moeten meten.
Dat je hier 80 haalt kan verschillende redenen hebben. De Tidal servers die het niet sneller kunnen aanbieden, netwerk van Tidal die te zwaar belast is (wat me zou verwonderen), het internet tussen uw provider en de Tidal zwaar belas is, of misschien heb jij maar een 100 Mbps internet aansluiting met uw provider, vaak haal je daar maar een 80 à 90% van wat ze beloven.
Doordat de Tidal-app en Tidal connect de song eerst downloaden sluit je net netwerkproblemen uit. Want uw song gaat pas spelen als ze volledig is gedownload.
Via Heos die dus echt streamt zal een netwerk onderbreking, een grotere kans geven op afspeelproblemen. Nu ga ik er wel vanuit dat Heos net zoals andere streaming apps wel een kleine buffer hebben om korstondige netwerkvertragingen en onderbrekingen op te vangen gedurende meerdere seconden.
Mij lijkt dit eerder op een decodeer fout. En nu ga ik even speculeren, gezien het probleem zich enkel voordoet als de song eerst volledig werd binnengehaald en niet tijdens het streamen geloof ik niet in een probleem met de DAC of de klok gebruikt door de DAC. Maar dan denk ik dat men moet gaan kijken tussen het tijdelijk opslag geheugen en de DAC.
Dankjewel voor het meedenken over wat er fout zou kunnen gaan. Maar ik denk dat het probleem zoals ik dat schets, het gevolg kan zijn van verkeerde implementatie van een aantal gangbare internet-streaming formaten, waardoor de auto-negotiotion niet goed gaat.
Ik zie namelijk in mijn router dat andere app's muziek streamen met een doorlopende snelheid van 2 tot 3 Mb/s. Al een tijdje geleden gebeurde dit bij de Tidal-app in 'bursts' van 6 tot 8 Mb/s. Dat gaf geen probleem.
Maar sinds de laatste update die problemen geeft gaat het nummer dat moet worden afgespeeld pas echt spelen als het volledig is gedownload. Dit maak ik op uit de informatie die mijn router geeft. Daar kan ik 'live' zien welk apparaat, op welk moment en met welke snelheid een internet verbinding heeft.
Via de Tidal-app is eer ENKEL voordat het nummer gaat spelen een hoge tot meer dan 80 Mb/s te zien. Als het nummer bijna helemaal is afgespeeld begint er een nieuwe download tenzij het nummer waar je naar luistert het laatste nummer was. Er klinkt geen muziek totdat de verbinding weer 0 Mb/s laat zien. Dan begint het volgende nummer.
En dit is volgens mij niet hoe het hoort te werken. Alle andere app's streamen met een continu verlopende download (stream) op een veel lagere snelheid. Daarom denk ik dat de auto-negotiation die zou moeten plaatsvinden, niet op de juiste wijze verloopt, en mijn Marantz ( en die van anderen ) hier niet op is berekend. Met crashen als gevolg
Maar dat kan natuurlijk ook omdat het geheugen waar een en ander op moet worden gedownload, of het deel dat die informatie in het geheugen moet schrijven, FLAC moet decoderen voor- of nadat het in het geheugen wordt geschreven etc etc er niet mee overweg kan. Ook moet een veel groter deel van het geheugen weer snel gewist/beschikbaar komen voor de volgende download. En wat ook kan is een combinatie van al die factoren.
Citaat van: JohnWx op mei 26, 2025, 10:37:03https://hifi.nl/artikel/29772/Wat-is-de-ideale-internetverbinding-om-hifi-muziek-te-streamen.html
Ja dat is mooi maar daar ging het niet over. Het gaat niet over de ideale internet verbinding, het gaat erover dat het niet ideaal is ONDANKS een ideale internet verbinding.
Citaat van: lemon op mei 26, 2025, 16:41:03Ja dat is mooi maar daar ging het niet over. Het gaat niet over de ideale internet verbinding, het gaat erover dat het niet ideaal is ONDANKS een ideale internet verbinding.
sorry hoor 8-) :wink:
iets met klepel en bel
Wat ben ik blij dat ik daar nooit aan begonnen ben. Word al beroerd als ik het verhaal lees.
Citaat van: mountainbiker op mei 28, 2025, 13:13:30Wat ben ik blij dat ik daar nooit aan begonnen ben. Word al beroerd als ik het verhaal lees.
Als je eenmaal weet hoe het moet is het simpel. 8-)
Citaat van: lemon op mei 26, 2025, 16:36:18Dankjewel voor het meedenken over wat er fout zou kunnen gaan. Maar ik denk dat het probleem zoals ik dat schets, het gevolg kan zijn van verkeerde implementatie van een aantal gangbare internet-streaming formaten, waardoor de auto-negotiotion niet goed gaat.
Ik zie namelijk in mijn router dat andere app's muziek streamen met een doorlopende snelheid van 2 tot 3 Mb/s. Al een tijdje geleden gebeurde dit bij de Tidal-app in 'bursts' van 6 tot 8 Mb/s. Dat gaf geen probleem.
Maar sinds de laatste update die problemen geeft gaat het nummer dat moet worden afgespeeld pas echt spelen als het volledig is gedownload. Dit maak ik op uit de informatie die mijn router geeft. Daar kan ik 'live' zien welk apparaat, op welk moment en met welke snelheid een internet verbinding heeft.
Via de Tidal-app is eer ENKEL voordat het nummer gaat spelen een hoge tot meer dan 80 Mb/s te zien. Als het nummer bijna helemaal is afgespeeld begint er een nieuwe download tenzij het nummer waar je naar luistert het laatste nummer was. Er klinkt geen muziek totdat de verbinding weer 0 Mb/s laat zien. Dan begint het volgende nummer.
En dit is volgens mij niet hoe het hoort te werken. Alle andere app's streamen met een continu verlopende download (stream) op een veel lagere snelheid. Daarom denk ik dat de auto-negotiation die zou moeten plaatsvinden, niet op de juiste wijze verloopt, en mijn Marantz ( en die van anderen ) hier niet op is berekend. Met crashen als gevolg
Maar dat kan natuurlijk ook omdat het geheugen waar een en ander op moet worden gedownload, of het deel dat die informatie in het geheugen moet schrijven, FLAC moet decoderen voor- of nadat het in het geheugen wordt geschreven etc etc er niet mee overweg kan. Ook moet een veel groter deel van het geheugen weer snel gewist/beschikbaar komen voor de volgende download. En wat ook kan is een combinatie van al die factoren.
Hoe men het voorzien heeft kan ik niet zeggen, wel dat het niks te maken heeft met de auto-negotiotion.
dat staat zelfs volledig los van uw streaming.
Zonder te technisch te worden, moet je weten dat een netwerk gebruik maakt van het OSI model die uit 7 lagen bestaat.
Autonegotiatie vindt plaats binnen de fysieke laag (laag 1) om de optimale transmissieparameters tussen twee aangesloten apparaten te bepalen. De optimale transmissieparameters worden daarna gebruikt voor alle netwerkverkeer.
Uw streaming protocols vinden plaats in de laagste laag (laag 7) oftewel wat we de applicatie laag noemen van het OSI model.
Gezien andere manieren geen problemen geven, zie ik geen problemen in de lagen 1 tot 6 van het OSI model. Als het al een netwerk probleem is, moet je die zoeken in de laag 7 (applicatie laag) en dat zou dan een probleem zijn in het gebruikte streaming protocol en is dus softwarematig.
Een protocol moet je zien als een gemeenschappelijke taal. Zodra de zender of de ontvanger een andere taal spreken verstaan ze elkaar niet en gebeurd er niks.
Maar zelfs als ze de zelfde taal spreken, kan door een programmeer fout een foutje zorgen dat iets niet 100% wordt verstaan.
Een bug in het streamingprotocol bij de zender of de ontvanger zie ik niet als gevolg hebben dat de song eerst volledig wordt gedownload alvorens af te spelen, dit lijkt me echt wel de intentie van de toepassing. Een bug in het protocol zal eerder zorgen dat alles vastloopt, of dat er even een happering optreed. Dat zal vooral afhangen hoe goed de code een onvoorziene fout opvangt of hoe ernstig de fout is.
Citaat van: dmeerpa op mei 29, 2025, 10:42:05Hoe men het voorzien heeft kan ik niet zeggen, wel dat het niks te maken heeft met de auto-negotiotion.
dat staat zelfs volledig los van uw streaming.
Zonder te technisch te worden, moet je weten dat een netwerk gebruik maakt van het OSI model die uit 7 lagen bestaat.
Autonegotiatie vindt plaats binnen de fysieke laag (laag 1) om de optimale transmissieparameters tussen twee aangesloten apparaten te bepalen. De optimale transmissieparameters worden daarna gebruikt voor alle netwerkverkeer.
Uw streaming protocols vinden plaats in de laagste laag (laag 7) oftewel wat we de applicatie laag noemen van het OSI model.
Gezien andere manieren geen problemen geven, zie ik geen problemen in de lagen 1 tot 6 van het OSI model. Als het al een netwerk probleem is, moet je die zoeken in de laag 7 (applicatie laag) en dat zou dan een probleem zijn in het gebruikte streaming protocol en is dus softwarematig.
Een protocol moet je zien als een gemeenschappelijke taal. Zodra de zender of de ontvanger een andere taal spreken verstaan ze elkaar niet en gebeurd er niks.
Maar zelfs als ze de zelfde taal spreken, kan door een programmeer fout een foutje zorgen dat iets niet 100% wordt verstaan.
Een bug in het streamingprotocol bij de zender of de ontvanger zie ik niet als gevolg hebben dat de song eerst volledig wordt gedownload alvorens af te spelen, dit lijkt me echt wel de intentie van de toepassing. Een bug in het protocol zal eerder zorgen dat alles vastloopt, of dat er even een happering optreed. Dat zal vooral afhangen hoe goed de code een onvoorziene fout opvangt of hoe ernstig de fout is.
Ja natuurlijk is het een software-protocol-laag-probleem. En geen hardware probleem. Hoewel de help-desk van Marantz me Marantz me had aangeraden het 'ding' terug te brengen naar de verkoper onder garantie.
Maar dat heb ik niet gedaan omdat ik daar niet in geloofde. En natuurlijk is het geen netwerk-probleem. Het is een gevolg van verkeerde implementatie van een of ander streamingsprotocol. Dat werkt voor elke streamingsdienst anders. Want je kunt niet met abonnement op de ene dienst een andere gebruiken.
Ze maken ook niet allemaal gebruik van dezelfde streamingsmethode. En ze coderen ook niet allemaal met dezelfde methode om te voorkomen dat je makkelijk muziek kunt downloaden en kopiëren. En als ze allemaal dezelfde auto-negotiatie gebruikten, dan zou je toch verwachten dat ze nadien ook met dezelfde snelheid downloaden? Of maakt de snelheid die ze overeenkomen en waarmee uiteindelijk gedownload wordt daar geen deel van uit?
Het enige dat ik zie is dat er een groot verschil bestaat tussen de manier waarop de Tidal app werkt en andere app's. Maar begrijp ik uit je antwoord dat jij zelf geen Tidal gebruikt? En dat je ook niet hebt geverifieerd of wat ik meen te te zien klopt en bij jou ook gebeurt?
Dat zou wel jammer zijn.
Vandaag verschijnt een nieuwe firmware-update om de beschreven ellende te verhelpen.
Citaat van: RHK op mei 28, 2025, 13:47:50Als je eenmaal weet hoe het moet is het simpel. 8-)
Soms lijken dingen simpel, zolang die dingen gebeuren zoals het moet.
Maar zelfs simpele dingen gebeuren niet altijd hoe het moet.
Citaat van: lemon op april 21, 2025, 17:06:54Bedankt voor de herhaling. Ik kan het nu even laten rusten en wachten op een update.
https://support-uk.marantz.com/app/answers/detail/a_id/7214/~/new-heos-app-and-firmware-update-available
Dit komt er aan. En hopelijk eindigt daarmee de ellende.
Citaat van: lemon op mei 29, 2025, 16:22:03Soms lijken dingen simpel, zolang die dingen gebeuren zoals het moet.
Maar zelfs simpele dingen gebeuren niet altijd hoe het moet.
Johan Cruyff zei wel eens, "Je ziet het pas als je het door hebt". 8-)
Citaat van: lemon op mei 29, 2025, 16:24:08https://support-uk.marantz.com/app/answers/detail/a_id/7214/~/new-heos-app-and-firmware-update-available
Dit komt er aan. En hopelijk eindigt daarmee de ellende.
Fixed: The sound interrupts, and afterward, distorted noise is played when streaming Hi-Res tracks via Tidal Connect
Citaat van: lemon op mei 26, 2025, 16:36:18Dankjewel voor het meedenken over wat er fout zou kunnen gaan. Maar ik denk dat het probleem zoals ik dat schets, het gevolg kan zijn van verkeerde implementatie van een aantal gangbare internet-streaming formaten, waardoor de auto-negotiotion niet goed gaat.
Ik reageerde vooral op het volgende dat je zei, en vooral je laatste conclusie die ik mogelijks verkeerde interpreteerde.
Citaat van: lemon op mei 29, 2025, 16:14:58En als ze allemaal dezelfde auto-negotiatie gebruikten, dan zou je toch verwachten dat ze nadien ook met dezelfde snelheid downloaden? Of maakt de snelheid die ze overeenkomen en waarmee uiteindelijk gedownload wordt daar geen deel van uit?
Nee dat komt niet overeen om meerdere redenen.
Auto-negotiate is telkens tussen 2 netwekr componenten. bv tussen uw Marantz speler en uw netwerk swith/hub/router.
Zo is het mogelijk dat le Marantz speler via de kabel via auto-negotiatie 100mbit verbonden is met een switch die in uw audiokast staat, en deze op zijn buurt verbonden is met de (Ziggo)router aan 1Gbit bekomen via auto-negotiatie. Neem dat uw router met uw provider verbonden is via Fiber dan kan die fysieke verbinding zelfs 25Gbit zijn.
Wanneer er nu 'gepraat wordt' tussen deze componenten weten ze dat ze niet sneller mogen sturen dan de snelheid afgesproken via in dit geval de auto-negotiatie. Dat wil niet zeggen dat uw uiteindelijke data aan die snelheid wordt doorgestuurd.
Zo'n datapakket bestaat uit meer dan de uiteindelijke data. We noemen die extra, overhead, dat bestaat onder andere uit handshaking, protocol specifieke data waaronder eventeel error detectie, ... Dat is ook de reden dat een Wifi verbinding die een verbiding aangeeft van 1200 Mbps de reële downloadsnelheid veel lager ligt dan bij een ethernet verbinding van 1Gbps (1000Mbps) dat doordat er veel meer overhead is. Terwijl "auto-onderhandeling" in de context van Ethernet gebruikt wordt, is er geen direct equivalente functie in WiFi. In WiFi zijn er wel verschillende frequentiekanalen en snelheidsinstellingen, maar die worden automatisch gekozen op basis van de omgeving en de ondersteuning van het apparaat. In WiFi is er dus wel een vorm van automatische optimalisatie, maar niet specifiek "autonegotiatie" zoals bij Ethernet, maar dat vergt dus weer meer overhead. Er zullen draadloos ook meer errors optreden en resends. Weet ook dat wanneer er iets over een netwerk verstuurd wordt, elk device meeluisterd, echter die zal het frame rejecten met de boodschap niet voor mij. Bij Wifi wordt het ook verstuurd naar alle toestellen op hetzelfde kanaal, dus mogelijks ook de buren, daar zal het ook geweigerd worden omdat de SSID niet klopt. Maar dat verwerpen wordt ook via een communicatie naar de zender medegedeeld, dus allemaal extra netwerk traffic.
Bij streaming wordt er vaak weinig aandacht geschonken aan error detectie, snelheid is daar belangrijker dan een correct pakketje de impact van een fout ontvangen data is te verwaarlozen en vaak zullen we dat in het geluid of beeld niet merken. Echter zouden er teveel resends gebeuren, dan bestaat de kans dat het geluid of beeld gaat happeren.
Verder moet je die bv 100Mbit zien als de maximum snelheid op de snelweg. Het is niet omdat je 130 km/u mag rijden, dat je het ook kan rijden. Je deelt het netwerk met andere apparaten, ik ik zeg "het" netwerk en niet "uw" netwerk, want dat netwerk is tussen uw Marantz en de Tidal server/cloud. Dus servers, switches, netwerk verbindingen kunnen zwaar belast zijn waardoor je een heel stuk uit de buurt blijft van de 100Mbit.
een mooi voorbeeld zijn de illegale sporstreams, die vaak happeren of vastlopen, dat is puur door verzadigde netwerken of hardware bij de illegale verspreider.
Ook is het mogelijk dat andere hardware die niet direct met het netwerk te maken hebben niet kan volgen. Thuis is mijn Desktop via een 2x25Gbit fiber verbonden met mijn NAS. Deze verbinding worden simultaan gebruikt en dus heb ik een reële fysieke verbinding van 50Gbit. Doch de RAID-5 SSD setup in de NAS beperkt de schrijfsnelheid van en naar de NAS naar respectivelijk 18 en 8Gbit.
Verer kan je via software ook de bandbreedte beperken, mooi voorbeeld zijn veel torrent downloaders waar je kan zeggen gebruik maar x% van de maximaal bandbreedte (lees verbindingssnelheid).
Enige wat vaststaat de reële download snelheid kan nooit hoger liggen dan de afgesproken snelheid.
Citaat van: lemon op mei 29, 2025, 16:14:58Maar begrijp ik uit je antwoord dat jij zelf geen Tidal gebruikt? En dat je ook niet hebt geverifieerd of wat ik meen te te zien klopt en bij jou ook gebeurt?
Ik heb het wel ooit geprobeerd vermoed ik met één of andere trial zoals ik ook al deed met Qubiz. Maar ik maak er te weinig gebruik van om daar geld aan te geven. Ik heb 3 maand gratis Apple Music gehad, ik heb het 2 keer gebruikt, 1 maal was toen de koper kwam kijken naar mijn Wharfedale Opus 2 speakers en een bepaalde song erop wou horen.
Ik heb op mijn NAS zo'n 54270 nummers staan waarvan 7350 LossLess, en speel die af via Heos.
Citaat van: dmeerpa op mei 30, 2025, 13:52:58Ik reageerde vooral op het volgende dat je zei, en vooral je laatste conclusie die ik mogelijks verkeerde interpreteerde.
Nee dat komt niet overeen om meerdere redenen.
Auto-negotiate is telkens tussen 2 netwekr componenten. bv tussen uw Marantz speler en uw netwerk swith/hub/router.
Zo is het mogelijk dat le Marantz speler via de kabel via auto-negotiatie 100mbit verbonden is met een switch die in uw audiokast staat, en deze op zijn buurt verbonden is met de (Ziggo)router aan 1Gbit bekomen via auto-negotiatie. Neem dat uw router met uw provider verbonden is via Fiber dan kan die fysieke verbinding zelfs 25Gbit zijn.
Wanneer er nu 'gepraat wordt' tussen deze componenten weten ze dat ze niet sneller mogen sturen dan de snelheid afgesproken via in dit geval de auto-negotiatie. Dat wil niet zeggen dat uw uiteindelijke data aan die snelheid wordt doorgestuurd.
Zo'n datapakket bestaat uit meer dan de uiteindelijke data. We noemen die extra, overhead, dat bestaat onder andere uit handshaking, protocol specifieke data waaronder eventeel error detectie, ... Dat is ook de reden dat een Wifi verbinding die een verbiding aangeeft van 1200 Mbps de reële downloadsnelheid veel lager ligt dan bij een ethernet verbinding van 1Gbps (1000Mbps) dat doordat er veel meer overhead is. Terwijl "auto-onderhandeling" in de context van Ethernet gebruikt wordt, is er geen direct equivalente functie in WiFi. In WiFi zijn er wel verschillende frequentiekanalen en snelheidsinstellingen, maar die worden automatisch gekozen op basis van de omgeving en de ondersteuning van het apparaat. In WiFi is er dus wel een vorm van automatische optimalisatie, maar niet specifiek "autonegotiatie" zoals bij Ethernet, maar dat vergt dus weer meer overhead. Er zullen draadloos ook meer errors optreden en resends. Weet ook dat wanneer er iets over een netwerk verstuurd wordt, elk device meeluisterd, echter die zal het frame rejecten met de boodschap niet voor mij. Bij Wifi wordt het ook verstuurd naar alle toestellen op hetzelfde kanaal, dus mogelijks ook de buren, daar zal het ook geweigerd worden omdat de SSID niet klopt. Maar dat verwerpen wordt ook via een communicatie naar de zender medegedeeld, dus allemaal extra netwerk traffic.
Bij streaming wordt er vaak weinig aandacht geschonken aan error detectie, snelheid is daar belangrijker dan een correct pakketje de impact van een fout ontvangen data is te verwaarlozen en vaak zullen we dat in het geluid of beeld niet merken. Echter zouden er teveel resends gebeuren, dan bestaat de kans dat het geluid of beeld gaat happeren.
Verder moet je die bv 100Mbit zien als de maximum snelheid op de snelweg. Het is niet omdat je 130 km/u mag rijden, dat je het ook kan rijden. Je deelt het netwerk met andere apparaten, ik ik zeg "het" netwerk en niet "uw" netwerk, want dat netwerk is tussen uw Marantz en de Tidal server/cloud. Dus servers, switches, netwerk verbindingen kunnen zwaar belast zijn waardoor je een heel stuk uit de buurt blijft van de 100Mbit.
een mooi voorbeeld zijn de illegale sporstreams, die vaak happeren of vastlopen, dat is puur door verzadigde netwerken of hardware bij de illegale verspreider.
Ook is het mogelijk dat andere hardware die niet direct met het netwerk te maken hebben niet kan volgen. Thuis is mijn Desktop via een 2x25Gbit fiber verbonden met mijn NAS. Deze verbinding worden simultaan gebruikt en dus heb ik een reële fysieke verbinding van 50Gbit. Doch de RAID-5 SSD setup in de NAS beperkt de schrijfsnelheid van en naar de NAS naar respectivelijk 18 en 8Gbit.
Verer kan je via software ook de bandbreedte beperken, mooi voorbeeld zijn veel torrent downloaders waar je kan zeggen gebruik maar x% van de maximaal bandbreedte (lees verbindingssnelheid).
Enige wat vaststaat de reële download snelheid kan nooit hoger liggen dan de afgesproken snelheid.
Ik heb het wel ooit geprobeerd vermoed ik met één of andere trial zoals ik ook al deed met Qubiz. Maar ik maak er te weinig gebruik van om daar geld aan te geven. Ik heb 3 maand gratis Apple Music gehad, ik heb het 2 keer gebruikt, 1 maal was toen de koper kwam kijken naar mijn Wharfedale Opus 2 speakers en een bepaalde song erop wou horen.
Ik heb op mijn NAS zo'n 54270 nummers staan waarvan 7350 LossLess, en speel die af via Heos.
Dankjewel.
Ik denk dat jij vertelt hoe een en ander werkt.
Terwijl ik probeerde mijn vermoeden te vertellen, waarom een en ander NIET werkt....
Of beter waarom een en ander niet werkte. Want inmiddels is er met een firmware update weer een normaal stream-patroon te zien als ik Tidal gebruik. Dus een continue 'bitstreamm' en geen piek voor het nummer wordt afgespeeld en tijdens het afspelen helemaal geen enkele bit die binnen komt. Dat zal op jouw NAS-netwerk ook zo zijn denk ik.
Kijk maar eens in je router. Je zult waarschijnlijk wel zien dat ook al is je thuisnetwerk snel, er toch een beperkte hoeveelheid bits in een continue stream naar je speler wordt gestuurd.
Ik ben nog steeds in blijde verwachting van de firmware update... :no:
Citaat van: Jokke op juni 09, 2025, 16:44:46Ik ben nog steeds in blijde verwachting van de firmware update... :no:
Eindelijk, het is zover. hello
Citaat van: Jokke op juni 11, 2025, 07:23:27Eindelijk, het is zover. hello
En nu als verrassing is het mogelijk om even Qobuz te proberen....
Net iets duurder dan Tidal, maar echt vele malen beter.
Een maand proefabonnement is gratis. Je hebt er geen HEOS app voor nodig, die werkt zelfs niet met Qobuz, maar je kunt alles doen met de Qobuz app; Via Qobuz-connect. Dat moet je even in je settings op 'on' zetten.
In mijn agendq staat inmiddels: Tidal opzeggen!
En als Qobuz zonder problemen blijft werken doe ik dat ook.
Citaat van: lemon op juni 13, 2025, 17:13:22En nu als verrassing is het mogelijk om even Qobuz te proberen....
Net iets duurder dan Tidal, maar echt vele malen beter.
Een maand proefabonnement is gratis. Je hebt er geen HEOS app voor nodig, die werkt zelfs niet met Qobuz, maar je kunt alles doen met de Qobuz app; Via Qobuz-connect. Dat moet je even in je settings op 'on' zetten.
In mijn agendq staat inmiddels: Tidal opzeggen!
En als Qobuz zonder problemen blijft werken doe ik dat ook.
Ik ben al meer dan een maand Qobuz aan het proefdraaien.
Even toch relativeren : het is niet beter dan Tidal. Bij Qobuz heb ik regelmatig dat een track niet volledig wordt afgespeeld, maar dat Qobuz voortijdig overgaat naar de volgende track. Dat vind ik allesbehalve aangenaam.
Ik denk dat ik bij Tidal blijf.
Citaat van: lemon op juni 09, 2025, 16:39:48Dankjewel.
Ik denk dat jij vertelt hoe een en ander werkt.
Terwijl ik probeerde mijn vermoeden te vertellen, waarom een en ander NIET werkt....
Of beter waarom een en ander niet werkte. Want inmiddels is er met een firmware update weer een normaal stream-patroon te zien als ik Tidal gebruik. Dus een continue 'bitstreamm' en geen piek voor het nummer wordt afgespeeld en tijdens het afspelen helemaal geen enkele bit die binnen komt. Dat zal op jouw NAS-netwerk ook zo zijn denk ik.
Kijk maar eens in je router. Je zult waarschijnlijk wel zien dat ook al is je thuisnetwerk snel, er toch een beperkte hoeveelheid bits in een continue stream naar je speler wordt gestuurd.
Ja zo werkt het, en zou ik verwachten van de meeste streaming toepassingen.
Eerst een piek, wat data uitwisselen en de buffer van de streamer vullen voor hij start, en dan de tijdens het spelen de buffer vullen.
Ik kan dat niet zijn in mijn router (denk ik) maar wel op mijn NAS.
De eerste piek is de eerste track dat ik koos...dan heb ik ze gestopt, en dan de 2de piek is de 2de track.
Echter de data die hij continu verstuurd is zeer laag 230-250kB/s voor een FLAC (48 kHz / 24bit)
Voor de fun ook eens gemeten met een DSD 2.8 Mhz en dan is het gedrag anders, dan heb ik een continue traffic zonder piek van een 720-800kB/s. Mijn vermoeden is dat de buffer te klein is om voldoende reserve data op te slaan.
Citaat van: Jokke op juni 13, 2025, 18:08:54Ik ben al meer dan een maand Qobuz aan het proefdraaien.
Even toch relativeren : het is niet beter dan Tidal. Bij Qobuz heb ik regelmatig dat een track niet volledig wordt afgespeeld, maar dat Qobuz voortijdig overgaat naar de volgende track. Dat vind ik allesbehalve aangenaam.
Ik denk dat ik bij Tidal blijf.
Dat is inderdaad erg vervelend gedrag. Ik het het bij Qobuz ook, maar bij dezelfde artiest gebeurt het bij Tidal ook. Het kan zijn dat het een fout in de track zelf is. Bijvoorbeeld dat er sprake is van 'clippen'. Dat kan een probleem zijn maar of het daar aan ligt weet ik niet.
Clippen is het fenomeen van overmodulatie. Bij analoog geluid vervormt het dan maar omdat digitaal geluid maximaal tot 0 dB gaat en daarboven geen informatie wordt verzameld of weergegeven, kan een DAC daar geen wijs uit worden. Vroeger bestonden er geen dB meters die dit konden meten in een digitaal signaal. Tegenwoordig wel zij kunnen True Peak meten. En ik heb wel eens een paar cd's gemeten en allemaal hadden ze en zekere vorm van clippen. Soms maar 1 sample soms 5 per nummer. Dat gaat dan nog wel goed. Maar ik hoor het wel.
Maar het kan ook komen omdat een artiest of muziekbedrijf die muziek upload bepaalde waarden moet aanhouden die per streamingservice verschillen en wordt uitgedrukt in LUFS. Loudness Units to Full Scale. Het gaat dan om gemiddelde waarden. En als je bij de ene streamer -13 LUFS moet aanhouden en bij de ander -9 LUFS en bij weer een andere -15 LUFS, dan moet je eigenlijk voor elk van die streamingservices een nieuwe master maken.
Bij de Europese Omroepen de EBU hanteerde men tot voor kort -21 LUFS toen werd het -22 en volgens mij is het nu -23 LUFS. Daarbij geldt dat de True Peak maximaal -2 LUFS mag zijn. Dat was tot voor kort -1 LUFS.
Bij de streamingservices verandert het misschien niet zo snel, maar als je buiten de gemiddelde waarde en boven de True Peak waarde komt, gaat het mis.
Je moet natuurlijk die service gebruiken die voor jou het beste is. Qobuz is overigens nog steeds in BETA via Marantz/Denon. Het wordt op dit moment wel aangeboden omdat ze er snel mee wilden beginnen. Ook kun je dan weinig meer met je remote. Als je die gebruikt wordt de verbinding die de Qobuz app via je Marantz/Denon met de streamer creëert verbroken. En dan stopt het afspelen.
Dat laatste kan bij jou ook he geval zijn. Als je eenmaal via Qobuz luistert kan dat allen via de app. Je moet ook de geluidssterkte via de app instellen. Doe je dat via de remote dan houdt het spelen vroeger of later op. Omdat Qobuz de regie over het streamen VOLLEDIG overneemt.
Citaat van: dmeerpa op juni 13, 2025, 18:45:47Ja zo werkt het, en zou ik verwachten van de meeste streaming toepassingen.
Eerst een piek, wat data uitwisselen en de buffer van de streamer vullen voor hij start, en dan de tijdens het spelen de buffer vullen.
Ik kan dat niet zijn in mijn router (denk ik) maar wel op mijn NAS.
De eerste piek is de eerste track dat ik koos...dan heb ik ze gestopt, en dan de 2de piek is de 2de track.
Echter de data die hij continu verstuurd is zeer laag 230-250kB/s voor een FLAC (48 kHz / 24bit)
Voor de fun ook eens gemeten met een DSD 2.8 Mhz en dan is het gedrag anders, dan heb ik een continue traffic zonder piek van een 720-800kB/s. Mijn vermoeden is dat de buffer te klein is om voldoende reserve data op te slaan.
Ja! En je hebt dus GEEN piek van 99 Mb/s !
En als je die wel had, tja dan ontstond er een probleem.
"Clippen is het fenomeen van overmodulatie. Bij analoog geluid vervormt het dan maar omdat digitaal geluid maximaal tot 0 dB gaat en daarboven geen informatie wordt verzameld of weergegeven, kan een DAC daar geen wijs uit worden. Vroeger bestonden er geen dB meters die dit konden meten in een digitaal signaal. Tegenwoordig wel zij kunnen True Peak meten. En ik heb wel eens een paar cd's gemeten en allemaal hadden ze en zekere vorm van clippen. Soms maar 1 sample soms 5 per nummer. Dat gaat dan nog wel goed. Maar ik hoor het wel."
Moduleren is een signaal op een draaggolf zetten, clippen heeft niets met moduleren te maken. Bij clippen loopt het signaal vast tegen de maximale spanning en worden de toppen van het signaal afgekapt. Dit gebeurt alleen in het analoge domein. Een DAC zet gewoon de data welke binnen komt om naar een analoog signaal en het zal die DAC niets uitmaken hoe dat signaal uitziet, je luidprekers en dan met name de tweeters, die zijn er wat minder blij mee.
De 16 bits van een CD kunnen 65536 verschillende waarden aannemen. Indien bij de ADC het signaal overstuurt wordt dan heeft de sample gewoon de maximale waarde en bij terugzetten krijg je dus een afgekapt signaal.
Aangezien een CD met 16bit @ 44.1kHz werkt, oftewel 44100 samples per seconde, betwijfel ik ten zeerste dat je 1 sample of 4-5 samples op een nummer welke op de maximale uitsturing zitten, hoort.