Nou, vandaag weer een stap dichterbij het einddoel, de Cinema 30 is binnen hello
Voldoende aansluit mogelijkheden, dat audio apparaat onder de C30 is een vaatwasser :-D
Even een snelle setup gedaan zonder Audyssey, klinkt opzich al prima.
(geen idee wat er met de laatste foto aan de hand is)
Verdere berichten gaan volgen over mijn indrukken, en wat voor setup het uiteindelijk gaat worden.
Citaat van: CBdicX op januari 29, 2025, 17:34:12Nou, vandaag weer een stap dichterbij het einddoel, de Cinema 30 is binnen hello
Voldoende aansluit mogelijkheden, dat audio apparaat onder de C30 is een vaatwasser :-D
Even een snelle setup gedaan zonder Audyssey, klinkt opzich al prima.
(geen idee wat er met de laatste foto aan de hand is)
Verdere berichten gaan volgen over mijn indrukken, en wat voor setup het uiteindelijk gaat worden.
Wat zijn die draaiknoppen op de achterkant ? 8-) :-P
Mooi +++
Citaat van: JohnWx op januari 29, 2025, 21:27:40Wat zijn die draaiknoppen op de achterkant ? 8-) :-P
Volgens de manual moet je daar de speakers aansluiten maar ik zou niet weten hoe.
Bananen pluggen krijg ik er niet in dus ik stuur em wel retour......
L :-D L
Citaat van: CBdicX op januari 29, 2025, 21:43:33Volgens de manual moet je daar de speakers aansluiten maar ik zou niet weten hoe.
Bananen pluggen krijg ik er niet in dus ik stuur em wel retour......
L :-D L
Je kan misschien iets opboren en met een lucifer vastpinnen 8-) :-D
Citaat van: JohnWx op januari 29, 2025, 21:54:51Je kan misschien iets opboren en met een lucifer vastpinnen 8-) :-D
Goeie tip, ga ik zeker doen 👍🔊
Dit gaat de setup worden, 9.1.4 met Front Wide.
Morgen lig ik weer met mijn hol omhoog draden te trekken door de kamer, ik hoop dat de Klipsch Surround en Height speakers snel komen, ik heb er nu 3 van de 10......
Front staat hier even als Pre-Out, maar dat wordt Spkr+Pre-Out, Front Wide wordt wel alleen Pre-Out via de Yamaha AS201.
Citaat van: CBdicX op januari 30, 2025, 17:40:55Dit gaat de setup worden, 9.1.4 met Front Wide.
Morgen lig ik weer met mijn hol omhoog draden te trekken door de kamer, ik hoop dat de Klipsch Surround en Height speakers snel komen, ik heb er nu 3 van de 10......
Denk je dat de 9.x.x een meerwaarde is ten opzichtte van 7.x.x?
Zover ik weet is geen enkele bron 9.x.x, dus dat betekend dat je altijd het geluid, dus ook dat van een 7.1 TrueHD Atmos en 7.1 DTS-X gaat upmixen. Dus 'theoretisch' krijg je nooit het geluid zoals bedoeld door de maker die de mix deed voor 7 speakers en geen 9.
Op het gevoel denk ik dat de meerwaarde veel minder is dan deze tussen 5.x.x en 7.x.x, vooral omdat goede fronts al een breed geluidsveld hebben en mijn inziens de frontwides overbodig maken.
[update] misschien denk ik er zo over omdat ik met di-pole of was het bi-pole surrounds zit die het geluid toch iets anders neerzetten.
Citaat van: CBdicX op januari 30, 2025, 17:40:55Front staat hier even als Pre-Out, maar dat wordt Spkr+Pre-Out, Front Wide wordt wel alleen Pre-Out via de Yamaha AS201.
Wat is de bedoeling, ga je 2 paar front speakers aansluiten, of wil gaan 'bi-ampen'?
Snap niet goed wat je wil bekomen.... of wil je een paar sub high-level aansluiten op de pre-out.
Citaat van: dmeerpa op januari 31, 2025, 09:12:05Denk je dat de 9.x.x een meerwaarde is ten opzichtte van 7.x.x?
Zover ik weet is geen enkele bron 9.x.x, dus dat betekend dat je altijd het geluid, dus ook dat van een 7.1 TrueHD Atmos en 7.1 DTS-X gaat upmixen. Dus 'theoretisch' krijg je nooit het geluid zoals bedoeld door de maker die de mix deed voor 7 speakers en geen 9.
Op het gevoel denk ik dat de meerwaarde veel minder is dan deze tussen 5.x.x en 7.x.x, vooral omdat goede fronts al een breed geluidsveld hebben en mijn inziens de frontwides overbodig maken.
[update] misschien denk ik er zo over omdat ik met di-pole of was het bi-pole surrounds zit die het geluid toch iets anders neerzetten.
Wat is de bedoeling, ga je 2 paar front speakers aansluiten, of wil gaan 'bi-ampen'?
Snap niet goed wat je wil bekomen.... of wil je een paar sub high-level aansluiten op de pre-out.
Raak in de war al die 1 2 6 9...5.4.1 systemen HLP HLP HLP 8-)
Twijfel alleen tussen 2.0 of 2.1 :angel:
Vind het verwarrend
Ben al blij met film kijken dat de soundbar het doet
Ik heb een 5.2.2. opstelling. Waarbij de laatste .2 Dolby Atmos speakers eigenlijk niet toevoegen wat ik ervan verwacht had. Maar dat heeft meer te maken met het Atmos aanbod, waarvan ik vind dat het op blu-ray het beste is.
Dus eigenlijk vind ik de (ouderwetse) 5.1 opstelling nog steeds prima voor een mooie filmbeleving waarbij een extra .1 subwoofer bij mij wel een meerwaarde heeft.
En in een Pathe Atmos bioscoopzaal hangen wel zo'n 80 speakers, dus hoe gek kan het worden thuis :)
CiteerIk heb een 5.2.2. opstelling. Waarbij de laatste .2 Dolby Atmos speakers eigenlijk niet toevoegen wat ik ervan verwacht had. Maar dat heeft meer te maken met het Atmos aanbod, waarvan ik vind dat het op blu-ray het beste is.
Met films vind ik de 4 hoogte kanalen meestal weinig toevoegen althans naar mijn toch wel hoge verwachtingen, dus ik deel jouw mening volledig.
Muziek in Atmos daarentegen en zeker op blu-ray vind ik een mega toevoeging hebben, dus in deze ook 100% met je eens.
CiteerOp het gevoel denk ik dat de meerwaarde veel minder is dan deze tussen 5.x.x en 7.x.x, vooral omdat goede fronts al een breed geluidsveld hebben en mijn inziens de frontwides overbodig maken.
Ook mee eens.
Zelf heb ik een heel kort avontuurtje gehad met front wide en vond het helemaal niets brengen, maar goed toen stonden er al behoorlijke front speakers (seas EX4) Met de Vectors welke een lijnbron (line-array) zijn is zoiets helemaal overbodig.
In het geval van satelliet speakers lijkt het mij dat wel een bijdrage levert.
Ik deel de Atmos ervaring.
Als ik kijk wat het 'maar' extra brengt voor 2000€ die ik betaalde.
Ook hier denk ik de de gebruikte base-layer speakers en hoe die geplaatst werden een heel grote rol spelen.
Bij 2.0 heb ik al ondervonden dat ik in het geluidsbeeld ook hoogte verschillen kan waarnemen. Dus ik vermoed dat ze bij meer kanaalsgeluid ook al de geluidsmuur voor je vrij hoog maken.
Verder gebruik ik height speakers die tegen het plafond gemonteerd zijn en net als de fronts naar de luisterplek zijn gericht en dat ik hierdoor iets minder het echte hoogte effect krijg, inceilings zouden misschien beter zijn. Hier niet mogelijk (betonnen plafond) en investeren in vals plafond is niet aan de orde omdat ik niet de itentie heb hier te blijven wonen. Het geluid via het plafond kaatsen kan hier mss ook wel iets toevoegen, al krijg je dan weer een meer diffuus geluid.
De rear surround hangen net boven de zetel, en daarom net boven mijn hoofd, waardoor ze eigenlijk iets te hoog hangen. De rear heights hangen daar hooguit één boven. Ik krijg wel hoogte effecten, maar kan niet zeggen uit welke speakers.
Als ik moet kiezen tussen 7.1 of 5.1.4 ga ik voor de 7.1 (toch met mijn speakers).
Citaat van: dmeerpa op januari 31, 2025, 15:24:20Ik deel de Atmos ervaring.
Als ik moet kiezen tussen 7.1 of 5.1.4 ga ik voor de 7.1 (toch met mijn speakers).
De 7.1. geeft altijd een mooi surround, prima opstelling!
Citaat van: JohnWx op januari 31, 2025, 09:39:18Raak in de war al die 1 2 6 9...5.4.1 systemen HLP HLP HLP 8-)
Twijfel alleen tussen 2.0 of 2.1 :angel:
Vind het verwarrend
Ben al blij met film kijken dat de soundbar het doet
Geeft niets, ik ben al jaren in de war, en mijn vrouw vind mij zeer verwarrend...... :-D
CiteerVerder gebruik ik height speakers die tegen het plafond gemonteerd zijn en net als de fronts naar de luisterplek zijn gericht en dat ik hierdoor iets minder het echte hoogte effect krijg,
Ik heb ze ook op de luisterplek gericht en dat bevalt zeer goed, achter idem dito en ervaar een prima hoogte effect,
ik gebruik als referentie het nr Staircase van Steven Wilson HB
CiteerDe rear surround hangen net boven de zetel, en daarom net boven mijn hoofd, waardoor ze eigenlijk iets te hoog hangen. De rear heights hangen daar hooguit één boven. Ik krijg wel hoogte effecten, maar kan niet zeggen uit welke speakers.
Het lijkt mij ook niet de bedoeling dat je het geluid uit welke speaker dan ook kan plaatsen
Ik ben de hele dag in de weer geweest met nieuwe bedrading violent1
Hoogte effecten zijn best goed bij mij, nu nog met de zeer bescheiden 4x Magnat Alu Sat, wordt 4x Klipsch RP104D, zowel met TrueHD Atmos bestanden, als via DSU prima.
Ik merk duidelijk als ik height uitschakel.
Ik heb wel mijn "eigen" setup, Dolby Front en Dolby Surround achter mijn TV uit het zicht, kaatsend via plafond.
Ik heb ze ook aan het plafond gehad, gericht op de zitplaats, maar dit vind ik minder, te gericht, kaatsend is meer diffuus, voor mij prettiger en echt boven mij hoofd.
Het gebruik van de plafond speakers is zeer afhankelijk van de mix, maar dat geld ook voor oa Surround back/rear.
Citaat van: dmeerpa op januari 31, 2025, 09:12:05Denk je dat de 9.x.x een meerwaarde is ten opzichtte van 7.x.x?
Zover ik weet is geen enkele bron 9.x.x, dus dat betekend dat je altijd het geluid, dus ook dat van een 7.1 TrueHD Atmos en 7.1 DTS-X gaat upmixen. Dus 'theoretisch' krijg je nooit het geluid zoals bedoeld door de maker die de mix deed voor 7 speakers en geen 9.
Op het gevoel denk ik dat de meerwaarde veel minder is dan deze tussen 5.x.x en 7.x.x, vooral omdat goede fronts al een breed geluidsveld hebben en mijn inziens de frontwides overbodig maken.
[update] misschien denk ik er zo over omdat ik met di-pole of was het bi-pole surrounds zit die het geluid toch iets anders neerzetten.
Wat is de bedoeling, ga je 2 paar front speakers aansluiten, of wil gaan 'bi-ampen'?
Snap niet goed wat je wil bekomen.... of wil je een paar sub high-level aansluiten op de pre-out.
Ik ga Front Wide (Klipsch RP240D) gebruiken omdat mij Surround speakers iets achter mij hangen ipv naast mij.
Er is best een "gat" tussen de Fronts en de Surrounds, Front Wide vult dit op.
Front Wide is een daadwerkelijk onderdeel binnen Atmos, is dat beschikbaar (TrueHD) dan krijgt F/W zijn eigen info, in DSU zal het een mix zijn tussen Front en Surround.
Ik snap best dat het beperkt is qua toepassing en zeker bij 9 vd 10 setups geen toegevoegde waarde.
Bij mij verwacht ik wel toevoeging, maar dat is specifiek voor mijn setup met die achter liggende Surround speakers.
Ok, hier mijn eerste indruk.
Speakers zijn nog niet zoals wezen moet, Front Wide is Magnat Alu Sat, ook alle Height speakers zijn dit en Surrount Rear rechts.
De Alu Sat is een mini speaker met een crossover van 200Hz :no: , voor nu is het niet anders.
Opvallend is dat de Center, die met Audyssey MultiEQ 80Hz kreeg, nu met XT32 60Hz krijgt, meer in lijn met de specs, dus geen behoefte aan creative oplossing :wink:
Wat ook direct opvalt is dat de gehele Audyssey run van 13 speakers zonder relais clicks plaatvind, waar dit met vorige receiver altijd aanwezig was, ook met de Cinema 40, opmerkelijk.
Mijn test van vandaag is een Star Wars film in Dolby Atmos (TrueHD).
Ik wil niet overdrijven, maar dit is geweldig !! :yes:
Tie Fighters vliegen hoog achter me, boven me, alle effecten, hoog, laag, boven, voor achter, geheel in de rondte.
Impressive, zou een Star Wars figuur zeggen die geheel in het zwart gekleed is :-D
En dit nog met maar 1 uitstekend Center, de B&W HTM 71S3 Signature, 3x Klipsch 104D, en de rest de Magnat Alu Sat.
Moet wel zeggen dat het duidelijk is de een goede Center de hele setup draagt.
Van die kaatsende Alu Sat speakers merk ik niets negatiefs, zelfs die doen prima werk zo van achter de TV vandaan, kan alleen nog maar beter worden.........
Voor nu prima, nog even afwachten als alle Klipsch speakers er zijn, en natuurlijk de B&W 702 S3 Signature Front speakers.
Hier de Magnats achter de TV, hoeken kloppen niet want de steunen waar de speakers tegenaan liggen zijn op maat voor de Klipsch RP140D.
Maar ondanks dat geeft het uitstekende hoogte effecten door het kaatsen recht boven de luisterplek.
Dat heb ik uitgemeten met een laserpen en een spiegeltje op het plafond, om het kaatsen zo dicht mogelijk op de luisterplek te krijgen.
De Dolby Front speakers zitten op de luisterplek, de Dolby Surround zitten iets achter de luisterplek.
Het fijne van kaatsen is dat het een difuus geluid is, je krijgt een minder scherp maar breed en groot geluidveld.
Met kaatsen zijn speakers individueel niet te onderscheiden, wat met Front en Rear Height wel het geval is, dit is weer wat scherper en duidelijker geplaatst.
Het is maar net wat er mogelijk is, of wat de voorkeur geniet.
Ik heb dit in het verleden ook zo gedaan, werkt prima, en het prettige is dat je dus geen hoogte speakers ziet.
Mijn vrouw vind de huidige 9 zichtbare speakers al.... violent1
Ik heb achterop de TV demping materiaal zitten, nodig om reflexies zoveel mogelijk te beperken zodat het plafond direct aangestraald wordt.
Mooi dat het goed bevalt en met straks de nieuwe speakers zal het alleen maar beter worden :yes:
:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
Lijkt me allemaal te rommelig in de woonkamer.
Geef mij maar 2.0.
Citaat van: Jokke op februari 01, 2025, 16:09:07Lijkt me allemaal te rommelig in de woonkamer.
Geef mij maar 2.0.
Hier 2.1 De fronts zijn monitoren, geen vloerstaanders meer op verzoek van hare maje.
Citaat van: Frits Denon op februari 01, 2025, 16:14:05Hier 2.1 De fronts zijn monitoren, geen vloerstaanders meer op verzoek van hare maje.
Is ook een keus, jij hebt dan ook geen last van "format keus", wat ik wel heb :wink:
Eerste testen met Front Wide.
(alle speaker los behalve de Front Wide)
Front Wide gedraagd zich als de Rear Surround en Height speakers.
Er zijn aktie films waar ze het nagenoeg niet doen of helemaal niet, en er zijn films waar ze het vaker doen, net zoals de Rear Surround en Height speakers.
Dat is dan ook vaak de rede waarom mensen dit laten schieten, kan ik mij heel goed voorstellen.
Het is best een hoop geld en werk (bekabeling) om dit te doen, en er dan achter te komen dat het gebruik beperkt is.
Surround doet het nagenoeg altijd, bij ieder effect werken ze, en dat is duidelijk te horen.
Om het nu bij Front Wide te houden, dat is in basis een Atmos bestand, echter ze werken niet in alle Atmos films.
Het vreemde is dat als ik Star Wars via Disny+ afspeel, doen de FW speakers het geheel niet.
Pak ik een willekeurige ander Atmos film via Disney+, werken ze wel.
Duidelijk een gevalletje van niet mee mixen van FW in de Star Wars serie :-o :-o
Speel ik die zelfde Star Wars films af met DD+ NeuralX, de stream versies van Atmos zijn tenslotte allemaal DD+ bestanden, dan werken de FW speakers uitstekend.
Er zit 1 verschil in, Atmos met FW dan zijn het puur hier en daar effecten, zoals met Height, via NeuralX doen ze het altijd, dus wordt dit duidelijk door software ingemixed.
Er zit ook soms muziek in NeuralX, in Atmos geheel niet, die laat alleen effecten horen.
Verdere bestanden zoals 5.1 - 7.1 zijn allemaal met FW actief, en net zo actief als de Surround speakers.
DSU laat de FW ook prima werken.
Het is dus mogelijk met Atmos (DD+) of welk bestand dan ook, de FW speakers altijd te laten werken, dan DD+ NeuralX aan zetten, en misschien doen de Height speakers het dan ook wat meer...... :wink:
Wil je puur en alleen effecten, dan het op Atmos houden, maar dan werken ze minder dan wat misschien gewenst is.
Dit geld ook voor Surround Back, en Height.
Gezegend zijn de gebruiker met 5.1 L :-D L
Citaat van: Jokke op februari 01, 2025, 16:09:07Lijkt me allemaal te rommelig in de woonkamer.
Geef mij maar 2.0.
Mij ook, maar wel met 4 fronts. Dat is net iets vetter.
Citaat van: Jokke op februari 01, 2025, 16:09:07Lijkt me allemaal te rommelig in de woonkamer.
Geef mij maar 2.0.
Ik heb mijn vrouw het huis uitgezet, dat scheelt een hoop rommel :-D
Citaat van: CBdicX op februari 01, 2025, 18:30:13Ik heb mijn vrouw het huis uitgezet, dat scheelt een hoop rommel :-D
Zo kan het ook natuurlijk.
Citaat van: CBdicX op februari 01, 2025, 16:41:46Is ook een keus, jij hebt dan ook geen last van "format keus", wat ik wel heb :wink:
Het zou zo maar kunnen, wanneer jij je B&W frontspeakers binnen hebt, dat jij het anders gaat doen. 8-)
Daar durf ik wel een kratje bier op te zetten :-D
Humor, top.... HB
Je weet het met mij nooit :-D
Citaat van: TurboMarco op februari 01, 2025, 20:11:34Daar durf ik wel een kratje bier op te zetten :-D
Ik een bruin rummetje HB
Nog even terugkomen op het FW verhaal.
Buiten FW is het ook mogelijk te kiezen voor een 3e hoogte kanaal.
Dat wordt dan FH-MH-RH.
Gezien er weinig tot soms geen gebruik van FW wordt gemaakt bij streaming Atmos, dacht ik dat het misschien met MH beter zou gaan, gezien hoogte kanalen wel gebruikt worden, dus dat er meer gebruik van gemaakt wordt.
Dat is niet zo, zelfs het tegenovergestelde, er wordt nog minder gebruik gemaakt van MH dan van FW bij streaming Atmos!!
Ik heb dit getest met diverse Atmos films van diverse streamers (Netflix - Disney+ - HBO) met alle speakers afgekoppeld behalve op dat moment de FH en MH speakers, zo is goed te horen hoe die speakers gebruikt worden.
Sowieso worden deze 2 kanalen, FW en MH, zeer weinig gebruikt binnen Atmos streaming.
Atmos streaming met 4 hoogte kanalen is goed, met 6 hoogte kanalen doen die 2 extra hoogte kanalen zo goed als niets, in geen van de Atmos films.
FW wordt duidelijk meer gebruikt, en klinkt qua effecten realistischer dan wat MH laat horen als die gebruikt worden.
Maar hoe dan ook, Atmos streaming blijft beperkt qua gebruik beschikbare kanalen en is in basis 5.1 en een goede upmix naar 5.1.2
Buiten 5.1.2 om moet er verder geupmixed worden, wat voor FW goed gaat, van 5.1.2 naar 5.1.6 gaat niet goed voor MH.
(Dit los van 7.1.2 met Surround Rear wat ook een upmix kanaal is voor Atmos streaming)
Voor Bluray Atmos via TreuHD speelt dit niet, bij Bluray Atmos worden alle kanalen gebruikt, maar hoeveel ligt weer aan de mix, en ook dan kan het helaas tegenvallen.......
Er is een " uitweg" en dat is NeuralX.
NeuralX maakt goed gebruik van FW, maar stopt diezelfde info ook in MH en maakt het daar dan weer minder geschikt voor.
Het klinkt realistisch in FW dus prima te gebruiken, Atmos is meer effecten, NeuralX heeft ook iets meer muziek in FW, maar niet storend.
DTSX doet ook alle kanalen, Auro3D maakt geen gebruik van FW en MH, die heeft voor MH de VOG speaker, weer een ander fenomeen 😁
Excuus voor het lange verhaal.
https://marantzforum.nl/forum/index.php?msg=362933
Je kan altijd weer terug naar 5.1, waar het allemaal mee begon. 8-)
Citaat van: RHK op februari 02, 2025, 11:12:54https://marantzforum.nl/forum/index.php?msg=362933
Je kan altijd weer terug naar 5.1, waar het allemaal mee begon. 8-)
Terug stappen is makkelijker dan omhoog gaan.
Een speakerkabel van 15 meter is sneller los getrokken dan neer gelegd :-D
5.1 of 7.1 hangt naar mijn mening gewoon er van af of je de ruimte er voor hebt, wanneer je een speciaal ingerichte HT ruimte hebt dan zou ik altijd voor 7.1 gaan aangezien dat de limit is in vrijwel iedere mix.
Uiteraard met 4 atmos kanalen :-)
Alles wat je meer gebruikt dan dat kan weleens erg tegenvallen en zo ook kapitaalvernietiging zijn.
Citaat van: TurboMarco op februari 02, 2025, 11:38:415.1 of 7.1 hangt naar mijn mening gewoon er van af of je de ruimte er voor hebt, wanneer je een speciaal ingerichte HT ruimte hebt dan zou ik altijd voor 7.1 gaan aangezien dat de limit is in vrijwel iedere mix.
Uiteraard met 4 atmos kanalen :-)
Alles wat je meer gebruikt dan dat kan weleens erg tegenvallen en zo ook kapitaalvernietiging zijn.
Helemaal mee eens.
Ik zuip het geld niet op en dan wil ik max uit mijn setup halen.
Maar inderdaad, 2 extra FW (of MH) speakers a 200 p/st, een extra stereo versterker a 200, investering minimaal 600 euro voor pff, stsss, krggg geluiden, en dan nog niet eens in alle films violent1
Ach, het is hobby, en mijn vrouw kost ook een hoop geld, ook die maakt geluiden waarvan ik denk.......
Een hobby mag ook geld kosten en maakt ieder voor zich uit.
De één geeft 1k uit aan een kabel en hoort meer zwart tussen de noten en de ander geeft 1k uit aan extra speakers en hoort ook meer zwart (pff, stsss, krggg) tussen de noten.
Gewoon omdat het kan
Wat ik wel verander is dat ik de RP240D voor Surround ga gebruiken, en niet voor FW, daar komt RP140D te hangen.
Het houd je in ieder geval van de straat :-D
Citaat van: CBdicX op februari 01, 2025, 17:01:28Er zijn aktie films waar ze het nagenoeg niet doen of helemaal niet, en er zijn films waar ze het vaker doen, net zoals de Rear Surround en Height speakers.
Dat is dan ook vaak de rede waarom mensen dit laten schieten, kan ik mij heel goed voorstellen.
Mijn Rear Surrounds zijn heel vaak actief, zelfs bij een stomme Vlaamse soap die in 2.0 PCM wordt uitgezonden (DTS Neural:X).
En al zeker met meerkanaals geluid.
Dus ik eerlijk gezegd wel verrast dat je dit zegt, ik haalde het hier ook al eerder aan, ik verkies 7.x.x altijd boven 5.x.x.
Een speciale aparte HT ruimte (kamer), zou helemaal mooi zijn, dan zou ik zeker meer speakers toevoegen. Echter moet ik het doen met de huiskamer en de WAF factor :-D
Ik klaag niet, ben er tevreden mee en vind het al mooi dat m'n meissie die grote fronts en de grote surrounds ok vind. 1 sub staat een beetje verstopt, die valt niet op.
Gelukkig houdt zij ook van een stevig stukkie muziek en beeld. HB
Citaat van: dmeerpa op februari 02, 2025, 12:24:05Mijn Rear Surrounds zijn heel vaak actief, zelfs bij een stomme Vlaamse soap die in 2.0 PCM wordt uitgezonden (DTS Neural:X).
En al zeker met meerkanaals geluid.
Dus ik eerlijk gezegd wel verrast dat je dit zegt, ik haalde het hier ook al eerder aan, ik verkies 7.x.x altijd boven 5.x.x.
DTS maakt altijd gebruik van Surround Rear, en iedere speaker in een setup, waar DSU dat toch wat minder, of helemaal niet doet.
Wel vind ik DTS donkerder klinken, mijn voorkeur gaat uit naar DSU die helderder klinkt, maar weer minder met Surround Rear en Front Wide doet.
Height wordt door DTS ook wat meer gebruikt.
Het mooie van Auro is dat de gebruiker kan bepalen in hoeverre de Height kanalen gebruikt worden, maar Auro is weer minder geslaagd in Stereo naar multi kanaal upmix, daar komt de nadruk weer op de Fronts te liggen, waar het de Center moet zijn :no:
Zo is er altijd wel wat.
Nogmaals de Front Wide speakers.
Dit is mijn persoonlijke ondervinding, niets ten nadele van anders setups HB
Nog een paar uur getest wat de Front Wide speakers nu werkelijk doen in streaming Atmos, 5.1 en upmix vanaf een stereo bron.
De simpele conclussie is: NIETS !
Ik heb de Front Wide pre-out en de Surround pre-out op de CD en Aux1 ingangen op de Yamaha AS201 aangesloten, zo kon ik simpel met een druk schakelen tussen Front Wide en Surround en horen wat de speakers op dat moment deden.
Uiteraard heb ik diverse aktie films getest, op Netflix, Disney en HBO.
Het ging mij voornamelijk om streaming, wat bij mij nu 99% van de films is, heel sporadisch gebruik ik mijn Bluray speler, maar dat mag geen naam hebben.
Bij alle streamers wordt Front Wide gewoon niet gebruikt, sowieso bij een Atmos bestand niet omdat DSU daar niet actief is.
Maar ook bij 5.1 bestanden, waar DSU wel actief is, blijft Front Wide stil !
Ook upmix van stereo via DSU blijft het stil, Front Wide wordt schijnbaar alleen actief gebruikt in TreuHD-Atmos.
Maar ook dan ben je afhankelijk wat er daadwerkelijk in dat Front Wide kanaal gestopt wordt door de Atmos mixer.
Ieder kanaal mixen kost geld, dus als er geknipt moet worden zal Front Wide, Surround Back en de Height kanalen daar last van hebben, waarbij Height met minimaal 2 kanalen altijd blijft bestaan, anders is het geen Atmos meer.
Ik vermoed ook ipv Front Wide ook Mid Height (het 6e hoogte kanaal) stil zal blijven in een upmix, gewoon omdat dit geen data bevat voor streaming Atmos, een ook DSU dit gewoon negeert :no:
NeuralX doet altijd wel wat met Front Wide, maar dat is een 100% copie van Surround, zit totaal geen verschil in die 2 kanalen, maar ik ben geen fan van NeuralX dus gebruik dat niet.
Dus het feit dat een receiver nu 13 of zelfs 15 kanalen kan doen (Denon A1H) betekent niet dat die kanalen ook iets doen in een upmix.
Misschien wel een teken aan de wand dat er bij de A1H staat: DTS NeuralX Yes (15ch)
en alleen voor NeuralX !!
Mijn oplossing voor nu is dat ik Surround nu door 4 speakers stuur.
Ik blijf met een "gat" zitten tussen mijn achter mij hangende Surround speakers, en de Fronts.
De Surround pre-out gaat nu ook naar de Yamaha waar de speakers op de Front Wide plek hangen.
Zo doen de speakers het altijd, en ben ik mijn gat kwijt, wat ook de bedoeling was.
En of dat nu Front Wide heet, of "dubbel" Surround, wat maakt het uit, als het maar werkt.
Ik kan nu ook via de Yamaha de speakers qua volume op de luisterplek exact afstellen met een dB meter zodat alle 4 de Surround speakers op de luisterplek even luid klinken, want ze hangen niet op dezelfde afstand.
Jammer dat zeker DSU hier rottig mee om gaat, had dit niet verwacht van een Codec die Front Wide daadwerkelijk kan gebruiken, helaas alleen als object based kanaal :no:
De Cinema 30 bevalt trouwens prima, had ook niet anders verwacht gezien mijn kort gebruik van de Cinema 40 vorig jaar.
Zit qua gebruik geen verschil in behalve 9 om 11 actieve versterker kanalen.
Van de andere "verbeteringen" van de C30 tov de C40, kan ik niets horen of zien......
Ik laat het even bezinken maar ik zit wel met 1 prangende vraag, hoe krijg jij met Netflix dolby atmos?
Zelf krijg ik nog niet eens het icoontje te zien.
Citaat van: TurboMarco op februari 07, 2025, 12:17:37Ik laat het even bezinken maar ik zit wel met 1 prangende vraag, hoe krijg jij met Netflix dolby atmos?
Zelf krijg ik nog niet eens het icoontje te zien.
Netflix (en de andere streamers) kijkt eerst naar de TV instellingen (ongecomprimeerde audio), dan naar Arc of eArc.
Er moet ongecomprimeerde audio doorvoer zijn, en eArc moet beschikbaar zijn.
Ondanks dat Atmos streaming "maar" DD+ is.
Ook dient de receiver over eArc te beschikken en moet Atmos kunnen decoderen.
eArc kan 32 audio kanalen doorgeven.
https://marantzforum.nl/forum/index.php?msg=363010
Citaat van: CBdicX op februari 07, 2025, 11:21:50Nogmaals de Front Wide speakers.
Dit is mijn persoonlijke ondervinding, niets ten nadele van anders setups HB
Nog een paar uur getest wat de Front Wide speakers nu werkelijk doen in streaming Atmos, 5.1 en upmix vanaf een stereo bron.
De simpele conclussie is: NIETS !
......
Er zit mij iets dwars, ik vermoed dat er iets niet juist is in je setup.
Opnieuw schrijf je "Ieder kanaal mixen kost geld, dus als er geknipt moet worden zal Front Wide,
Surround Back en de Height kanalen daar last van hebben".
Ik speel nu al geruime tijd ook 7.1.4 en nog nooit heb ik gemerkt dat mijn Surround Back's verwaarloosd of zelfs geen geluid kregen.
Dit zowel met mkv rips van streming diensten (DD+ Atmos) als Apple TV+ (DD+ Atmos).
Ik nam net de proef op de som, en keek op het display van mijn receiver, en een DD+ Atmos stream van mijn Apple TV wordt netjes geconverteerd naar 7.1.4, en dus krijven mijn Surround Back's geluid.
Dus ik zie niet in waarom dat ook niet zou gebeuren bij front-wide.
Wat komt er op uw display bij het afspelen?
Citaat van: dmeerpa op februari 07, 2025, 16:37:08Er zit mij iets dwars, ik vermoed dat er iets niet juist is in je setup.
Opnieuw schrijf je "Ieder kanaal mixen kost geld, dus als er geknipt moet worden zal Front Wide, Surround Back en de Height kanalen daar last van hebben".
Ik speel nu al geruime tijd ook 7.1.4 en nog nooit heb ik gemerkt dat mijn Surround Back's verwaarloosd of zelfs geen geluid kregen.
Dit zowel met mkv rips van streming diensten (DD+ Atmos) als Apple TV+ (DD+ Atmos).
Ik nam net de proef op de som, en keek op het display van mijn receiver, en een DD+ Atmos stream van mijn Apple TV wordt netjes geconverteerd naar 7.1.4, en dus krijven mijn Surround Back's geluid.
Dus ik zie niet in waarom dat ook niet zou gebeuren bij front-wide.
Wat komt er op uw display bij het afspelen?
Ik denk niet dat er wat mis is met de setup, kan niets vreemds vinden.
Alle speakers staan actief, worden ook meegenomen in de Audyssey setup, en geven test signalen.
Wat er in het display komt als uitvoer zie je in de foto, alle speakers zijn actief, ook Front Wide, blokje rechts bovenin.
De streaming Atmos is altijd DD+ 5.1, nu nog niet meer.
Zet je display maar eens op INVOER op een Atmos film, dan NeuralX en zal je zien dat het beperkt is tot 5.1
Je dient NeuralX te gebruiken omdat Atmos geen invoer laat zien.....
Ik vermoed dat Dolby dat doet om discussies te vermijden die kunnen onstaan met streaming Atmos.
Er wordt dus geleund op DSU om daar wat dan ook van te maken.
Dat gaat (redelijk) goed voor de Height kanalen, en inderdaad Surround Back, die doet het bij mij ook, ware het niet beperkter dan Surround, het is een beetje een "slap" aftreksel (NeuralX doet dit sterker)
Ik doelde hierop dat er kanalen vermeden worden, zeker met streaming, om de data, of de kosten, zo laag mogelijk te houden, dan sneuvelt Surround Back en zelfs in streaming de hoogte kanalen, en zeker schijnbaar Front Wide.
Dit moet aangevult worden door DSU.
Ondanks dat Front Wide actief is komt, er op hier en daar een geluidje, niets zinnigs uit.
Het wordt binnen Atmos / 5.1 streaming nagenoeg geheel overgeslagen door DSU.
NeuralX niet, die laat de Front Wide prima werken maar is een copie van Surround.
Ik denk dat Front Wide op een UltraHD disk goed zal werken, mits dat kanaal meegenomen is in de mix !!
Maar ik lig er niet wakker van, ik hoef maar een stekker om te steken en ik ga van dubbel Surround weer naar Front Wide.
Hoop dat dit in de nabije toekomst nog gaat verbeteren voor streaming Atmos en DSU.
MKV zal ik ook nog eens testen, ik concentreerde mij nu op streaming Atmos 5.1
Citaat van: CBdicX op februari 07, 2025, 17:57:51nee hoor, er is niets mis met de setup.
Alle speakers staan actief, worden ook meegenomen in de Audyssey setup, en geven test signalen.
Wat er in het display komt als uitvoer zie je in de foto, alle speakers zijn actief, ook Front Wide, blokje rechts bovenin.
De streaming Atmos is altijd DD+ 5.1, nu nog niet meer.
Zet je display maar eens op INVOER op een Atmos film, dan NeuralX en zal je zien dat het beperkt is tot 5.1
Je dient NeuralX te gebruiken omdat Atmos geen invoer laat zien.....
Ik vermoed dat Dolby dat doet om discussies te vermijden die kunnen onstaan met streaming Atmos.
Er wordt dus geleund op DSU om daar wat dan ook van te maken.
Dat gaat (redelijk) goed voor de Height kanalen, en inderdaad Surround Back, die doet het bij mij ook, ware het niet beperkter dan Surround, het is een beetje een "slap" aftreksel.
Ik doelde hierop dat er kanalen vermeden worden, zeker met streaming, om de data, of de kosten, zo laag mogelijk te houden, dan sneuvelt Surround Back en zelfs in streaming de hoogte kanalen, en zeker Front Wide.
Dit moet aangevult worden door DSU.
Ondanks dat Front Wide actief is komt er op hier en daar een geluidje niets zinnigs uit.
Het wordt binnen streaming nagenoeg geheel overgeslagen door DSU.
NeuralX niet, die laat de Front Wide prima werken maar is een copie van Surround.
Ik denk dat Front Wide op een UltraHD disk goed zal werken, mits dat kanaal meegenomen is in de mix !!
De streamingsdiensten comprimeren en douwen er mixen doorheen, dat is nooit de 1 op 1 kanaalscheiding die je op 1 Atmos blu-ray krijgt. En ook hier zit kwaliteitsverschil in, de een is beter dan de ander. In de IMAX/Atmos bioscopen van Pathe hangen niet voor niets zomaar bijv. 80 speakers.
Citaat van: CBdicX op februari 07, 2025, 17:57:51nee hoor, er is niets mis met de setup.
Alle speakers staan actief, worden ook meegenomen in de Audyssey setup, en geven test signalen.
Wat er in het display komt als uitvoer zie je in de foto, alle speakers zijn actief, ook Front Wide, blokje rechts bovenin.
De streaming Atmos is altijd DD+ 5.1, nu nog niet meer.
Zet je display maar eens op INVOER op een Atmos film, dan NeuralX en zal je zien dat het beperkt is tot 5.1
Je dient NeuralX te gebruiken omdat Atmos geen invoer laat zien.....
Ik vermoed dat Dolby dat doet om discussies te vermijden die kunnen onstaan met streaming Atmos.
Er wordt dus geleund op DSU om daar wat dan ook van te maken.
Dat gaat (redelijk) goed voor de Height kanalen, en inderdaad Surround Back, die doet het bij mij ook, ware het niet beperkter dan Surround, het is een beetje een "slap" aftreksel (NeuralX doet dit sterker)
Ik doelde hierop dat er kanalen vermeden worden, zeker met streaming, om de data, of de kosten, zo laag mogelijk te houden, dan sneuvelt Surround Back en zelfs in streaming de hoogte kanalen, en zeker schijnbaar Front Wide.
Dit moet aangevult worden door DSU.
Ondanks dat Front Wide actief is komt, er op hier en daar een geluidje, niets zinnigs uit.
Het wordt binnen Atmos / 5.1 streaming nagenoeg geheel overgeslagen door DSU.
NeuralX niet, die laat de Front Wide prima werken maar is een copie van Surround.
Ik denk dat Front Wide op een UltraHD disk goed zal werken, mits dat kanaal meegenomen is in de mix !!
Maar ik lig er niet wakker van, ik hoef maar een stekker om te steken en ik ga van dubbel Surround weer naar Front Wide.
Hoop dat dit in de nabije toekomst nog gaat verbeteren voor streaming Atmos en DSU.
Ja dat weet ik dat streamin 5.1 atmos is... Maar met de receiver op Atmos stand krijg ik wel geluid uit de surround back's.
Ik heb net een test gedaan, de serie Franklin. Benjamin is een brief aan het schrijven en je hoort hem de brief lezen. Er is achtergrondmuziek.
Die muziek komt zowel uit de surrounds als uit de surround back's even luid, dus geen "slap" aftreksel, en dat heb ik ook nog nooit waargeworden. En kan zeggen dat ik de voorbije 2 maand heel veel series heb gebenched watched op Apple TV+ om te profiteren van de 3 maand gratis.
Speciaal nog even 'Masters of the Air' aflevering 8, die start met een vlieger die overvliegt... die hoor ik in de surrounds en direct erna even luid op de back's.
Dus hier wordt de omzetting van DD 5.1 Atmos naar 7.1 Atmos heel goed gedaan.
Citaat van: RHK op februari 07, 2025, 18:19:26De streamingsdiensten comprimeren en douwen er mixen doorheen, dat is nooit de 1 op 1 kanaalscheiding die je op 1 Atmos blu-ray krijgt. En ook hier zit kwaliteitsverschil in, de een is beter dan de ander. In de IMAX/Atmos bioscopen van Pathe hangen niet voor niets zomaar bijv. 80 speakers.
Ben ik zeker met je eens.
Nu gaat het mij erom waarom met name DSU nagenoeg niets doet met FW.
Citaat van: dmeerpa op februari 07, 2025, 18:45:01Ja dat weet ik dat streamin 5.1 atmos is... Maar met de receiver op Atmos stand krijg ik wel geluid uit de surround back's.
Ik heb net een test gedaan, de serie Franklin. Benjamin is een brief aan het schrijven en je hoort hem de brief lezen. Er is achtergrondmuziek.
Die muziek komt zowel uit de surrounds als uit de surround back's even luid, dus geen "slap" aftreksel, en dat heb ik ook nog nooit waargeworden. En kan zeggen dat ik de voorbije 2 maand heel veel series heb gebenched watched op Apple TV+ om te profiteren van de 3 maand gratis.
Speciaal nog even 'Masters of the Air' aflevering 8, die start met een vlieger die overvliegt... die hoor ik in de surrounds en direct erna even luid op de back's.
Dus hier wordt de omzetting van DD 5.1 Atmos naar 7.1 Atmos heel goed gedaan.
Surround Back is een copie van de Surround speakers, in mijn ogen een (slap) aftreksel omdat het niet een eigen data stroom heeft binnen streaming, en bij mij werken ze ook, maar in NeuralX beter.
Hoogte kanalen is helemaal "bedacht" gezien die data geheel ontbreekt in streaming, maar net als SB werken die tenminste.
FW blijft stil.
Ik ga eens mijn licht opsteken op het AVS forum en kijken wat daar het gevoel is betreft FW en streaming, en FW opzich.
MKV zal ik ook gaan testen.....
Citaat van: CBdicX op februari 07, 2025, 19:00:33Surround Back is een copie van de Surround speakers, in mijn ogen een (slap) aftreksel omdat het niet een eigen data stroom heeft binnen streaming, en bij mij werken ze ook, maar in NeuralX beter.
Hoogte kanalen is helemaal "bedacht" gezien die data geheel ontbreekt in streaming, maar net als SB werken die tenminste.
FW blijft stil.
Ik ga eens mijn licht opsteken op het AVS forum en kijken wat daar het gevoel is betreft FW en streaming, en FW opzich.
MKV zal ik ook gaan testen.....
Misschien een software dingetje in je C30. Je hebt die dikke B&W hoofdspeakers er toch nog niet tussen? Als je die hebt, en je meet opnieuw in, Audyssey rekent het opnieuw uit, andere frequentie verdeling enz. Wie weet?
Citaat van: RHK op februari 07, 2025, 20:27:09Misschien een software dingetje in je C30. Je hebt die dikke B&W hoofdspeakers er toch nog niet tussen? Als je die hebt, en je meet opnieuw in, Audyssey rekent het opnieuw uit, andere frequentie verdeling enz. Wie weet?
Tja, nu weet ik het nog niet, alles staat goed, ik kan niets vreemds vinden.
Updates zijn ook allemaal uitgevoerd, misschien verwacht ik er teveel van, zoals ook wel gebeurt met Height speakers.
Maar ik laat het nog niet met rust.
De rest werkt als een tierelier :yes:
Die B&W krengen zijn er nog steeds niet...... violent1
Ps. Ik zal maandag er een chat aan wagen met Marantz, wie weet 🤔
Ik vind best meer klachten over Front Wide wat in Atmos nagenoeg niet gebruikt wordt, maar als je NeuralX aanzet ze het prima doen.
Nog geen oplossing gevonden, zoektocht gaat door.
Ik heb een nieuwe setup gedaan, nu met mijn hoogte speakers als Height ipv Dolby Enabled.
Het maakt voor mij niets uit hoe het heet, ze liggen toch achter de TV en hoe dat dan genoemd wordt zal mij een worst zijn.
Ondanks dat ze "kaatsten" zijn het geen Dolby Enabled speakers.
Het gekke is dat ik nu wel leven krijg uit Front Wide, of het nu in die 2e setup zit, of inderdaad hoe die speakers mee draaien in de setup, ik weet het niet.
Voor nu vind ik het ok, maar.........
De Front Wides werken op 5.1 via DSU, en ze werken met Atmos streaming bestanden, maar beperkt en soms geheel niet.
Bij Netflix en HBO werken ze op Atmos, bij Disney geheel niet.
Volgens het AVS forum komt dit omdat Front Wide binnen Atmos een object kanaal is.
Als het een object kanaal is, wat alle kanalen binnen Atmos zijn, moet er wel data mee gecodeerd zijn voor dat kanaal, is dat er niet, of is het er wel maar het wordt niet mee gestuurd, dat blijft het stil op dat kanaal.
Dit gebeurd duidelijk bij Disney, al hun Atmos films zijn stil op FW, hun 5.1 films hebben wel actie op FW, maar dat is DSU.
Dus dit is geen fout van de C30, waardoor ik ook een beetje foutieve aannames kreeg.
Als FW wel werkt is het niet op het nivo van Surround, FW is ten alle tijden een stuk rustiger omdat het via een "verbreding" is van de Front speakers, en bijvoorbeeld meer muziek krijgen dan Surround, en Surround meer effecten dan FW, en zo hoort het ook lijkt mij.
Dus de conclussie is, ze werken, de ene keer beter dan de andere, en zijn afhankelijk, om bij de streamers te blijven, wat zij erin stoppen.
Houden ze zich aan object gestuurd, dan dient dit wel mee gezonden te worden.
Knijpen zij de bandbreedte dan doen ze dit zoals Disney doet, en laten ze FW stil :no:
Misschien stuurt Disney wel 4 hoogte kanalen en geen FW, en stuur Netflix en HBO 2 hoogte kanalen en wel FW, wie zal het zeggen ?
Maar ook een correctie naar dmeerpa, inderdaad lijkt het aan de setup te liggen, zoals het er nu uit ziet.
Ik dacht niets fout te doen aan de keus voor Dolby Enabled vs Height.
Nu met Height zit er wel actie in de FW, zeker met DSU, blijft vreemd, maar het is en blijft een electronische toverdoos met zijn nukken en streken :-D
Ik zal er eens een mailtje aan wagen richting Disney waarom bij hun het FW kanaal stil blijft bij Atmos, terwijl dit bij Netflix en HBO wel werkt op Atmos.
Bij Disney zet ik NeuralX dan maar aan ondanks dat ik dit wat minder prettig vind.
Misschien is het even wennen......
De aanhouder wint is ook hier weer zo. Heb je ook al Atmos streaming via de direct stand ,dus zonder audyssey, op de C30 geprobeerd?
Citaat van: RHK op februari 08, 2025, 10:16:41De aanhouder wint is ook hier weer zo. Heb je ook al Atmos streaming via de direct stand ,dus zonder audyssey, op de C30 geprobeerd?
:gp:
Nee, kan ik ook wel eens testen, wie weet wat dat doet.
Wacht wel tot de speakers allemaal binnen zijn, ik gebruik nu 5 verschillende door elkaar :-o
Citaat van: CBdicX op februari 08, 2025, 09:42:49Als FW wel werkt is het niet op het nivo van Surround, FW is ten alle tijden een stuk rustiger omdat het via een "verbreding" is van de Front speakers, en bijvoorbeeld meer muziek krijgen dan Surround, en Surround meer effecten dan FW, en zo hoort het ook lijkt mij.
Dus de conclussie is, ze werken, de ene keer beter dan de andere, en zijn afhankelijk, om bij de streamers te blijven, wat zij erin stoppen.
Houden ze zich aan object gestuurd, dan dient dit wel mee gezonden te worden.
Knijpen zij de bandbreedte dan doen ze dit zoals Disney doet, en laten ze FW stil :no:
Misschien stuurt Disney wel 4 hoogte kanalen en geen FW, en stuur Netflix en HBO 2 hoogte kanalen en wel FW, wie zal het zeggen ?
Maar ook een correctie naar dmeerpa, inderdaad lijkt het aan de setup te liggen, zoals het er nu uit ziet.
Ik dacht niets Citaat van: CBdicX op februari 08, 2025, 09:42:49Ik heb een nieuwe setup gedaan, nu met mijn hoogte speakers als Height ipv Dolby Enabled.
Het maakt voor mij niets uit hoe het heet, ze liggen toch achter de TV en hoe dat dan genoemd wordt zal mij een worst zijn.
Ondanks dat ze "kaatsten" zijn het geen Dolby Enabled speakers.
Het gekke is dat ik nu wel leven krijg uit Front Wide, of het nu in die 2e setup zit, of inderdaad hoe die speakers mee draaien in de setup, ik weet het niet.
Voor nu vind ik het ok, maar.........
De Front Wides werken op 5.1 via DSU, en ze werken met Atmos streaming bestanden, maar beperkt en soms geheel niet.
Bij Netflix en HBO werken ze op Atmos, bij Disney geheel niet.
Volgens het AVS forum komt dit omdat Front Wide binnen Atmos een object kanaal is.
Als het een object kanaal is, wat alle kanalen binnen Atmos zijn, moet er wel data mee gecodeerd zijn voor dat kanaal, is dat er niet, of is het er wel maar het wordt niet mee gestuurd, dat blijft het stil op dat kanaal.
Dit gebeurd duidelijk bij Disney, al hun Atmos films zijn stil op FW, hun 5.1 films hebben wel actie op FW, maar dat is DSU.
Dus dit is geen fout van de C30, waardoor ik ook een beetje foutieve aannames kreeg.
Als FW wel werkt is het niet op het nivo van Surround, FW is ten alle tijden een stuk rustiger omdat het via een "verbreding" is van de Front speakers, en bijvoorbeeld meer muziek krijgen dan Surround, en Surround meer effecten dan FW, en zo hoort het ook lijkt mij.
Dus de conclussie is, ze werken, de ene keer beter dan de andere, en zijn afhankelijk, om bij de streamers te blijven, wat zij erin stoppen.
Houden ze zich aan object gestuurd, dan dient dit wel mee gezonden te worden.
Knijpen zij de bandbreedte dan doen ze dit zoals Disney doet, en laten ze FW stil :no:
Misschien stuurt Disney wel 4 hoogte kanalen en geen FW, en stuur Netflix en HBO 2 hoogte kanalen en wel FW, wie zal het zeggen ?
Maar ook een correctie naar dmeerpa, inderdaad lijkt het aan de setup te liggen, zoals het er nu uit ziet.
Ik dacht niets fout te doen aan de keus voor Dolby Enabled vs Height.
Nu met Height zit er wel actie in de FW, zeker met DSU, blijft vreemd, maar het is en blijft een electronische toverdoos met zijn nukken en streken :-D
Ik zal er eens een mailtje aan wagen richting Disney waarom bij hun het FW kanaal stil blijft bij Atmos, terwijl dit bij Netflix en HBO wel werkt op Atmos.
Bij Disney zet ik NeuralX dan maar aan ondanks dat ik dit wat minder prettig vind.
Misschien is het even wennen......
Nu met Height zit er wel actie in de FW, zeker met DSU, blijft vreemd, maar het is en blijft een electronische toverdoos met zijn nukken en streken :-D
Ik zal er eens een mailtje aan wagen richting Disney waarom bij hun het FW kanaal stil blijft bij Atmos, terwijl dit bij Netflix en HBO wel werkt op Atmos.
Bij Disney zet ik NeuralX dan maar aan ondanks dat ik dit wat minder prettig vind.
Misschien is het even wennen......
Ik stel me toch de vraag of er geen issuetje is met Atmos op de C30 of zelfs breder over de hele cinema lijn of zelfs alle Marantz toestellen en met een reële kans dat ook Denon hetzelfde dan voor heeft.
Atmos mag dan wel Object based zijn (tot zelfs 34 individuele speakers). Laten we niet vergeten dat de basis nog altijd een DD+ signaal is. De receiver heeft volgens mij toch de job om dat DD+ signaal om te zetten naar uw setup. Is dat nu 5,7 of 9 bed layers en idem voor hoogte speakers.
Mij lijkt het dat Marantz bij Height speakers iets niet goed doet wat wel goed loopt bij Dolby Enabled.
Want zoals de foto van uw display toonde was de output wel degelijk bedoeld om ook de front wides aan te sturen.
Of zie ik dat nu zo verkeerd...
Volgens 'Gene' zou 'The Last of Us' zelfs gestreamd worden als 9.1.6.
Ik zie het nu meer als een Disney probleem dan Marantz of Atmos.
Het werkt in Netflix en HBO, het werkt niet met Disney.
Disney doet iets anders, wat weet ik ook niet.
Dat FW nu wel werkt met Height, waar het met Dolby Enabled stil bleef kan een setup fout geweest zijn, maar daar ga ik nu geen tijd in steken.
Wel wil ik nog uitzoeken of er op het AVS forum ook FW problemen zijn met streaming Atmos.
Het vreemde met Disney is dat waar het stil blijft met FW in Atmos, werken ze wel met Disney 5.1 films.
Vraag mij dus af waarom dit zo anders is bij Disney.
Ik zal Last of Us ook eens bekijken.
Jas er gewoon een BD erin :-D
Citaat van: TurboMarco op februari 08, 2025, 14:27:42Jas er gewoon een BD erin :-D
[/quote
Citaat van: TurboMarco op februari 08, 2025, 14:27:42Jas er gewoon een BD erin :-D
Heb ik gedaan bij mijn vrouw, die was er niet blij mee, maar haar LW kanaal (Legs Wide) maakte behoorlijk wat lawaai :-D
Voor optimaal effect zal het UtraHD moeten zijn, zo'n speler heb ik helaas niet, maar TreuHD zal de FW's ook wel laten spelen.
Ga ik zeker snel testen.
Minder speakers is beter met huidige aanbod denk ik. Halverwege de berg is het uitzicht ook mooi. 8-)
Citaat van: RHK op februari 08, 2025, 17:17:37Minder speakers is beter met huidige aanbod denk ik. Halverwege de berg is het uitzicht ook mooi. 8-)
Ben ik het wel mee eens, ondanks mijn huidige 13 speaker setup.
De basis, 5.x / 7.x / 5.x.2 / 7.x.2
/ 5.x.4 / 7.x.4 , dat werkt alijd.
Alles wat er hierna bij komt, kan gesodemieter veroorzaken, ondanks alle mooie verhalen.
Er is al langer naar oplossingen gezocht voor het gemis van FW, en die zijn gevonden in
ScAtmos (spreek uit als scat-mos)
Dit is een oplossing om Front Wide 100% te krijgen, ook een beter Surround Back effect, en andere kanalen die je er tussenin wilt hebben.
Dat werkt als volgt, je neemt een Atmos receiver voor 5.x.4 of .6 daar heb je tenslotte een Atmos receiver voor nodig, de andere gewenste kanalen worden gedaan door een Prologic receiver met PLII decoder.
De PLII receiver doet minimaal Front Wide maar kan ook Surround Back doen.
Daar is PLII de onbetwiste koning in en wordt door veel Surround liefhebbers zo toegepast.
Front Wide verdween toen Dolby met Prologic stopte.
Nu weer tot leven gewekt met Atmos / DSU en receivers die dit kunnen weergeven zoals de Cinema 30.
Volgens ScAtmos gebruikers blijft het voor nu nog behelpen met FW via Atmos DSU.
Wie weet gaat dit nog aangepast worden met een update dat in iedergeval FW het overal in doet, ook Disney, maar dat kan ook aan Disney liggen.
De streamingsdiensten bieden content aan voor de gemiddelde consument. Die voldoen niet aan jouw verwachtingspatroon.
Blu-ray 4K Atmos discs komen wel in de buurt en er zijn hele goede bij afhankelijk van een goede opname en mix. Zie bijv. mijn andere post over LOTR 4K Atmos die opnieuw is uitgebracht en geremastered in 2024. Die bevat zowel prachtig beeld als een goede Atmos mix.
Citaat van: RHK op februari 08, 2025, 22:07:06De streamingsdiensten bieden content aan voor de gemiddelde consument. Die voldoen niet aan jouw verwachtingspatroon.
Blu-ray 4K Atmos discs komen wel in de buurt en er zijn hele goede bij afhankelijk van een goede opname en mix. Zie bijv. mijn andere post over LOTR 4K Atmos die opnieuw is uitgebracht en geremastered in 2024. Die bevat zowel prachtig beeld als een goede Atmos mix.
Misschien verwacht ik inderdaad teveel, maar ik ben tevreden als de beloofde speakers het gewoon doen, en geen gek.t :wink:
Het beste blijft ten alle tijden UltraHD, alhoewel er bergen UHD films zijn met DTS-HD (zal wel goedkoper zijn dan een Dolby licentie) en niet Atmos, er staat wel altijd "good old" stereo op, maar dat is lecentie vrij 😉
DISNEY+ en Atmos + Front Wide
Ik ben er achter waar het Front Wide probleem zit bij Disney met Atmos.
Het is dus de Atmos instelling !
Je kunt in Disney selecteren welke kwaliteit je wilt gebruiken.
Er zijn er 3:
Auto = 4K + Atmos
Gemiddeld = HD + 5.1
Laag = SD + 5.1
Bij Auto krijg ik 4K, Dolby Vision en Atmos, daar werken de FW spekaers NIET.
Bij Gemiddeld krijg ik HD en 5.1, daar werken de FW speakers WEL.
Er zit dus iets fout binnen die Auto instelling, daar ga ik Disney zeker over mailen.
In Netflix en HBO werken de FW speakers prima met Atmos.
Wel is het zo als ik een Surround speaker naast de Front Wide speaker zet, dat Surround meer te doen heeft.
FW is wat rustiger qua effecten, tenzij die effecten ook door de Front speakers gedaan worden, dan doet FW ook mee.
Het is dus echt een verbreding of in/aanvulling op de Front speakers, precies wat ik zoek en bedoelt voor mijn doel, het vullen van het werkelijke gat tussen de Fronts en Surround.
Voor mij zo toch een blijvertje met FW, hoop dat Disney reageert want Star Wars in Dolby Vision ziet er mooier uit dan HD, jammer van die FW :-(
Wil ik Dolby Vision en toch de FW werkend hebben in Disney, dan kies ik Auto + NeuralX, bij de andere streamers kan het gewoon Atmos blijven.
https://www.blu-ray.com/movies/Star-Wars-Episode-V-The-Empire-Strikes-Back-4K-Blu-ray/257141/
Citaat van: RHK op februari 09, 2025, 09:08:47https://www.blu-ray.com/movies/Star-Wars-Episode-V-The-Empire-Strikes-Back-4K-Blu-ray/257141/
Moet ik wel een UHD speler hebben, en die heb ik niet.....
Als er mensen zijn die zo'n ding op de plank hebben leggen, en niet meer gebruiken, hoor ik het graag :yes:
Citaat van: CBdicX op februari 09, 2025, 09:12:45Moet ik wel een UHD speler hebben, en die heb ik niet.....
Als er mensen zijn die zo'n ding op de plank hebben leggen, en niet meer gebruiken, hoor ik het graag :yes:
?? Spendeer je behoorlijk aan speakers en receiver, kan er toch nog wel een blu-ray speler vanaf?? Dat hoeft niet eens een dure te zijn 8-)
Bovendien ga je dan echt ervaren wat je installatie kan middels de weergave van een Atmos blu-ray.
Een pana UHD speler kost de wereld niet ,UHD heeft toch wel beste beeld en geluid bij zich
Wat ik al langer weet is wat er door de diensten aangeboden word dat het allemaal is dicht geknepen
Pak Topgun maverick maar eens op UHD en je zult versteld staan !!!
Citaat van: RHK op februari 09, 2025, 09:16:21?? Spendeer je behoorlijk aan speakers en receiver, kan er toch nog wel een blu-ray speler vanaf?? Dat hoeft niet eens een dure te zijn 8-)
Bovendien ga je dan echt ervaren wat je installatie kan middels de weergave van een Atmos blu-ray.
Ik heb een BD speler, die doet max TreuHD, geen Atmos.
En daarbij heb ik een behoorlijke BD collectie, niets in UHD.
Ben gestopt met kopen van schijven sinds HD streaming.
Maar inderdaad, voor 150-200 heb ik een UHD speler, echter is mijn BD speler nog zo goed nieuw.
welke heb je dan ?
CiteerIk heb een BD speler, die doet max TreuHD, geen Atmos.
Op papier doet mijn Onkyo speler geen Atmos maar word wel keurig afgespeeld
Citaat van: TurboMarco op februari 09, 2025, 10:06:19Op papier doet mijn Onkyo speler geen Atmos maar word wel keurig afgespeeld
Me too, M'n Pana doet 7.1 True HD, de AV7706 leest het als Dolby Atmos en geeft het ook zo door.
Citaat van: Stadium III op februari 09, 2025, 10:05:22welke heb je dan ?
Om je eerlijk te zeggen, geen idee.
Ik heb deze 4-5 jaar geleden in de uitverkoop gekocht, het is de meest eenvoudige Sony.
Paar keer een muziek cd gespeeld en dat is het.
Kan mij niet herinneren dat ik een BD film afgespeeld heb op dit ding ...
Doet iedere BD speler Atmos dan ?
Als je de geluidsuitvoer over HDMI als bitstream weg zet dan geeft hij een ongecomprimeerd signaal door naar de reciever die het codeerd als Dolby Atmos of anders
Probeer het eens
(toch wel leuk een ATMOS bijeenkomst )
Citaat van: Stadium III op februari 09, 2025, 11:31:50Als je de geluidsuitvoer over HDMI als bitstream weg zet dan geeft hij een ongecomprimeerd signaal door naar de reciever die het codeerd als Dolby Atmos of anders
Probeer het eens
(toch wel leuk een ATMOS bijeenkomst )
Ga ik zeker doen.
Citaat van: Stadium III op februari 09, 2025, 11:31:50Als je de geluidsuitvoer over HDMI als bitstream weg zet dan geeft hij een ongecomprimeerd signaal door naar de reciever die het codeerd als Dolby Atmos of anders
Probeer het eens
(toch wel leuk een ATMOS bijeenkomst )
Het is een Sony BDP-S6700 en die is helaas niet geschikt voor Atmos.
Stop ik er een Atmos film in, ik heb er 1 :-o , Everest, dan kan ik Atmos selecteren maar er wordt DD+ afgespeeld.
Ik kan op de Cinema 30 wat Dolby betreft ook niet anders selecteren dan DD+DSU, en DTS en Auro3D, Atmos komt niet voor in de audio lijst.
Ik heb nog een andere HDMI kabel getest, waarvan ik zeker weet dat het 2.1 HDMI is, en niet 1,4 HDMI, want dat kon ik niet zien op de eerste kabel, maar helaas, geen Atmos.
Qua audio instel mogelijkheden is het nagenoeg allemaal AUTO, Bitstream of uncompressed audio worden niet genoemd.
Krijg je normaal gesproken ook "Atmos" als je een TreuHD BD afspeelt waar dan niet vermeld is dat het een Atmos disk is ?
CiteerKrijg je normaal gesproken ook "Atmos" als je een TreuHD BD afspeelt waar dan niet vermeld is dat het een Atmos disk is ?
Nee tenzij er in het menu van de disc de audio opties Dolby Atmos vermeld staat.
Citaat van: TurboMarco op februari 10, 2025, 08:19:22Nee tenzij er in het menu van de disc de audio opties Dolby Atmos vermeld staat.
:gp:
Ik ben nogal "maagdelijk" in BD speler wereld.......
Citaat van: TurboMarco op februari 10, 2025, 08:26:32
Tja, dat is het em nu net, ik kan geen bitstream selecteren op deze "Phony".
Heb je de Sony al gecontroleerd op een firmware update ?
edit: https://audiokarma.org/forums/index.php?threads/sony-s6700-no-atmos-update.862512/
CiteerProblem: "The HD Audio (Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS-HD High Resolution Audio, and DTS-HD Master Audio) is not output by bitstream."
CiteerSolution: "Set[BDAudioMIXSetting]in[Audio Settings] to [Off]"
Citaat van: TurboMarco op februari 10, 2025, 08:49:51Heb je de Sony al gecontroleerd op een firmware update ?
Ik heb het voor mekaar gekregen, ik heb alles wat Sony standaard AAN zet, op UIT gezet, en ja hoor, ATMOS in beeld op de C30.
Alleen de vlag gaat nog niet uit, want het is qua Front Wide gebruik nihiel.
Als ik dan op INFO druk op de C30 krijg ik te zien dat de audio input "maar" 7 kanalen is, DSU is wel actief want die maakt er 13 van.
Toch vreemd dat een BD disk maar 7 Atmos kanalen als uitvoer naar de receiver geeft, tenzij het natuurlijk gewoon geen Atmos is ;-)
De FW speaker blijft net zo stil als in Disney, dus er gebeurd iets in de Sony wat Disney ook doet.
Zet ik TreuHD + NeuralX aan, hoppa, FW "schreeuwen" het uit van plezier :yes:
Ik heb geen idee wat dit is, maar vermoed als ik een "werkelijke" Atmos speler zou testen, dat het correct werkt.
Dit is en blijft een DD speler, niets meer.
Dat ik nu Atmos in het display zie, zegt opzich niets.
De truuk van alles uitzetten kan alleen betekenen dat het Atmos "vlaggetje" mee gestuurd wordt, en er in het display van de C30 Atmos verschijnt, wat anders tegengehouden wordt.
DSU doet er niets mee om FW actief te krijgen, ondanks dat alles als actief in beeld komt bij INFO.
Er is dus iets krom in dit traject, wat via Disney ook zo is violent1
De effecten van met Atmos actief, en zonder, maken geen verschil, het is dus maar een naampje, meer niet zo lijkt het.
CiteerAlleen de vlag gaat nog niet uit, want het is qua Front Wide gebruik nihiel.
Klopt vanwege dat Atmos object gebaseerd is.
Wat ik al eerder vermelde, front-wide heeft weinig toegevoegde waarde en je kan dat net zo goed achterwege laten zeker wanneer je goede fronts hebt staan.
Citaat van: TurboMarco op februari 10, 2025, 09:43:28Klopt vanwege dat Atmos object gebaseerd is.
Toch blijft het vreemd met een 7 kanaal input, dat wel de hoogte speakers het doen, maar niet de front Wide.
En de concurrent NeuralX, nergens last van heeft.....
Als het niet in de mix zit komt het er dan toch ook niet uit :|
Citaat van: TurboMarco op februari 10, 2025, 10:28:12Als het niet in de mix zit komt het er dan toch ook niet uit :|
Die 7 kanalen zijn 5.1 + SB.
Ik zou dan zeggen als de hoogte kanalen geupmixed worden, waarom de FW dan niet, ondanks dat die ook als actief staan.
Zou een ander verhaal zijn als de input 5.1.2 zou zijn, dan snap ik de FW inactief.
Bij mij is het net zo. De disc vermeld Atmos op het logo, maar in het BD speler menu verschijnt 7.1 Dolby True HD Multi. Dat kan ook zijn omdat mijn Pana inmiddels een jaar of 8 oud is, zal in de recente Pana wel als Atmos getoond worden.
De Marantz leest dat als Atmos en vermeld wel de hoeveelheid speakers, dus ook de Dolby enabled, in het display van de Marantz.
Geluid komt ook uit de Dolby enabled. Het is hetzelfde wat TurboMarco vertelt, frontwide voegt daar imo niks aan toe. Als je dikke fronts en dikke surrounds hebt en bijv. 2 subs, een dikke center, dan heb je een bak met herrie en dan is het echt wel genoeg en waan je jezelf in de bioscoop. Athans, dat is mijn beleving. 8-)
Citaat van: RHK op februari 10, 2025, 10:35:35Bij mij is het net zo. De disc vermeld Atmos op het logo, maar in het BD speler menu verschijnt 7.1 Dolby True HD Multi. Dat kan ook zijn omdat mijn Pana inmiddels een jaar of 8 oud is, zal in de recente Pana wel als Atmos getoond worden.
De Marantz leest dat als Atmos en vermeld wel de hoeveelheid speakers, dus ook de Dolby enabled, in het display van de Marantz.
Geluid komt ook uit de Dolby enabled. Het is hetzelfde wat TurboMarco vertelt, frontwide voegt daar imo niks aan toe. Als je dikke fronts en dikke surrounds hebt en bijv. 2 subs, een dikke center, dan heb je een bak met herrie en dan is het echt wel genoeg en waan je jezelf in de bioscoop. Athans, dat is mijn beleving. 8-)
Het gaat er niet om of Front Wide nu wel of niets toevoegd aan een setup.
Daar zal in de ene setup wel behoefte aan zijn, de andere, waar de surrounds op de correcte plek staan, niet.
Ik vermoed dat het Dolby is die de boel een beetje in de maling neemt met dat Atmos naampje.
Ook al het punt dat Dolby Atmos niet laat zien wat de input naar de receiver is, waar DTS en Auro dit wel doen.
Bij Atmos blijft de invoer leeg op de naam Atmos na.
Hoeveel speakers invoer, en welke krijg je niet te zien, en dan vraag ik mij af, waarom niet ?
Wat moet er verborgen gehouden worden ?
Ik vind als ALLE speakers met Atmos actief staan, ook ALLE speakers geluid moeten geven.
Dat is dan met Atmos de ene keer wel (Netflix en HBO), dan andere keer niet (deze Sony BD speler en Disney)
Denk dat ik er nooit achter ga komen wat dit is violent1
Wat ik nog kan doen is een Pansonic BD Atmos speler laten komen via Amazon (178,00 euro), eens kijken wat die doet.
Werkt het wel kan ik kijken of ik die hou, werkt het niet of is het resultaat hetzelfde, gaat ie weer retour.
Ik krijg op de versterker wel te zien dat atmos actief is, dus ook welke speakers actief zijn.
Citaat van: TurboMarco op februari 10, 2025, 11:13:44Ik krijg op de versterker wel te zien dat atmos actief is, dus ook welke speakers actief zijn.
Bij mijn eerste foto zie je Atmos actief, echter in de speaker layout aan de rechterkant van het display, niets.
Bij iedere andere codec komen daar gewoon de actieve speakers te staan zoals ook in de 2e foto.
Maar misschien is dat een D&M dingetje.
We zijn wel lekker bezig zo :-D , is het misschien een idee om naar dit topic te gaan voor de Atmos discussie?
https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=18861.0
Citaat van: RHK op februari 10, 2025, 13:11:40We zijn wel lekker bezig zo :-D , is het misschien een idee om naar dit topic te gaan voor de Atmos discussie?
https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=18861.0
Ja, een zijweg inslaan gebeurd zo vaak, ik lig er niet wakker van, het gaat tenslotte ook over de C30 (gedeeltelijk)
Wel heb ik zojuist een Sony UBP-X800 M2 gekocht, als het niets oplevert tov de S6700 gaat ie weer retour, ben benieuwd.
Ok, zal ook een knappe speler zijn. Ik hou het liever bij Panasonic vanwege de geweldige beeldweergave.
Nu nog een goede Atmos blu-ray er in en je kan knallen.
Deze is een goede demo voor Atmos; https://www.bol.com/nl/nl/p/mission-impossible-dead-reckoning-part-one/9300000160592463/
Voor die prijs heb je een geweldige film.
Citaat van: RHK op februari 10, 2025, 15:16:27Ok, zal ook een knappe speler zijn. Ik hou het liever bij Panasonic vanwege de geweldige beeldweergave.
Nu nog een goede Atmos blu-ray er in en je kan knallen.
Deze is een goede demo voor Atmos; https://www.bol.com/nl/nl/p/mission-impossible-dead-reckoning-part-one/9300000160592463/
Voor die prijs heb je een geweldige film.
Citaat van: RHK op februari 10, 2025, 15:16:27Ok, zal ook een knappe speler zijn. Ik hou het liever bij Panasonic vanwege de geweldige beeldweergave.
Nu nog een goede Atmos blu-ray er in en je kan knallen.
Deze is een goede demo voor Atmos; https://www.bol.com/nl/nl/p/mission-impossible-dead-reckoning-part-one/9300000160592463/
Voor die prijs heb je een geweldige film.
Ik heb een Sony genomen omdat mijn Oled ook Sony is, zo worden er wat opties mogelijk via de TV software wat ik bij een ander merk niet krijg.
(Slimme marketing waar ik ook nu weer intrap 😉)
Grappig, die MI is toevallig vandaag op Netflix verschenen, in Dolby Vision en Dolby Atmos.
Als het wat wordt met de nieuwe Sony kan ik de 2 versies voor die 15 euro eens vergelijken :yes:
Moet wel zeggen dat die prijs van UHD behoorlijk naar beneden is gegaan in een paar jaar.
Ik weet nog dat de eerste 4K disks rond de 50 euro en meer waren......
Ok, ja je hebt gelijk softwarematig met de merken wel samen communiceren. Sony it is. Ik heb het op Netflix vergeleken, jij raadt het zeker wel........
Gewoon een x-box nemen... zwier je er kodi op, heb je nog een mediaspeler er gratis bij.
Citaat van: RHK op februari 10, 2025, 15:52:40Ok, ja je hebt gelijk softwarematig met de merken wel samen communiceren. Sony it is. Ik heb het op Netflix vergeleken, jij raadt het zeker wel........
En, kon je duidelijk audio verschil merken tussen MI Atmos op schijf, en MI Atmos streaming ?
Ik ben echt benieuwd als de nieuwe speler bevalt hoe BD/UHD met FW omgaat.
Citaat van: CBdicX op februari 10, 2025, 23:31:46En, kon je duidelijk audio verschil merken tussen MI Atmos op schijf, en MI Atmos streaming ?
Ik ben echt benieuwd als de nieuwe speler bevalt hoe BD/UHD met FW omgaat.
Ik merk wel verschil ja, vanaf blu-ray is voller, dynamischer qua klank. Beeld is ook gedetailleerder.Kleurrijk.
Ik weet niet hoe anderen dit ervaren.
Nou, de nieuwe speler staat, en FW werkt, maar in Dolby is het violent1
Het rottige met Dolby Atmos is dat het object gestuurd is en DSU er niets mee doet.
In "Everest" een paar effecten maar mag geen naam hebben, maar ze werken.
Het is dus puur afhankelijk of FW gebruik in gemixt is, is dat niet het geval, of weinig, dan blijft het uiteraard stil.
DTS(X) heeft dit probleem niet, FW doet het, ook NeuralX doet het prima.
DD+ DSU heeft ook dit probleem niet, FW werkt.
Alleen voor die rottige Atmos blijft FW gerommel, jammer.
FW is na exit met PLII weer tot leven geblazen voor Atmos, en dat is nu net het formaat wat er weinig mee doet, ook niet op een BD.
Ik ga nog verder testen en zal een UHD disk laten komen en kijken hoe dat gaat.
Jammer dat het niet te zien is, er wordt namelijk altijd TreuHD (Atmos) 7.1 vermeld, meer niet wat Dolby betreft :no:
Maar om bij de review van de Cinema 30 te blijven, die functioneerd prima, doet wat er gedaan moet worden, dat is top !!
Volgens mij is er al een paar keer gezegd dat FW geen toegevoegde waarde heeft, en natuurlijk is Atmos object based en ook is keer op keer gezegd dat de hoeveelheid daarvan van de mix af hangt.
Iets van plaat voor de violent1
edit: niet lullig bedoeld hoor, wanneer mensen in hun auto 3 reservewielen mee wil nemen zeg ik doe dat!
Citaat van: TurboMarco op februari 12, 2025, 16:27:12Volgens mij is er al een paar keer gezegd dat FW geen toegevoegde waarde heeft, en natuurlijk is Atmos object based en ook is keer op keer gezegd dat de hoeveelheid daarvan van de mix af hangt.
Iets van plaat voor de violent1
edit: niet lullig bedoeld hoor, wanneer mensen in hun auto 3 reservewielen mee wil nemen zeg ik doe dat!
Geen punt, ik ben ruim 45 jaar actief met audio, vaar mijn eigen koers, en ja, soms loop ik op een zandbank :wink:
Dat FW gedoe ligt niet aan de speakers, gebeurt ook met andere speakers boven de 5.x en dan met name met Dolby Atmos, omdat die vasthouden aan objects wat uiteraard het goede is van Atmos mits goed gemixt, en dat is het em nu net.
DSU heeft dit probleem uiteraard niet omdat het kanaal sturing is.
DTS(X) en NeuralX zijn ook kanaal sturing dus die slikken alles.
Kanaal sturing is minder nauwkeurig dan object sturing, maar dan moet object sturing wel consequent toegepast worden, dat gebeurt helaas niet.
Waarom niet is mij onduidelijk, vaak kom je dan ook de term tegen op diverse audio forums:
Atmos sucks
(zeker met wat complexere setups)
Ligt niet aan de speakers, ligt niet aan de setup, ligt niet aan de receiver, ligt aan de Dolby Atmos mix.
Nu gaat het af en toe wel, in het Atmos begin was het helemaal but.
Best wel jammer van zo'n mooie codec dat het zo wisselvallig werkt :no:
Werkt prima met een Atmos blu-ray.
Citaat van: RHK op februari 12, 2025, 20:30:37Werkt prima met een Atmos blu-ray.
Was het maar zo bij alle Atmos films :no:
Everest is Atmos, met zat actie, maar helaas.
Citaat van: CBdicX op februari 12, 2025, 20:45:27Was het maar zo bij alle Atmos films :no:
Everest is Atmos, met zat actie, maat helaas.
Ja daar zit verschil in, het beste kan je een film kopen van een recente productie. Everest is opgenomen in 2015, dus die moeten ze dan remasteren naar 4K en Atmos. Ik had je al een suggestie gedaan van een recente goed opgenomen Atmos productie, maar die heb je niet gekocht. nonono
En oh ja, ik heb destijds speciaal een topic gestart voor dit soort issues, waarop we de codecs kunnen bespreken en uitwisselen van filmtips.
Citaat van: RHK op februari 12, 2025, 21:29:57Ja daar zit verschil in, het beste kan je een film kopen van een recente productie. Everest is opgenomen in 2015, dus die moeten ze dan remasteren naar 4K en Atmos. Ik had je al een suggestie gedaan van een recente goed opgenomen Atmos productie, maar die heb je niet gekocht. nonono
En oh ja, ik heb destijds speciaal een topic gestart voor dit soort issues, waarop we de codecs kunnen bespreken en uitwisselen van filmtips.
:gp:
Ik krijg morgen de laatste Mission Impossible in UHD binnen.
Ik zal in jou topic laten weten hoe deze qua Atmos is.
Deze topic is ook onder gesneeuwd met uitstapjes die hier niet horen, ook mij eigen schuld.
Ja ook ok. Ik bedoelde het niet zo scherp dat het nou speciaal in dat andere topic moet, maar eigenlijk een verwijzing dat je daar voor bijv. Atmos films met elkaar wat filmtips uit kan halen om te proberen.
En ja, uiteindelijk is dat topic er wel voor bedoeld om die codecs apart in te bespreken. 8-)
Bericht van PostNL, pakket nog niet ontvangen.......
Gebeld met Bol, kunnen pas Dinsdag actie ondernemen.....
Ik zit nu wel in de hoek waar de klappen vallen violent1 :-(
Voor mijn bevindingen met deze UHD schijf ga ik naar jouw andere draadje.
Nu maar weer op het spoor van de Cinema 30, en dat is hello
Citaat van: CBdicX op februari 15, 2025, 09:07:59Bericht van PostNL, pakket nog niet ontvangen.......
Gebeld met Bol, kunnen pas Dinsdag actie ondernemen.....
Ik zit nu wel in de hoek waar de klappen vallen violent1 :-(
Voor mijn bevindingen met deze UHD schijf ga ik naar jouw andere draadje.
Nu maar weer op het spoor van de Cinema 30, en dat is hello
Balen, ik heb eergisteren bij Bol de UHD's van MI Dead Reckoning en Dune Part 2 besteld, en gisteren keurig in de brievenbus. Stukje gekeken van MI DR, maar die geluidsmix is wel vet hoor!
Citaat van: pameijer op februari 15, 2025, 14:35:44Balen, ik heb eergisteren bij Bol de UHD's van MI Dead Reckoning en Dune Part 2 besteld, en gisteren keurig in de brievenbus. Stukje gekeken van MI DR, maar die geluidsmix is wel vet hoor!
Tja, het zit mij niet mee qua leveringen de laatste tijd :no:
Vreemde geluiden via eArc C30.
Het viel mij op dat in bepaalde omstandigheden, dus niet altijd, er vreemde tikken door alle speakers gestuurd werd, in de rondte lopend door alle 13 speakers, zelfs de sub.
Dit zijn hard en zacht wordende tikken, een beetje zoals een speaker testen met een batterij.
En alleen als er geen geluid op die bron zit, zoals het menu van de tv, Netflix, het menu van de C30, ect.
Zodra er geschakeld wordt, of er komt geluid, is het weg.
Als de tv uit gezet wordt, hop, weg.
Ik door alle instellingen heen, diverse dingen zoals HDMI communicatie uit gezet, maar helaas, dat getik bleef.
Tot ik eArc in de C30 uit zette en dit alleen in de Sony tv aan liet staan.
Geen getik meer, eArc in de C30 aan en het getik is terug.
Nu functioneert eArc via TV Audio prima met alleen eArc aan in de Sony en in de C30 uit.
Wel een vreemd eArc dingetje, je zou denken dat eArc aan moet in beide apparaten, maar dat is niet nodig.
Blijft vreemd...........