stap 1. Koop een eenvoudige receiver. Nou ja eenvoudig is die niet. Ik zou deze al langere tijd reviseren.
(https://farm8.staticflickr.com/7199/13913448033_1ebe004b27_z.jpg)
stap 2. Pak een belangrijke bordje om te reviseren. De voedingsprint worden snel brak.
De voedingsprint oud. Met oude elna en nippon nichicon condensatoren en een vreselijke Matsushita condensator.
(https://farm8.staticflickr.com/7327/13913439853_8627d5d95c_z.jpg)
Mijn eerst condensator geplaatst.
(https://farm8.staticflickr.com/7406/13890259106_e68f5fafa4_z.jpg)
Tijdens het reviseren. de eindtrap moest los om er bij tekomen.
(https://farm4.staticflickr.com/3757/13890252502_1ab816b83c_z.jpg)
Voedingsprint nieuw. Met nieuwe vishay condensatoren en een Panasonic.
(https://farm8.staticflickr.com/7193/13913404543_5745c9849a_z.jpg)
Even testen. Jaaaa hij gaat aan. Succesvol. Het geluid is wat beter, maar het probleem is nog wel aanwezig wel in mindere mate. Volgende keer de eindtrap doen.
(https://farm4.staticflickr.com/3802/13890222436_6e0c9a4f51_z.jpg)
En de overblijfselen dus troep.
(https://farm4.staticflickr.com/3768/13890213956_9e6c1a3dd8_z.jpg)
hello Chapeau, Jeroen, en succes met het vervolg. hello byebye
Leuk dat je het leer proces in bent gegaan.
Let er wel op dat je de tin goed laat vloeien!
De nieuwe tin op de foto ziet er nogal korrelig uit, of heb je geen nieuwe tin gebruikt en de oude laten vloeien en het nieuwe elco'tje er gewoon doorgedrukt?
Zo ziet het er wel uit......
Wil je volledig zijn soldeer dan ALLE verbindingen door, maak de pcb schoon etc.
Zuig de dikke verbindingen af en zet er nieuwe tin op teneinde een mooie verbinding te krijgen
(https://farm8.staticflickr.com/7406/13890259106_e68f5fafa4_z.jpg)
Deze foto van mijn SM-7 verslag kan mooi als lijdraad dienen:
(http://i43.tinypic.com/jtxkx1.jpg)
Succes met oefenen!
Ja een mengsel van nieuw en oud soldeertin. Ik denk dat de condensator en de print niet warm genoeg was krijg je koude punten.
Sent from my marantz 4230
Gewoon alles vernieuwen.Heb je de elco's besteld bij Conrad?
Ja
Sent from my marantz 4230
leuk Jeoren,
Is het loodhoudend tin of niet.
Loodvrije tin. Het rookt behoorlijk ik denk met flux.
Sent from my marantz 4230
Citaat van: jeroen pijper op april 18, 2014, 19:55:44
Loodvrije tin. Het rookt behoorlijk ik denk met flux.
Sent from my marantz 4230
Loodvrij is ingewikkelder te solderen. En nu mix je het met loodhoudend van 40 jaar oud. Wellicht eerst het tin weg zuigen/trekken met tinzuiger of litze en dan opnieuw vertinnen met alleen het loodvrije tin.
Wat is er allemaal kapot met de 4230?
Ik had hem van de zomer ook gepost. Marantz 4230 kanaal probleem: http://youtu.be/bjI3uTbm32o dit is het probleem. Het hoord dat die geen schoon signaal naar links achter doet bij hogere volumes of bij hevige bass.
Verstuurd vanaf mijn SGP311 met Tapatalk
Dit is duidelijk dat L rear en front Kapot zijn. ik zou 4 nieuwe eindtorren plaatsen nieuwe emitters en nieuwe drivers. 9mm versies.
Ik zal even kijken als ik nog een werkende eindmodule heb liggen. Ik heb een paar 4230's gesloopt voor de onderdelen.
Trouwens welke toetsjes mis je.
Geen 1 meer. Kijk naar de foto. Zijn dat die d315 s eindtransistoren.
Sent from my marantz 4230
Eerst ga ik de eindtrap reviseren. Ik denk dat die in een vochtige ruimte voor 19 jaar gestaan heeft. Ik doe dan beide kanten als dat nog niet verholpen is dan de eindtransistoren.
Sent from my marantz 4230
WAT? hoe weet je dat deze kapot zijn?? heb je ze gemeten? En als een eind tor kapot is, is er ALTIJD meer stuk.
Citaat van: HAL9000 op april 18, 2014, 20:53:53
Loodvrij is ingewikkelder te solderen. En nu mix je het met loodhoudend van 40 jaar oud. Wellicht eerst het tin weg zuigen/trekken met tinzuiger of litze en dan opnieuw vertinnen met alleen het loodvrije tin.
Wat is er allemaal kapot met de 4230?
Dat gaat niet werken inderdaad...........voor die oudjes altijd loodhoudende gebruiken.
Loodvrij is meuk.
Zag nog niet zo lang geleden een 11s1 en die was feitelijk al aan de beurt.....
Trek je conclusie maar.
Citaat van: SB_Marantz op april 19, 2014, 00:51:22
Dat gaat niet werken inderdaad...........voor die oudjes altijd loodhoudende gebruiken.
Loodvrij is meuk.
Zag nog niet zo lang geleden een 11s1 en die was feitelijk al aan de beurt.....
Trek je conclusie maar.
Het bedrijf waarvoor ik werk moet ik maar op kaart/print basis werken Ik kan op component niveau werken. Ik heb best een hoop ontwerp fouten toegelicht aan die Chinezen In Taiwan. Tin dat dan zo slecht is dat SMD componenten eraf vallen nopompom frusty, Slecht verhit,(geproduceerd) en componenten die warm worden zoals controllers, power regulators etc, die fouten maken omdat ze niet goed gesoldeerd zitten.
Ik heb een board waar een spanningsregelaar zo warm word dat het de 2 laags smd print laat verkleuren Binnen 2 jaar. :-o . HLP
Leuk Jeroen dat je ook gaat beginnen met solderen .
Oefening baart kunst .
:yes:
Ik moet ook een andere soldeerpunt hebben. Met een platte kant gaat ook makkelijker.
Sent from my marantz 4230
Citaat van: jeroen pijper op april 19, 2014, 10:38:54
Ik moet ook een andere soldeerpunt hebben. Met een platte kant gaat ook makkelijker.
Sent from my marantz 4230
Niet een te grote punt nemen, Ik hou zelf van kleine puntige opzetstukken.
Ik hou niet van platte, of vierkante stukken. En koop een soldeer spons of koper spons om je punt mee schoon te maken, Stof hars en oude tin kunnen je soldeer eilanden slecht maken en componenten zouden dan slecht gesoldeerd kunnen raken met soms zeer ernstige gevolgen.
Grote oppervlakken soldeer ik met een 45Watt bout met dikke tip. Die verbrand zo je print als ik het voor normale componenten zou gebruiken. Goed gereedschap is het halve werk.
Ik ga ook geen 300,-+ betalen voor een weller als ik het makkelijk kan doen met 2 bouten van 25,-
En ik zou kijken voor loodhoudend tin als ik jou was, Is niet ROHS compliant en makkelijk verkrijgbaar buiten EU, sommige elektroboeren verkopen nog loodhoudend tin.
Laatst nog een Kilo loodhoudende bij Conrad gekocht.........kan voorlopig weer vooruit. 8-)
Volgens mij heb ik nog loodhoudend tin liggen. Sponsje heb bij de soldeerbout gekregen.
Sent from my marantz 4230
Citaat van: SB_Marantz op april 19, 2014, 00:51:22
Dat gaat niet werken inderdaad...........voor die oudjes altijd loodhoudende gebruiken.
Loodvrij is meuk.
Zag nog niet zo lang geleden een 11s1 en die was feitelijk al aan de beurt.....
Trek je conclusie maar.
standaard loodvrij is zo fragiel, het scheurt bijna onmiddelijk als het te dun is. Bij al die nieuwe apparatuur gaan die printen in een tin bad. Alles is dan gelijkwaardig vertint. JA!! gelijkwaardig slecht , tin is soms zo karig. HLP
Je hebt wel mengsels met zilver erin, die zijn sterker maar eisen een hogere temperatuur om vloeibaar te maken.
Ik ben zelf best voorstander van Europese regulering daar waar het oneerlijke marktwerking aangaat en bijvoorbeeld ook wanneer iets een mindere milieu-belasting kan opleveren Europees wijdt.
En als ik zo zit te denken, eigenlijk best veel dingen ben ik wel voor.
Maar daar waar de milieu belasting verlaagd wordt, ik heb het uiteraard niet over de blauwe enveloppen belasting, -en het tot gevolg heeft dat apparatuur een veel kortere levensduur heeft. (Audio is daar waarschijnlijk slechts een zeer klein percentage van) dan vraag je je toch af of we hier niet een beetje in doorgeslagen zijn. Immers, 'iets' meer lood in het tinnensoldaatje en een aanzienlijk langere levensduur moet ook wat waard zijn. En naar mijn idee misschien geen verkeerde afweging. Goed, leuk en wellicht aardig.
Nu even 'to the point'!
Is er geen goede vervanger voor dat lood wat een iets mindere last op het milieu legt?
Auto's kunnen op water of stroom rijden, dus iets goed solderen lijkt me een 'eitje'.
Resumé, wat is een goede werkbare vervanging voor lood?
(Pfff, waar maakt een mens zich druk om na een potje voetbal én een potje biet teveel)......
Citaat van: HAL9000 op april 20, 2014, 01:27:23
Niet een te grote punt nemen, Ik hou zelf van kleine puntige opzetstukken.
Ik hou niet van platte, of vierkante stukken. En koop een soldeer spons of koper spons om je punt mee schoon te maken, Stof hars en oude tin kunnen je soldeer eilanden slecht maken en componenten zouden dan slecht gesoldeerd kunnen raken met soms zeer ernstige gevolgen.
Grote oppervlakken soldeer ik met een 45Watt bout met dikke tip. Die verbrand zo je print als ik het voor normale componenten zou gebruiken. Goed gereedschap is het halve werk.
Ik ga ook geen 300,-+ betalen voor een weller als ik het makkelijk kan doen met 2 bouten van 25,-
En ik zou kijken voor loodhoudend tin als ik jou was, Is niet ROHS compliant en makkelijk verkrijgbaar buiten EU, sommige elektroboeren verkopen nog loodhoudend tin.
Aan puntige soldeerpunten heb je niet veel. Je heb contact oppervlak nodig om de hitte over te brengen. Kleine platte soldeer punten zijn voor regulier soldeerwerk de keuze.
In tegenstelling tot andere berichten hier te lezen is een goed soldeer station een must. Die 25 euro dingen daar maak je alleen maar baggersolderingen mee. Op temperatuur komen doen alle soldeerbouten wel. Het gaat echter om het stabiel houden van de temperatuur tijdens solderen. Een goede Weller, Pace of aanverwante is de keuze. Koop een goede en bij af en toe gebruik gaan ze een leven lang mee.
Loodvrij solderen is een drama :-D en zal een drama blijven. Sommige modernere varianten zijn al wel beter. Maar soms de Chineze brol of ouder loodvrij is een ramp :mrgreen:
Citaat van: thanatos op juni 21, 2014, 14:51:40
Aan puntige soldeerpunten heb je niet veel. Je heb contact oppervlak nodig om de hitte over te brengen. Kleine platte soldeer punten zijn voor regulier soldeerwerk de keuze.
In tegenstelling tot andere berichten hier te lezen is een goed soldeer station een must. Die 25 euro dingen daar maak je alleen maar baggersolderingen mee. Op temperatuur komen doen alle soldeerbouten wel. Het gaat echter om het stabiel houden van de temperatuur tijdens solderen. Een goede Weller, Pace of aanverwante is de keuze. Koop een goede en bij af en toe gebruik gaan ze een leven lang mee.
Loodvrij solderen is een drama :-D en zal een drama blijven. Sommige modernere varianten zijn al wel beter. Maar soms de Chineze brol of ouder loodvrij is een ramp :mrgreen:
stupid Ja helemaal mee eens goed gereedschap is het halve werk.
Aan de andere kant, oude Bose PA versterkers zoals de 1800 etc Waren heel slim gebouwd. De componenten zaten als waren al vast geklemd in de koperbanen. Het beetje tin dat er tussen was gevloeid had geen enkele veroudering of beschadiging. Bose had zeker gedaan, dit apparaat zal vaak heen en weer worden vervoerd dus NIKS mag los. En inderdaad Niks was ook los. Als men nu zo zou bouwen dan maakt het weinig uit wat voor tin je gebruikt.
En onterecht Krijgen Chinezen vaak de kat omdat alles zo fragiel en slecht is gemaakt. ALs een Westerling naar China komt om wat te laten produceren , Dan verwacht een Chinees onmiddelijk dat het zo goedkoop mogelijk moet en zoveel mogelijk winst moet maken.
Ik vind bijvoorbeeld die Chinese Buizen en Hybrid versterkers helemaal niet slecht.
Ik neem toch aan dat als je in China aangeeft welke kwaliteit je nastreeft dat ze dat daar ook gewoon met dié kwaliteit afleveren.
Maar ik heb daar verder natuurlijk geen verstand van, puur een gevoelskwestie. Haha.
Citaat van: marvin op juni 21, 2014, 18:29:43
Ik neem toch aan dat als je in China aangeeft welke kwaliteit je nastreeft dat ze dat daar ook gewoon met dié kwaliteit afleveren.
Maar ik heb daar verder natuurlijk geen verstand van, puur een gevoelskwestie. Haha.
Je krijgt waarvoor je betaald. Van bagger tot de beste denkbare kwaliteit kan uit China komen. Die mannen daar weten heel goed hoe het kunstje moet. Maar ook hoe ze geld moeten verdienen :wink:
Citaat van: marvin op juni 21, 2014, 18:29:43
Ik neem toch aan dat als je in China aangeeft welke kwaliteit je nastreeft dat ze dat daar ook gewoon met dié kwaliteit afleveren.
Maar ik heb daar verder natuurlijk geen verstand van, puur een gevoelskwestie. Haha.
Zou wel zo moeten zijn maar als je zelf niet gaat controleren hoe het gemaakt wordt en met welke onderdelen gaat het niet goed. Daar laten maken oké, dan wel regelmatig daar naar toe om te controleren.
Ik vraag mijzelf altijd af, stel Ik koop een gloednieuwe marantz versterker Mooi ding zoals de PM15S2 of PM11S1 Grote uitgaven. Ik weet dat tin karig is en binnen 3 jaar storingen kan gaan geven. Zou Ik dan gelijk de versterker door solderen? Alle! tin bindingen aandikken.
Goed idee of niet?
Ik heb gehoord van mijn broer dat je vroeger nieuwe auto's onmiddellijk kon tectyleren om zo Rot tegen te gaan.
Als je, zoals jij, weet wat je doet kan dat vast geen kwaad.
Mwa.. zal wel meevallen met de kwaliteit. Wat doffe solderingen wil niet gelijk zeggen dat ze direct uit mekaar vallen.. De PM11S1 is inmiddels 7-8 jaar op de markt zoiets ? ik heb nog maar weinig gelezen of gehoord van defecten.
Maar inderdaad de kwaliteit van van de '70 zullen we niet meer vinden. Nu een dikke versterker kopen en 35 jaar spelen zonder problemen zal niet meer voorkomen denk ik :-D
God (engels uitgsproken),
Ik weet niet of jij wel eens opgeblazen condensators hebt gezien, maar die zien er veel erger uit dan degene die jij vervangen hebt.
Een recap van nog goed uitziende condensatoren zal niet gauw veel voordeel opleveren, dunkt me.
Boer de Boer(enverstand)
Opgeblazen elco'tjes en oude vergelijken?
Het uiterlijk van een oude C zegt niets, de esr en de cap. kunnen flink verlopen zijn.
Maar daarvoor moet men?
Meten misschien?
Hehe
Ik ben ook een noob op electronicavlak, maar het interesseert me wel.
Hoe kan je eigenlijk een elco meten?
Verder sta ik versteld van Jeroen zijn werk hier, petje af.
Een dgm heeft meestal wel een cap. functie.
Voor de esr zul een een apart metertje moeten hebben.
Van peak bv.