Marantzforum.nl

Marantz => Home Theater => Topic gestart door: AlexanderM op maart 29, 2025, 19:04:10

Titel: Marantz Cinema 30 + Tidal Connect --> distortion
Bericht door: AlexanderM op maart 29, 2025, 19:04:10
Ik heb sinds een klein half jaar een Marantz Cinema 30, en sinds een 2-tal maanden heb ik als mijn speakers een paar Sonus Faber Cremona's. Ten tijde van de aankoop van de Cremona's heb ik ook een abonnement op Tidal afgesloten (ik heb al jaren ook een Spotify abonnement).

Nu merk ik sinds een aantal weken bij het gebruik van Tidal Connect, dat er soms een 'distortion' nadat de versterker al even aan het spelen is. Dit probleem blijft aanhouden eens het begonnen is, ook bij het kiezen van andere nummers. Het komt ook steeds voor bij beide speakers.

Hier is een voorbeeldje van een opname die ik maakte met mijn telefoon: https://we.tl/t-ehzWsF5fsV

Als ik echter de bron wijzig en bvb de nVidia Shield kies, en daarop muziek speel, is er absoluut niks aan de hand (zelfs als ik daar bvb Tidal kies).
Het lijkt dus echt aan de Tidal Connect implementatie van de versterker te liggen, en het is moeilijk te reproduceren.
Klinkt dit bekend voor iemand? Ik ben al even naar oplossingen aan het zoeken.
Titel: Re: Marantz Cinema 30 + Tidal Connect --> distortion
Bericht door: Jokke op maart 29, 2025, 19:34:37
Ik speel dagelijks muziek af via Tidal Connect op m'n SACD30n en Link HS2 (dus ook HEOS systemen), zonder problemen.
Moet dus wel aan je toestel liggen.

Probeer eens Spotify Connect (eventueel de gratis versie).
Of misschien is het een Hires dingetje met je DAC?
Titel: Re: Marantz Cinema 30 + Tidal Connect --> distortion
Bericht door: AlexanderM op maart 29, 2025, 19:45:21
Citaat van: Jokke op maart 29, 2025, 19:34:37Ik speel dagelijks muziek af via Tidal Connect op m'n SACD30n en Link HS2 (dus ook HEOS systemen), zonder problemen.
Moet dus wel aan je toestel liggen.

Probeer eens Spotify Connect (eventueel de gratis versie).
Of misschien is het een Hires dingetje met je DAC?
Exact hetzelfde bij Spotify Connect...
(heb ook nog steeds een Spotify family abonnement dus dat valt mee).

Het klinkt erg alsof er iets misgaat bij het verwerken inderdaad, dus de DAC lijkt een aannemelijke mogelijke boosdoener.
Titel: Re: Marantz Cinema 30 + Tidal Connect --> distortion
Bericht door: Jokke op maart 29, 2025, 20:00:31
Het is dus vrij gemakkelijk te reproduceren.

Je toestel is waarschijnlijk nog onder garantie => dus binnenbrengen bij de verkoper.
Titel: Re: Marantz Cinema 30 + Tidal Connect --> distortion
Bericht door: AlexanderM op maart 29, 2025, 20:06:41
Citaat van: Jokke op maart 29, 2025, 20:00:31Het is dus vrij gemakkelijk te reproduceren.

Je toestel is waarschijnlijk nog onder garantie => dus binnenbrengen bij de verkoper.
Ga ik doen.

Ivm het reproduceren: ik vermoed dat het bij Spotify Connect ook optreedt nu, omdat het al 'begonnen' was.
Vreemd genoeg is het niet meteen aanwezig.

Anyway - er is genoeg data om 'm binnen te brengen.
Dank!
Titel: Re: Marantz Cinema 30 + Tidal Connect --> distortion
Bericht door: dmeerpa op april 01, 2025, 20:02:15
Citaat van: AlexanderM op maart 29, 2025, 20:06:41Ga ik doen.

Ivm het reproduceren: ik vermoed dat het bij Spotify Connect ook optreedt nu, omdat het al 'begonnen' was.
Vreemd genoeg is het niet meteen aanwezig.

Anyway - er is genoeg data om 'm binnen te brengen.
Dank!
Vreemd hoeft dat niet te zijn.
 
Om een voorbeeld te geven, electronica wordt warm na verloop van tijd. Warmte is vaak uitzetten, en dan kan een slechte soldeer verbinding problemen geven.
Titel: Re: Marantz Cinema 30 + Tidal Connect --> distortion
Bericht door: sattie op april 09, 2025, 20:10:12
Treedt het bv ook op bij Internet radio ?
Titel: Re: Marantz Cinema 30 + Tidal Connect --> distortion
Bericht door: lemon op april 20, 2025, 16:27:16
Ik heb ook een probleem met mijn Marantz Cinema 60DAB en Tidal, hoewel net iets anders.

Sinds ik hem kocht, vond ik dat er een vreemde ruis in zat. Net alsof er een drum-head (die grote platte koperen schaal) voor de luidsprekers hing die de hoge tonen zacht liet na-vibreren. En de DAB radio klonk ronduit rampzalig.

Maar na de laatste firmwareupdate in april 2025, klink alles spectaculair veel beter. Ik had de afgelopen 2 jaar spijt dat ik mijn Marantz NR 1607 voor de C60 had vervangen. Nu echter klinkt de Cinema 60 veel beter dan de NR 1607.

MAAR.....

TIDAL.... is nu een ramp! Via Tidal connect klinkt het in eerste instantie ook veel beter. Toch gaat het mis zonder dat er een duidelijk patroon in zit. De connectie met Tidal wordt dan plotseling verbroken, ik hoor een BUZZZZZ, net geen standje burengerucht, en vervolgens crasht de Marantz. Dan moet hij opnieuw opstarten, of reageert het led-display niet meer. Dan kan ik nog wel het volume met mijn remote veranderen na een andere bron te hebben gekozen maar dat is dan allemaal niet meer op het display te zien.
En via de Marantz AVR-remote app is het apparaat dan helemaal niet meer te bereiken.

Het gekke is dat ik via de HEOS-app wel muziek via Tidal kan afspelen zonder een enkel probleem. En dat klinkt ook veel en veel beter dan voor de firmware update in april.

Wat me wel is opgevallen is dat via Tidal met de Tidal-app en Tidal connect, de muziek niet echt gestreamed wordt. Elk nummer wordt dan vooraf gedownload met maximale snelheid. Mijn router laat een getal tot 80Mbit/s zien.
De ethernet poort van de Marantz is echter 100 Mbit/s. En ik denk dat het daar mis gaat. Want 80 Mbit/s is natuurlijk een gemiddelde en het kan zijn dan de firmware of Tidal connect, een bug bevat die meer toe laat dan goed is.

Als ik via de HEOS app vanaf Tidal stream, is er continu een download van 1,5-2,5 Mbit, gedurende de hele afspeeltijd van het nummer dat ik beluister. Via de Tidal app met Tidal connect werkt het anders.
Titel: Re: Marantz Cinema 30 + Tidal Connect --> distortion
Bericht door: Jokke op april 20, 2025, 18:45:12
Zoals ik reeds gemeld heb in een ander topic op dit forum, heeft Marantz/Denon toegegeven dat er een probleem is met Tidal sinds de laatste HEOS firmware update.  Zij werken momenteel aan een oplossing...
Titel: Re: Marantz Cinema 30 + Tidal Connect --> distortion
Bericht door: lemon op april 21, 2025, 17:06:54
Citaat van: Jokke op april 20, 2025, 18:45:12Zoals ik reeds gemeld heb in een ander topic op dit forum, heeft Marantz/Denon toegegeven dat er een probleem is met Tidal sinds de laatste HEOS firmware update.  Zij werken momenteel aan een oplossing...

Bedankt voor de herhaling. Ik kan het nu even laten rusten en wachten op een update.
Titel: Re: Marantz Cinema 30 + Tidal Connect --> distortion
Bericht door: JHR op mei 11, 2025, 14:53:54
Citaat van: lemon op april 20, 2025, 16:27:16Ik heb ook een probleem met mijn Marantz Cinema 60DAB en Tidal, hoewel net iets anders.

Sinds ik hem kocht, vond ik dat er een vreemde ruis in zat. Net alsof er een drum-head (die grote platte koperen schaal) voor de luidsprekers hing die de hoge tonen zacht liet na-vibreren. En de DAB radio klonk ronduit rampzalig.

Maar na de laatste firmwareupdate in april 2025, klink alles spectaculair veel beter. Ik had de afgelopen 2 jaar spijt dat ik mijn Marantz NR 1607 voor de C60 had vervangen. Nu echter klinkt de Cinema 60 veel beter dan de NR 1607.

MAAR.....

TIDAL.... is nu een ramp! Via Tidal connect klinkt het in eerste instantie ook veel beter. Toch gaat het mis zonder dat er een duidelijk patroon in zit. De connectie met Tidal wordt dan plotseling verbroken, ik hoor een BUZZZZZ, net geen standje burengerucht, en vervolgens crasht de Marantz. Dan moet hij opnieuw opstarten, of reageert het led-display niet meer. Dan kan ik nog wel het volume met mijn remote veranderen na een andere bron te hebben gekozen maar dat is dan allemaal niet meer op het display te zien.
En via de Marantz AVR-remote app is het apparaat dan helemaal niet meer te bereiken.

Het gekke is dat ik via de HEOS-app wel muziek via Tidal kan afspelen zonder een enkel probleem. En dat klinkt ook veel en veel beter dan voor de firmware update in april.

Wat me wel is opgevallen is dat via Tidal met de Tidal-app en Tidal connect, de muziek niet echt gestreamed wordt. Elk nummer wordt dan vooraf gedownload met maximale snelheid. Mijn router laat een getal tot 80Mbit/s zien.
De ethernet poort van de Marantz is echter 100 Mbit/s. En ik denk dat het daar mis gaat. Want 80 Mbit/s is natuurlijk een gemiddelde en het kan zijn dan de firmware of Tidal connect, een bug bevat die meer toe laat dan goed is.

Als ik via de HEOS app vanaf Tidal stream, is er continu een download van 1,5-2,5 Mbit, gedurende de hele afspeeltijd van het nummer dat ik beluister. Via de Tidal app met Tidal connect werkt het anders.

Ik heb exact het zelfde probleem met Tidal Connect. Via de HEOS nooit een probleem. Soms ineens een buzzz en dan crashed de C40. Zit dan helemaal vast en moet op nieuw opstarten. Misschien internet snelheid te laag? Vreemd verschijnsel.
Titel: Re: Marantz Cinema 30 + Tidal Connect --> distortion
Bericht door: Jokke op mei 11, 2025, 15:09:32
Citaat van: JHR op mei 11, 2025, 14:53:54Ik heb exact het zelfde probleem met Tidal Connect. Via de HEOS nooit een probleem. Soms ineens een buzzz en dan crashed de C40. Zit dan helemaal vast en moet op nieuw opstarten. Misschien internet snelheid te laag? Vreemd verschijnsel.
Dit is door een software fout in de laatste HEOS firmware.
Titel: Re: Marantz Cinema 30 + Tidal Connect --> distortion
Bericht door: lemon op mei 19, 2025, 17:53:16
Citaat van: JHR op mei 11, 2025, 14:53:54Ik heb exact het zelfde probleem met Tidal Connect. Via de HEOS nooit een probleem. Soms ineens een buzzz en dan crashed de C40. Zit dan helemaal vast en moet op nieuw opstarten. Misschien internet snelheid te laag? Vreemd verschijnsel.

Als de snelheid van jouw verbinding te laag was, had je ook met Heos problemen. Zoals Jokke al aangaf is het een probleem van Marantz. Na mijn post zijn er nieuwe updates van Tidal geweest en die maken de kwaliteit er niet beter op.

Wel werkt Tidal op mijn computer normaal. Eventueel kun je dus proberen die op je versterker aan te sluiten ZONDER Tidal-connect. Want ook via een computer crasht de boel als je Tidal-connect gebruikt. Maar zelf vind ik dat te veel gedoe. En gebruik ik over het algemeen de HEOS app.

Toch blijft het behelpen. Want om een goede kwaliteit te krijgen moet ik bijvoorbeeld de 'auto-lip synchronisatie' uitzetten. En ik begrijp echt niet wie in hemelsnaam heeft bedacht dat deze ingeschakeld blijft als je naar muziek luistert. Deze ergernis had ik ook op alle voorgaande AVR modellen die ik heb gebruikt.

En verder schakelt 'Het Ding' niet over naar muziek als ik de tuner of HEOS op mijn remote kies, nadat ik video heb gebuikt. Het is uiterst krankzinnig maar om in de muziek 'mode' terecht te komen moet ik eerst 'Game' of 'Pure' kiezen. Dan kies ik Stereo en dan pas ben ik van de video instelling verlost. Volgens mij is dat belangrijk omdat het stereo-beeld bij muziek breder is dan het stereo-beeld bij video. Dat is omdat de dialogen op je TV onnatuurlijker klinken als ze te ver uiteen klinken, dus verder weg van het midden.

En ik begrijp echt niet waarom dat allemaal niet automatisch gebeurt als ik muziek kies en waarom het zo ingewikkeld is om 'Het Ding' in de muziek stand te krijgen.

Maar dat heeft niets met Tidal te maken.
Titel: Re: Marantz Cinema 30 + Tidal Connect --> distortion
Bericht door: Jokke op mei 19, 2025, 18:28:21
Je kan nu ook opteren voor Qobuz Connect.  Marantz geeft hiervoor een 2 maanden durend gratis proefabonnment.
Dit werkt beter dan Tidal Connect, maar ik merk na 2 weken gebruik het volgende :

> Dropouts op 24/192.  Werkt beter door te limiteren op 24/96.
> Soms verlies van connectie, waarna reset van Marantz en PC nodig zijn.

Ik heb dit trouwens al gemeld aan Marantz.  Let's see wat ze ermee doen...
Titel: Re: Marantz Cinema 30 + Tidal Connect --> distortion
Bericht door: pameijer op mei 20, 2025, 18:14:43
Citaat van: Jokke op mei 19, 2025, 18:28:21Je kan nu ook opteren voor Qobuz Connect.  Marantz geeft hiervoor een 2 maanden durend gratis proefabonnment.
Dit werkt beter dan Tidal Connect, maar ik merk na 2 weken gebruik het volgende :

> Dropouts op 24/192.  Werkt beter door te limiteren op 24/96.
> Soms verlies van connectie, waarna reset van Marantz en PC nodig zijn.

Ik heb dit trouwens al gemeld aan Marantz.  Let's see wat ze ermee doen...
Waar kan ik die 2 maanden proef vinden?
Titel: Re: Marantz Cinema 30 + Tidal Connect --> distortion
Bericht door: Jokke op mei 20, 2025, 19:46:46
Citaat van: pameijer op mei 20, 2025, 18:14:43Waar kan ik die 2 maanden proef vinden?
Ik heb hiervoor een code gekregen van Marantz via email.  Misschien effe Marantz Customer Service hiervoor contacteren?