Ik heb sinds kort een 4230 receiver. Is het verstandig om de condensatoren te vervangen?
Weet iemand misschien waar je de buislampjes kunt kopen?
Hoi en welkom op dit gekke forum
even contact opnemen met Hal9000 of SMMarantz :evil: uuuh SBMarantz of Maus komt er ook aan
Buislampjes haal ik altijd bij DIL in Rotterdam. Die hebben heel veel en slechts een deel staat op hun site. Als het niet ver is kun je een kijkje nemen :)
Maus en JohnWx bedankt voor jullie reactie.
Ik wil de 4230 reviseren. Is dat verstandig? Is er misschien iemand die zoiets eerder heeft gedaan en een onderdelen lijst heeft? Dan kan ik alles in één keer bestellen.
Moet ik ook de condensatoren van de voortrap vervangen? Of alleen die van de eindtrap? Of zijn er nog meer dingen die ik moet vervangen, de transistoren misschien?
Citaat van: Maus op februari 05, 2013, 19:52:54
Buislampjes haal ik altijd bij DIL in Rotterdam. Die hebben heel veel en slechts een deel staat op hun site. Als het niet ver is kun je een kijkje nemen :)
ik noem je er gewoon bij hoor byebye
Prima :D
Citaat van: andre otten op februari 05, 2013, 20:09:52
Maus en JohnWx bedankt voor jullie reactie.
Ik wil de 4230 reviseren. Is dat verstandig? Is er misschien iemand die zoiets eerder heeft gedaan en een onderdelen lijst heeft? Dan kan ik alles in één keer bestellen.
Moet ik ook de condensatoren van de voortrap vervangen? Of alleen die van de eindtrap? Of zijn er nog meer dingen die ik moet vervangen, de transistoren misschien?
Ik zou in ieder geval alle condensatoren vervangen.
Ik zou zeggen, ga eens uitgebreid lezen in het techniek gedeelte op het forum, maar ook hier in het vintage gedeelte kom je denk ik genoeg tegen.
Indien er nog nooit een revisie gedaan is, dan moet je maar eens wat verslagen gaan lezen van SB Marantz of HAL9000!
Bijvoorbeeld:
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,9439.msg166071.html#msg166071
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,9226.msg160523.html#msg160523
http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,2375.msg24402.html#msg24402
foto? :-)mooie reciver
Gisteren alles open gedraaid , is er aan de volume knop gesleuteld .
Heeft iemand toevallig nog een complete quadro volume regelaar over ?
Citaat van: andre otten op februari 08, 2013, 20:52:51
Gisteren alles open gedraaid , is er aan de volume knop gesleuteld .
Heeft iemand toevallig nog een complete quadro volume regelaar over ?
zolang er op de juiste manier is gesleuteld is er toch niets aan de hand ? :wink:
Kijk eens op ebay
De volume potmeter van een 4270 4300 zijn hetzelfde zijn , maar van een 4230 is een andere .
De foto's van de volume knop
Citaat van: andre otten op februari 10, 2013, 11:26:54
De foto's van de volume knop
je bedoelt waarop de knop zelf zit niet goed is ?
Wie heeft die metrische draad erop gedraaid? :-o
Je blijft ze er tussen houden hoor! violent1
Citaat van: andre otten op februari 10, 2013, 11:26:54
De foto's van de volume knop
Oei! ja ik heb er nog wel een paar denk ik.
Alleen zijn ze wat vervelend om te solderen HLP
Iemand nog een quadro potmeter op e bay staat niks HLP
Ik heb wel in mijn Restek versterker een aantal 'koppelbare' potmeters zien zitten. Kun je er 4 aan elkaar klikken. Schijnt van ALPS te zijn.
Ik heb een 4x50Ωk gevonden.
Ben een tijdje druk geweest met mijn werk en heb dus een poosje niet aan de radio kunnen werken. Inmiddels zit de volumemeter eraan. Nu komt het volgende, ik ben met de eindtrap aan het solderen geweest en de thermoweerstand blijkt kapot te zijn. Zie foto. Is er iemand die de waarde van die weerstand weet?
Zie foto's. Moet ik de transistoren van de dolby noise ook vervangen of is dat een beetje overdreven?
Die thermoweerstand is een varistor:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/87019
Citaat van: HAL9000 op februari 15, 2013, 17:09:34
Ik heb een 4x50Ωk gevonden.
zie nu ook pas dat je een heel g e i l toetsenbordje heb :lol:
Weer wat geleerd.
dat is dan mooi balen die zijn natuurlijk niet meer verkrijgbaar violent1
Je kan de varistor wel zelf maken, een SV-3A is eigenlijk 3 diodes in serie. (SV-2A 2 diodes) Als je 3 1N4148 aan elkaar soldeert ben je er ook. Dan goed isoleren om geen sluiting te maken en tegen het koellichaam klemmen.
En goed aansluiten natuurlijk........
Citaat van: andre otten op maart 24, 2013, 20:05:34
Ben een tijdje druk geweest met mijn werk en heb dus een poosje niet aan de radio kunnen werken. Inmiddels zit de volumemeter eraan. Nu komt het volgende, ik ben met de eindtrap aan het solderen geweest en de thermoweerstand blijkt kapot te zijn. Zie foto. Is er iemand die de waarde van die weerstand weet?
Die is afgebroken! 3 diodes in serie en dan heb je hetzelfde. Trouwens deze schakeling kan er ook 1 diode. Alleen werkt de thermokoppeling dan niet.
De transistoren bij dolby hoeven niet vervangen te worden. Die toshiba's gaan heel lang mee. laat staan dat die weinig tot geen werk doen.
Dat scheelt alweer bedankt.
Maar is het originele onderdeel dan niet meer verkrijgbaar dan?
Enzo ja waar ergens dan.
De orginele varistor ga je niet meer vinden, of uit een "slopertje"
maar met die diodes werkt ook hoor, 3x5=15 cent...... :-)
Citaat van: klaas1965 op maart 26, 2013, 17:05:46
De orginele varistor ga je niet meer vinden, of uit een "slopertje"
maar met die diodes werkt ook hoor, 3x5=15 cent...... :-)
Offtopic: Hoest met de 105b ? :roll:
Citaat van: klaas1965 op maart 26, 2013, 17:05:46
De orginele varistor ga je niet meer vinden, of uit een "slopertje"
maar met die diodes werkt ook hoor, 3x5=15 cent...... :-)
Niet altijd Klaas....
Ik heb er trouwens nog 2 staan die beide tegelijk weg mogen.
Eindtrapjes defect.
Ik heb het te druk met andere dingen momenteel.
Bij interesse graag een PM of mail met een voorstel.
Waarom zou het niet altijd werken ( en soms wel? )
@paul offtopic, 105b=ok, frontje is echt heel mooi, die gaat in de woodcase op de 4070!
Citaat van: klaas1965 op maart 26, 2013, 20:53:53
@paul offtopic, 105b=ok, frontje is echt heel mooi, die gaat in de woodcase op de 4070!
hello pompom
Citaat van: SB_Marantz op maart 26, 2013, 19:13:31
Ik heb er trouwens nog 2 staan die beide tegelijk weg mogen.
Eindtrapjes defect.
Ik heb het te druk met andere dingen momenteel.
Bij interesse graag een PM of mail met een voorstel.
HB leuk knutsel projectje?
Weet iemand hoe ik de ruststroom moet afstellen en op welke voltage de meter dan moet staan?
En is er ook een service handleiding ergens te vinden zodat ik er een beter beeld van krijg?
Ben niet zo'n techneut als sommigen hier en doe dit als hobby (ben van beroep schilder).
Pak een lekkere stoel, bakkie koffie, neem je rust en stop je vingers in het stopcontact.
Rust én stroom.
(Van beroep sluiswachter). :-D
--Verstuurd zonder netwerk--
:schater: :schater: :schater: :schater: :schater: :schater:
Er komt zo vast wel een veiliger antwoord. :-D
--Verstuurd zonder netwerk--
:schater: :schater: :schater: :schater: :schater: :schater:
Even serieus heeft iemand hier een antwoordt op?
Of stel ik nu een domme vraag.
Hier kan je servicemanuals vinden:
http://www.akdatabase.org/AKview/thumbnails.php?album=1
De meeste multimeters beschikken over autorange.
Als het goed is zijn het mV's dus.......
Maar als je niet weet wat je doet kun je het misschien beter aan een ander overlaten.
Er zitten hier een paar specialisten, maar dat had je waarschijnlijk al gezien.
Bedankt voor de info.
Maar ik zou het ook graag zelf willen leren ivm een eventuele volgende keer.
Als het me niet lukt is dan iemand die me de daar eventueel mee wil helpen?
Woon in Vriezenveen
Nu heb ik het rechter kanaal gereviseerd en de eigen gemaakte varistor er tussen gesoldeerd.
Alles werkt naar behoren maar nu word het rechter kanaal waren dan het linker kanaal :-(.
Misschien komt het doordat er nieuwe condensatoren op zitten.
Sorry waren moet warmer zijn redface.
Bias over de emitters meten van het front en rear kanaal.
Beide kanalen op 10 mVDC zetten en klaar. (middels de buitenste potmeters op het driverboard)
Let op dat je geen sluiting maakt!!
Dus gebruik probes of krokodillenbekjes, geen meetpennetjes er tegenaan drukken want dan schiet je geheid uit.............
Nu moet je dus de ruststroom afstellen.
Als je de servicemanual hebt gedownload, op bladzijde 9 bij audio adjustment (20.)
Zou 15mV DC moeten zijn.
Transistoren gaan bij 0,6 V in geleiding.
De bias heeft wel wat invloed op vervormingscijfertjes achter de komma.
En als het SM aangeeft 15 mV dan zet je deze op 15mV
Succes
Dankje ga het proberen.
Nou dit gaat het niet worden kan draaien wat ik wil krijg hem niet op 15 mv HLP.
De radio heb ik aan staan geluid op nul.
de foto van het meten volgt nog.
(http://i50.tinypic.com/6nxurk.jpg)
Hier staan de probes op een meetpunt maar de ''witte blokjes'' er naast, emitter weerstanden genaamd fungeren als zijnde HET meetpunt per powertransistor.
Soms heb je ook dubbel uitgevoerde emitters en deze hebben dan 3 pootjes ipv 2.
Maar dat doet in dit geval niet ter zake.
EDIT: bij de 4230 staan er 4 op een rij met de opdruk: 3V , beetje aan de blauwe kant (kleur)
Kan niet missen....
Je zult wel de krimpousjes moeten verwijderen want op rubber meten gaat niet zo goed.
succes
Dit zijn de foto's
Nog meer foto's.
Zet om te beginnen je mooie multimeter eens op mV ipv V.
Achter die opstaande pennetjes zitten de emitter weerstanden waar je over moet meten.
Op de eerste foto staat de meter op volt klopt maar op de onderste twee staat de meter wel op mv ipv volt.
Bij mijn eerste meting heb ik het volgens de service manual gedaan ik heb de meter op pen j717 plus en pen j711 min gezet.Vervolgens met de potmeter r737 draaien totdat ik 15 mv zou krijgen wat niet gebeurde.
Dus dat was niet goed (wil het allemaal zelf kunnen vandaar deze vragen)
Draaide je wel aan de goede adj. potmeter?
Op het meetpunt meet je de ''totale'' bias, over 2 emitterweerstanden dus 7,5 mV per powertor.
Er zitten 2 powertorren per kanaal in, totaal 4 voor front en rear.
En als het goed is beide NPN dus semi complementair trapje.
Dus deze weerstanden?
Dat melde ik toch al?
3V - 0,5 Ohm
Misschien is er wel een ''zero bias'' probleem maar dat kan ik op afstand niet bevestigen.
Meet maar eens zodra je de isolatie verwijderd hebt.
Welke je nu aanwijst is het rear kanaaltje zo te zien.
Dus al metende aan de 2e potmeter van af de achterkant gezien en de 3e vanaf de voorkant.
Kan niet missen.
Het R positienummer weet ik niet uit mijn hoofd.
Staat ook in het SM.
De ruststroom is me nu duidelijk.
Maar nu het volgende ben ondertussen verder gegaan met het reviseren en nu zet ik de receiver aan om te kijken of alles nog werkt.
Als ik de volume knop op draai komt er niet veel geluid uit en er zit een brom in? HLP HLP HLP HLP HLP HLP HLP HLP HLP HLP HLP
Brom over L en R kanalen? zo ja dan is een voeding probleem.
Wat ook kan is dat de 35V 220µF/100µF elko's die centraal staan op de pre-amp print niet goed staan. Of niet goed gesoldeerd zijn. En zodoende de veiligheid weerstand kapot hebben gemaakt.
Er staat in ieder geval geen spanning op de pre of iets dergelijks.
zijn lastige receivers dit hoor :wink: frusty
We zijn alweer wat maanden verder maar inmiddels is mijn probleem met de 4230 opgelost. :-o :-o
Het bleek geen 50 hertz brom te zijn ,maar een knop achter de receiver die verkeerd stond. :-D :-D
Dat remote local schuifknopje?
Sent from my marantz 4230
Met de mijne gaat het ook goed. Ik kan het probleem nog steeds niet vinden. Ik weet wel waar de eindtrap linksachter is.
Sent from my marantz 4230
Ja inderdaad dat remote local schuifknopje was het probleem.
Waarschijnlijk met het oppakken gebeurd.