Het lijkt rustig rondom de (door)ontwikkeling van de DAC. De integratie van zeer goede converters in versterkers en all in one componenten zal ongetwijfeld hier debet aan zijn. Is het zo'n beetje klaar met 'best kan beter'?
Ja, het is klaar.
Nou, dan kan deze topic op slot....
:gp: :lol: byebye
De streamingdiensten zijn nu aan zet: meer HD/DSD content.
Ja de term "goed kan altijd beter" kan in de vuilnisemmer. Onze oren doen niet mee, alles wordt beter behalve onze oren. De evolutie is nog niet zover dat er audiofiele oren bestaan. Al dachten sommigen wel, die hadden gouden oortjes.
Citaat van: renes59 op oktober 02, 2019, 21:58:05
Ja de term "goed kan altijd beter" kan in de vuilnisemmer. Onze oren doen niet mee, alles wordt beter behalve onze oren. De evolutie is nog niet zover dat er audiofiele oren bestaan. Al dachten sommigen wel, die hadden gouden oortjes.
Spreek voor jezelf :lol:
Citaat van: renes59 op oktober 02, 2019, 21:58:05
Ja de term "goed kan altijd beter" kan in de vuilnisemmer. Onze oren doen niet mee, alles wordt beter behalve onze oren. De evolutie is nog niet zover dat er audiofiele oren bestaan. Al dachten sommigen wel, die hadden gouden oortjes.
Ja en nee, de ontwikkelingen blijven gaan. We krijgen er telkens een nieuw medium en mogelijkheden bij en dáár kun je weer op verder borduren.
Citaat van: Rob46 op oktober 02, 2019, 09:41:35
Het lijkt rustig rondom de (door)ontwikkeling van de DAC. De integratie van zeer goede converters in versterkers en all in one componenten zal ongetwijfeld hier debet aan zijn. Is het zo'n beetje klaar met 'best kan beter'?
Er bestaan nog altijd mensen (zoals ik) die een losse dac in de set interessant vinden. En volgens mij zijn er nog genoeg ontwikkelingen bij fabrikanten zoals bv Chord en Metrum Acoustics die geen standaard chips gebruiken. Ja je oren hebben een limiet, maar met toepassing van filters kan wel op persoonlijke smaak gericht worden, in denk dat daar nog wel wat ontwikkeling in zit.
Ik dacht ook dat het klaar was, tot ik een platenspeler kocht....
Is nog veel te doen en verbeteren op het gebied van digitaal. Ik luister naar (voornamelijk) hi-res bestanden vanaf een aurender met een losse Chord Dac - maar je ziet dat er elk jaar / elke twee jaar toch weer iets nieuws uitkomt qua Dac dat significant beter klinkt.
Dat gezegd hebbende, zijn er best een aantal heel goede versterkers met ingebouwde Dac, maar meestal is dat dan gebaseerd op de design van losse Dacs, bijv. de Hegel H390 / H950 - ik heb ze nog niet zelf gehoord.
Maar, als er dus nieuwe Dac technologie komt, moet je meteen je versterker upgraden (tenzij het een module is zoals bij sommige (prijzige) merken zoals Accuphase en Gryphon).
Ik heb wel het idee dat Marantz een beetje stil staat op dat vlak - aan de andere kant geniet ik nog elke dag van mijn PM11S3 en vindt het ook leuk om de Dac te verbeteren als en wanneer budget het toe laat.
:gp:
Het leukste van het leukste vind ik het om te horen dat iemand met een platenspeler een mooier geluid hoort dan dezelfde muziek via een digitale geluidsbron.
In een interview op de radio werd de reden voor mijn gegniffel nog weer eens uit de doeken gedaan. Aan het woord was de 'platenperser' Deze perste zijn vinyl met veel liefde voor het vak en ik werd daar echt door geroerd. Maar moest wel lachen toen ik hoorde dat zijn masters digitaal werden aangeleverd.
De mallen waar de platen mee worden geperst, werden vroeger vanuit een hoofdvestiging van de platenmaatschappij verstuurd. Maar die dingen zijn nogal zwaar. Ze moeten lang meegaan maar worden wel om de zoveel persingen vervangen. En om kosten van intercontinentaal transport etc. te sparen, worden de masters als .WAV-file via internet verstuurd. Ik weet niet in welke resolutie of met welke sample-rate.
In ieder geval maakt de perser daarvan zijn eigen mallen, die hij weer gebruikt om de platen mee te persen. Wie dus naar een vinyl plaat luistert, luistert digitaal. Tenzij het een oude plaat is. (maar als deze een paar keer is gedraaid, klinkt ie al minder omdat het vinyl zo heet wordt dat de groef beetje bij beetje smelt. Na de derde keer draaien is dat al hoorbaar.
Zelf heb ik het idee dat veel digitale luisteraars hun digi-equipment thuis, niet hebben gesynchroniseerd. Dus geen Master / Slave hebben ingesteld. Dat kan ook niet met de meeste consumenten apparatuur. Heb je een losse DAC, dan krijg je dus geheid ellende, tenzij je het ding wel kunt synchroniseren met de klok van het apparaat waar het digitale signaal uitkomt. Er zijn tegenwoordig wel USB DAC's, de meeste, die asynchroon werken. En daar toch nog een vorm van synchronisatie mee bereiken. Maar het resultaat is meestal niet echt bevredigend. En er zijn DAC's met een ingang voor een COAX kabel. Veel eigenaren van zo'n DAC weten niet dat je via die ingang geluid en klok signaal invoert en dat de DAC op die manier automatisch wordt gesynchroniseerd. Zij gebruiken vaak alleen hun USB ingang, omdat ze denken dat het zo hoort.
Heb je alles geïntegreerd in een enkel apparaat, dan krijg je geen problemen met je synchronisatie. Heb je een integratie van DAC en 'renderer' dan heb je ook vrijwel geen probleem.
Maar de audiophilie leert dat je alle componenten het best allemaal apart in je geluidsketen kunt installeren. Bij analoog was dat zo. Dat is bij digitale audio niet altijd zo, tenzij je alle componenten die het digitale geluid verwerken met elkaar synchroniseert.
Dus 1 Master en verder in de keten de Slaves.
De master zendt dan het kloksignaal naar de Slaves. Alleen op die manier krijg je het beste geluid; waar asynchrone USB weergave toch echt het onderspit delft, ook al klinkt het nog best wel een beetje redelijk.
Heb je COAX kabels verbonden via SPDIF, dan zit je meestal ook wel goed.
Is het geluid eenmaal analoog dan hoef je niet meer te synchroniseren natuurlijk.
En dan tot slot: Ja het is zo digitale uitgaven van oorspronkelijk analoog opgenomen materiaal kunnen soms erg beroerd klinken. Dat komt omdat digitaal geluid pas goed tot zijn recht komt als er geen limiters en compressors gebruikt zijn in de studio. Dit gebeurde in de oorspronkelijke opname om de beperking van vinyl zoals ruis en rumble te omzeilen. Ook mocht de groef niet al te ver 'uitslaan' omdat er dan te weinig muziek op de hele LP paste.
En dat hoor je terug in het digitale geluid vooral bij 16 bit. Het beste resultaat krijg je als de technicus van de hele dynamiek gebruik heeft gemaakt. En dat kan door een nieuwe master te maken. Een nieuwe mix dus. Daarna klinkt het geluid wel goed, tenzij er bij de opname al gerotzooit is met de dynamiek natuurlijk. Moderne technici doen dat regelmatig als ze niet voldoende kennis hebben van digitaal geluid.
Tot slot: Wie een cd ript en vindt dat het signaal te zacht klinkt en het dan nog een keer doet om het signaal een paar db harder te maken......... verknalt het geluid. Het waarom heb ik net uitgelegd.
Een hele uitleg, lemon .....en hoe zit het volgens jou met de synchronisatie bij een optische kabel?
Dat is een goeie vraag.
Uit mijn hoofd weet ik het niet zo een twee drie, maar ik geloof dat er een SPDIF signaal via een optische kabel verstuurd wordt.
In dat geval zou het dus goed moeten zijn. Maar dat zou dan lijkt me, in de gebruiksaanwijzing staan van de apparatuur die je gebruikt.
Citaat van: lemon op oktober 20, 2019, 15:45:39
Het leukste van het leukste vind ik het om te horen dat iemand met een platenspeler een mooier geluid hoort dan dezelfde muziek via een digitale geluidsbron.
In een interview op de radio werd de reden voor mijn gegniffel nog weer eens uit de doeken gedaan. Aan het woord was de 'platenperser' Deze perste zijn vinyl met veel liefde voor het vak en ik werd daar echt door geroerd. Maar moest wel lachen toen ik hoorde dat zijn masters digitaal werden aangeleverd.
De mallen waar de platen mee worden geperst, werden vroeger vanuit een hoofdvestiging van de platenmaatschappij verstuurd. Maar die dingen zijn nogal zwaar. Ze moeten lang meegaan maar worden wel om de zoveel persingen vervangen. En om kosten van intercontinentaal transport etc. te sparen, worden de masters als .WAV-file via internet verstuurd. Ik weet niet in welke resolutie of met welke sample-rate.
In ieder geval maakt de perser daarvan zijn eigen mallen, die hij weer gebruikt om de platen mee te persen. Wie dus naar een vinyl plaat luistert, luistert digitaal. Tenzij het een oude plaat is. (maar als deze een paar keer is gedraaid, klinkt ie al minder omdat het vinyl zo heet wordt dat de groef beetje bij beetje smelt. Na de derde keer draaien is dat al hoorbaar.
Zelf heb ik het idee dat veel digitale luisteraars hun digi-equipment thuis, niet hebben gesynchroniseerd. Dus geen Master / Slave hebben ingesteld. Dat kan ook niet met de meeste consumenten apparatuur. Heb je een losse DAC, dan krijg je dus geheid ellende, tenzij je het ding wel kunt synchroniseren met de klok van het apparaat waar het digitale signaal uitkomt. Er zijn tegenwoordig wel USB DAC's, de meeste, die asynchroon werken. En daar toch nog een vorm van synchronisatie mee bereiken. Maar het resultaat is meestal niet echt bevredigend. En er zijn DAC's met een ingang voor een COAX kabel. Veel eigenaren van zo'n DAC weten niet dat je via die ingang geluid en klok signaal invoert en dat de DAC op die manier automatisch wordt gesynchroniseerd. Zij gebruiken vaak alleen hun USB ingang, omdat ze denken dat het zo hoort.
Heb je alles geïntegreerd in een enkel apparaat, dan krijg je geen problemen met je synchronisatie. Heb je een integratie van DAC en 'renderer' dan heb je ook vrijwel geen probleem.
Maar de audiophilie leert dat je alle componenten het best allemaal apart in je geluidsketen kunt installeren. Bij analoog was dat zo. Dat is bij digitale audio niet altijd zo, tenzij je alle componenten die het digitale geluid verwerken met elkaar synchroniseert.
Dus 1 Master en verder in de keten de Slaves.
De master zendt dan het kloksignaal naar de Slaves. Alleen op die manier krijg je het beste geluid; waar asynchrone USB weergave toch echt het onderspit delft, ook al klinkt het nog best wel een beetje redelijk.
Heb je COAX kabels verbonden via SPDIF, dan zit je meestal ook wel goed.
Is het geluid eenmaal analoog dan hoef je niet meer te synchroniseren natuurlijk.
En dan tot slot: Ja het is zo digitale uitgaven van oorspronkelijk analoog opgenomen materiaal kunnen soms erg beroerd klinken. Dat komt omdat digitaal geluid pas goed tot zijn recht komt als er geen limiters en compressors gebruikt zijn in de studio. Dit gebeurde in de oorspronkelijke opname om de beperking van vinyl zoals ruis en rumble te omzeilen. Ook mocht de groef niet al te ver 'uitslaan' omdat er dan te weinig muziek op de hele LP paste.
En dat hoor je terug in het digitale geluid vooral bij 16 bit. Het beste resultaat krijg je als de technicus van de hele dynamiek gebruik heeft gemaakt. En dat kan door een nieuwe master te maken. Een nieuwe mix dus. Daarna klinkt het geluid wel goed, tenzij er bij de opname al gerotzooit is met de dynamiek natuurlijk. Moderne technici doen dat regelmatig als ze niet voldoende kennis hebben van digitaal geluid.
Tot slot: Wie een cd ript en vindt dat het signaal te zacht klinkt en het dan nog een keer doet om het signaal een paar db harder te maken......... verknalt het geluid. Het waarom heb ik net uitgelegd.
En bij een plaat moeten je hersenen werken om te luisteren dus geen luister moeheid ivm rumble wat ruis je hersenen vullen zelf in, cd of wat anders digital kan heel erg "schoon" zijn volgens Menno van der Veen die het in een film heel goed onderbouwd ergens op YouTube
https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/to-vinyl-or-not-to-vinyl/
Citaat van: Zep op oktober 20, 2019, 16:30:07
Een hele uitleg, lemon .....en hoe zit het volgens jou met de synchronisatie bij een optische kabel?
Kijk ook eens op deze wiki pagina:
https://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF
Via SPDIF kunnen dus ook jitter problemen optreden en die lijken bij een optische kabel groter te zijn dan bij een coax kabel.
Zelf ben ik er voor om als consument een mediaspeler te gebruiken. Eentje die zelfstandig in staat is het FLAC / WAV / AIFF / ALAC etc van je NAS te halen. Of een ander opslag medium natuurlijk. Als je apparaat een ethernet ingang heeft, maak daar dan gebruik van en gooi je USB-DAC dan in de prullenbak.......
Audiofielen denken dat gescheiden modulen beter zijn. Dat komt omdat vroeger toen er nog platenspelers bestonden ;-) die dingen veel brom, hiss en siss veroorzaakten. Enkel vanwege hun mechanische activiteit. Door het ding niet in te bouwen maar apart te zetten voorkom je die ellende.
Maar als je een harde schijf via ethernet met je mediaspeler verbindt dan heb je van die schijf geen last. Als de DAC en de mediaspeler een geheel vormen, mag je er van uitgaan dat de fabrikant intern de boel ook op orde heeft. Zodat het kloksignaal van de zogenaamde 'wordclock' alle componenten die er gebruik van maken, synchroon aanstuurt.
Via SPDIF kun je wel problemen krijgen, maar als je de adviezen van de leverancier opvolgt en enkel geadviseerde componenten zoals cd-speler etc gebruikt, zal dat wel meevallen.
Ik heb ook altijd zo m'n twijfels over een losse DAC, ik denk dat ik in een blinde test, bij mij thuis, niet het verschil zou horen.
D.w.z. niet in een luisterruimte waar de akoestiek optimaal is en met een set speakers die meer kosten dan mijn auto. Het gaat om bij mij thuis wat daar luister ik namelijk.
Citaat van: Brutus op oktober 24, 2019, 15:29:28
Ik heb ook altijd zo m'n twijfels over een losse DAC, ik denk dat ik in een blinde test, bij mij thuis, niet het verschil zou horen.
Ik heb een Cambridge Dacmagic100 aangeschaft om het geluid van mijn T.V. via optische kabel naar mijn versterker aan te sluiten.
Ben daar nog steeds heel tevreden over en wil geen alles in een toestand. :no:
Synchroon of niet, met de Chord tussen mijn Node 2i en de versterker klinkt het in mijn oren beter....misschien het effect van extra jitter? :-P
Wbt de gehele discussie vinyl vs digitaal, van beide moet je een goede variant hebben. Als de plaat dus slecht is gemaakt hetzij door de digitale master hetzij door wat anders, is dat net zo slecht als een verkeerd opgenomen CD.
En je bent als studiotechnicus wel een ontzettende lul als je een 16bit 44k WAV zou versturen als master naar de platenperser.
Citaat van: lemon op oktober 20, 2019, 15:45:39
Het leukste van het leukste vind ik het om te horen dat iemand met een platenspeler een mooier geluid hoort dan dezelfde muziek via een digitale geluidsbron.
In een interview op de radio werd de reden voor mijn gegniffel nog weer eens uit de doeken gedaan. Aan het woord was de 'platenperser' Deze perste zijn vinyl met veel liefde voor het vak en ik werd daar echt door geroerd. Maar moest wel lachen toen ik hoorde dat zijn masters digitaal werden aangeleverd.
De mallen waar de platen mee worden geperst, werden vroeger vanuit een hoofdvestiging van de platenmaatschappij verstuurd. Maar die dingen zijn nogal zwaar. Ze moeten lang meegaan maar worden wel om de zoveel persingen vervangen. En om kosten van intercontinentaal transport etc. te sparen, worden de masters als .WAV-file via internet verstuurd. Ik weet niet in welke resolutie of met welke sample-rate.
Tot zover het bovenste verhaal.
Ik heb gehoord 'van over dat' maar eigenlijk weet ik het niet precies. Wat valt er dan precies te gniffelen?
Tevens zegt 'de platenperser' niks, want ook daar heb je prutsers tussen zitten.
'Lemon', van nature zuur, of juist verfrissend 🙄
Citaat van: Maus op oktober 24, 2019, 22:42:35
Tot zover het bovenste verhaal.
Ik heb gehoord 'van over dat' maar eigenlijk weet ik het niet precies. Wat valt er dan precies te gniffelen?
Tevens zegt 'de platenperser' niks, want ook daar heb je prutsers tussen zitten.
In het verleden heb ik meermaals uitgeprobeerd of een dac een verschil bracht en steevast was de uitkomst ja.
De SBT klonk als renderer over de dac van de SA15s2 LE echt beter (het geluidsbeeld, detaillering, de tonaliteit) dan over zijn eigen dac, en dat zels via een optische kabel :yes:. En met de Node 2 over de dac van de NA11 of via z'n eigen dac is dat niet anders. Verbonden met elkander via een digi coax. Al moet ik zeggen dat de Node z'n eigen dac zeker niet slecht presteert. De SBT en de Node kregen de content vanaf een nas middels een draadje.
En in mijn huidige hoofdtelefoonset is het de Node die als bron is aangesloten op de HD DAC1 welke als dac en versterker dient. Met elkander verbonden middels een digi coax. Echter kan ik hier niet duidden wat het aandeel in de geluidsverbetering van de dac is t.o.v. de versterker.
Citaat van: Brutus op oktober 24, 2019, 15:29:28
Ik heb ook altijd zo m'n twijfels over een losse DAC, ik denk dat ik in een blinde test, bij mij thuis, niet het verschil zou horen.
D.w.z. niet in een luisterruimte waar de akoestiek optimaal is en met een set speakers die meer kosten dan mijn auto. Het gaat om bij mij thuis wat daar luister ik namelijk.
Citaat van: xander32 op oktober 25, 2019, 06:33:29
'Lemon', van nature zuur, of juist verfrissend 🙄
Kan zo op een tegeltje :gp:
Verschillende dac's hier op 1 set gehad. Altijd behoorlijke verschillen kunnen horen. Zo heeft als voorbeeld de Metrum dac een totaal andere 'klanksignatuur' als een T&A dac. Zo vond ik de Metrum tegen het klinische aan en de T&A extravagant in de detaillering. Beide overigens zeer fraaie dac's, ieder uiteraard zijn/haar eigen voorkeur zeg maar. Bovendien hebben wij het hier wel eens vaker over de (door)ontwikkeling van de dac gehad. Ik krijg echter stellig het gevoel dat deze discussie nu wel uitgeblust is. Daarnaast zijn de meeste dac's van deze tijd gewoon goed en kunnen standaard bijna de meeste content, zo niet alle, vertalen. Zelfs in de all-in-one componenten zitten prima, misschien wel sublieme dac's. Zo heb ik met de Nova (en overigens ook al met de Atom) totaal geen behoefte aan een andere dac, wat overigens dus ook weer extra doosje en verbinding met zich mee brengt. Hoewel laatstgenoemde voor sommige onder ons een detail is :-D
Ik geloof dat er bij mij thuis meer winst te behalen is in de akoestiek/opstelling speakers/andere speakers dan in een externe DAC. Maar goed dat geldt voor mij thuis en volgens mijn oren :-D :wink:
Citaat van: Nb op oktober 24, 2019, 16:55:40
Ik heb een Cambridge Dacmagic100 aangeschaft om het geluid van mijn T.V. via optische kabel naar mijn versterker aan te sluiten.
Ben daar nog steeds heel tevreden over en wil geen alles in een toestand. :no:
lees dit topic nu pas..
Vraagje, is de tv bij jou ook veel zachter dan de andere bronnen? Ik heb een Samsung tv en heb deze ook met een Cambridge magic 100 verbonden met optische kabel. Ik vroeg me af kun je de tv ook met de usb poort verbinden? Ik heb dat geprobeerd maar kreeg er geen geluid uit. Een driver instaleren via de Samsung tv lukte niet.
Citaat van: Brutus op oktober 26, 2019, 16:46:56
Ik geloof dat er bij mij thuis meer winst te behalen is in de akoestiek/opstelling speakers/andere speakers dan in een externe DAC. Maar goed dat geldt voor mij thuis en volgens mijn oren :-D :wink:
Ik ben van mening dat je hier een heel goed punt hebt. In de basis is dit van essentieel belang om een fraaie weergave te creëren.
En soms kun je daar niets (meer) aan verbeteren dus is de winst ergens anders te behalen. Niet dat de akoestiek verbeterd, maar je geluid kun je wel degelijk aanpassen.
Jep :yes: door andere luidsprekers er neer te zetten .
Ja of aan de bassknop te draaien. Dat verschil hoor je ook gewoon, dus de speakers zijn niet 100% bepalend ;)
Citaat van: Samro op oktober 26, 2019, 21:01:47
lees dit topic nu pas..
Vraagje, is de tv bij jou ook veel zachter dan de andere bronnen? Ik heb een Samsung tv en heb deze ook met een Cambridge magic 100 verbonden met optische kabel. Ik vroeg me af kun je de tv ook met de usb poort verbinden? Ik heb dat geprobeerd maar kreeg er geen geluid uit. Een driver instaleren via de Samsung tv lukte niet.
Het is me niet opgevallen, dat de tv zachter is. Ik heb een doorsnee (wel een degelijke, niet heel dunne) optische van Alle Kabels er tussen zitten. Misschien zit het in de tv instellingen.
Ok bedank voor jou reactie. De Samsung tv heeft schijnbaar een lage gain. Ik kan de tv output niet hoger instellen.
Citaat van: Nb op oktober 29, 2019, 09:40:01
Het is me niet opgevallen, dat de tv zachter is. Ik heb een doorsnee (wel een degelijke, niet heel dunne) optische van Alle Kabels er tussen zitten. Misschien zit het in de tv instellingen.