Vreemd probleempje tegengekomen, misschien dat één van jullie me kan helpen.
Nadat ik mijn 5220 van nieuwe snaren heb voorzien speelt hij veel te snel af.
De snaren heb ik via gewoon ebay heb aangeschaft bij Classic Audio Service, dus dat zouden de goede moeten zijn. De snaar voor het vliegwiel zit ook op het juiste aandrijfwieltje van de motor.
Ik kan me voorstellen dat de vorige eigenaar de plastic schroef op de as van het vliegwiel misschien wat te strak had aangedraaid waardoor hij continue afgeremd werd. Bij het vervangen van de snaar heb ik die plastic schroef losser gedraaid zodat ik de snaar om het vliegwiel kon leggen. Daarna weer aangedraaid op de manier zoals in de servicemanual staat, dus niet al te strak.
Ik was dus nu maar van plan om de snelheid van de motor wat terug te draaien. Echter de potmeter die volgens de servicemanual vlak bij de motor zou moeten zitten, is helemaal niet aanwezig. (!?!). Wellicht is er tijdens de productie nog een wijziging in het ontwerp aangebracht. Het typenr dat ik heb heeft ook een e erachter, er staat dus 5220(e) achterop het apparaat, (e staat misschien voor europeese uitvoering?)
Ik kan ook niet elders een in het apparaat een potmeter met een dergelijke aanduiding vinden.
Wie weet raad?
Hoi Peter,
Ik heb nog nooit snaren van een tapedeck gewisseld, maar ik zou verwachten dat de snelheid af hangt van:
- toerental aandrijfmotor
- overbrengingsverhouding
De eindsnelheid is in principe onafhankelijk van de soort riemen die je gebruikt (oude, nieuwe...) op voorwaarde dat ze niet doorslippen of extreem spannen.
Heb je de oude riempjes nog om terug eens te veranderen?
Terugwisselen gaat niet lukken. De aandrijfsnaar was nl gebroken. Maar zoals je ook al zegt toerental en overbrengverhouding bepalen in principe de snelheid. Het enige dat ik nog kon bedenken was te veel wrijving op de as van het vliegwiel, door het te strak aandraaien van de plastic schroef door de vorige eigenaar. Maar het blijft toch ook vreemd dat de mogelijkheid om de snelheid van de motor af te regelen lijkt te ontbreken, of in ieder geval niet conform servicemanual is.
Probleem opgelost!
Omdat verder tips ontbraken heb ik zelf toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een kleine schroevendraaier in het gaatje, midden op de achterkant van de motor, gezet.
Eerder had ik aangenomen dat een eerdere eigenaar hier al overijverig bezig was geweest. Het lijkt nl. alsof onder het gat een soort waspapier zit waar iemand gewoon ruw doorheen geprikt heeft. (zie foto) Maar naar nu blijkt is dit toch de manier om deze motor af te regelen.
De cassettes klinken nu weer als vanouds.
Bedankt voor je reactie en de foto's, ik heb het zelf nog niet bij de hand.
Hoi peter zelf heb ik laats de canstan moter van de nakamitchi
Vervangen eerst geprobeerd om deze moter te reviseren
Toch maar n andere van n erres erin gezet toen ik het bandje afspeelde
Had ik ineens smurfen house
Omdat ik de oude canstanmoter van die nakamitchi al had losgeschroefd
Wist ik dat daar n regelpotmeter op zit
Daar regel je dus de snelheid van de toeren van de moter mee
Maar fijn dat het gelukt is
Citaat van: Peter63 op februari 12, 2014, 13:43:27
Probleem opgelost!
Omdat verder tips ontbraken heb ik zelf toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een kleine schroevendraaier in het gaatje, midden op de achterkant van de motor, gezet.
Eerder had ik aangenomen dat een eerdere eigenaar hier al overijverig bezig was geweest. Het lijkt nl. alsof onder het gat een soort waspapier zit waar iemand gewoon ruw doorheen geprikt heeft. (zie foto) Maar naar nu blijkt is dit toch de manier om deze motor af te regelen.
De cassettes klinken nu weer als vanouds.
Heb je goed gedaan, Ik had je vraag niet gezien anders had ik wel een bericht gestuurd.
Bij deze cassettedecks zit het servo print op een klein rond vormig printje in de capstan motor van sanyo.
Als die erg te langzaam liep, is wellicht een ven de snaren te strak, en dan heb je een risico dat je de capstan motor opblaas. Vooral het snaartje naar de aandrijfwiel moet je even nagaan.