Ik luister of kijk nu naar (oud en vertrouwd onderwerp) Part 2

Gestart door WimPeu, april 30, 2010, 18:32:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 34 gasten bekijken dit topic.






Cornelis1921

#2750
 :-) :-) :-) :-) :-) Zojuist geluisterd naar Bach's Early Cantatas Vol.1/Kirkby at al/ Purcell Quartet/Chaconne.
Nu: een uitvoering die op de site van Amazon.de een ferme veeg uit de pan krijgt. Niets, maar dan ook niets deugde eraan: * voor de moeite. Het gaat om István Kertész' uitvoering van het Requiem van Antonín Dvorák. Gezongen en gespeeld door puike solisten, de Ambrosian Singers en de London Symphony Orchestra èn op DECCA nog wel. Zelf ben ik, na kritisch luisteren, tot een andere conclusie gekomen, mede door deze uitvoering/opname (uit 1969) binnen een historisch perspectief te plaatsen.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

#2751
Citaat van: Cornelis1921 op augustus 02, 2011, 04:10:44
:-) :-) :-) :-) :-) Zojuist geluisterd naar Bach's Early Cantatas Vol.1/Kirkby at al/ Purcell Quartet/Chaconne.
Nu: een uitvoering die op de site van Amazon.de een ferme veeg uit de pan krijgt. Niets, maar dan ook niets deugde eraan: * voor de moeite. Het gaat om István Kertész' uitvoering van het Requiem van Antonín Dvorák. Gezongen en gespeeld door puike solisten, de Ambrosian Singers en de London Symphony Orchestra. Zelf ben ik, na kritisch luisteren, tot een andere conclusie gekomen, mede door deze uitvoering/opname (uit 1969) binnen een historisch perspectief te plaatsen.
Na nog eens een keer deze uitvoering (de enige die ik bezit) Dvorák's Requiem aandachtig beluisterd te hebben, blijf ik bij mijn eerder getrokken conclusie: niks mis mee. Wat de 'rescensent' hoorde aan onzuiverheid klopt: er wordt soms niet loepzuiver, synchroon gezongen. Een euvel wat je vaker hoort in soms monumentale vocale werken (dit: 100 min.+) en zeker in opnamen uit het analoge tijdperk, toen veel partituur delen /tutti's in één keer op de band werden gezet. Ook toen, juist toen, was het maken van (plaat)opnamen, een kostbare zaak. Salarissen waren weleswaar lager, maar de tijd om tot geschikte 'take' te komen duurde langer, men kon toen nog niet zo scherp 'editten' als met de apparatuur van nu dat kan Ook was er meer 'overhead'-personeel nodig dan nu, dat stuwde de kosten ook op. En bedenk, dat de omzet gehaald moest worden uit een relatief zeer kleine markt: welvaartsniveau lag toen een stuk lager en had smallere basis m.a.w. er waren toen minder potentiele kopers - hogere kosten bij een hoger risico. Zie hier een historisch kader.
Ter referentie: amazon.de zoeken naar 'Dvorák: Requiem/ Kertész', de 'Kundenrescention'. Deze man heeft er weinig van begrepen.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marantz 81

Ja mooi he Leo  :-)


Nu deze brengt me terug naar Spanje toen ik nog een klein ventje was ,men ouders zeiden wel eens tegen me je jeugd is de mooiste tijd  :yes:


http://www.youtube.com/watch?v=d0D3Y4MQBbI

jrm

Citaat van: Marantz 81 op augustus 02, 2011, 10:25:59
Ja mooi he Leo  :-)


Nu deze brengt me terug naar Spanje toen ik nog een klein ventje was ,men ouders zeiden wel eens tegen me je jeugd is de mooiste tijd  :yes:


http://www.youtube.com/watch?v=d0D3Y4MQBbI

Juan Luis Guerra is een hele grote ster in Zuid-Amerika, met ontelbare Latin-Grammy awards.
Ik heb inmiddels al een aardige verzameling zilverlingen van deze man  :-D Voor op dagen zoals nu, heerlijke vrolijke muziek!

Cornelis1921

 :-) :-) :-) :-) Luigi Cherubini (1760-1842): Marche Funèbre/Requiem voor koor en orkest in C klein/koor en orkest o.l.v. Diego Fasolis op Naxos. Volgens Beethoven componeerde Cherubini de mooiste melodiën ooit. Dan is je reputatie gevestigd. Cherubini schreef een voornamelijk liturgisch geënt œvre. Vooral dirigent Riccardo Muti heeft zich in de moderne tijd opgeworpen als de advocaat van deze Italiaanse componist, die het grootste deel van zijn leven in Parijs doorbracht en daar ook stierf en begraven werd.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

#2756
 :-) :-) :-) :-) :-) Aaron Copland (1900-1990): Dance Symphony etc./Bournemouth Symphony o.l.v. Marin Alsop op Naxos. Een geweldige CD, met vroeg werk van Copland. Briljant uitgevoerd!!! De muziek is al geweldig, maar wat Marin Alsop met het BSO eruit haalt is weergaloos: *****.
Alsop en (moderne en hedendaagse) Amerikaanse muziek vormen een gouden combinatie. Al 20 jaar is zij de artistieke leider van het Cabrillo Festival in Santa Cruz, Ca. Waar hedendaagse muziek in het middelpunt staat tijdens een 10 daags festival in een ongedwongen sfeer. Muziek die op de reguliere podia tussen het ijzeren repertoire onvoldoende tot zijn recht komt.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JeroenLeeuwarden

Hallo Cornelis,

In de reprise:

Citaat van: JeroenLeeuwarden op juli 29, 2011, 10:48:58
Cornelis, ik ben op zoek naar een mooi opgenomen uitvoering van Händel's Wassermusik. Ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat jij me hier wel mee kunt helpen.  :yes:

:wink:
Marantz pm 7000, cd 6000 ose, st 6000, dv4200 ose, PMC db1+s, Norstone stands, van den Hull the track speakerkabel.

Vlearmoes

Kijk ook eens op de site van het kruidvat   (jah het kruidvat)  zij hebben ook heel vaak zeer goeie klassieke muziek in de aanbieding  :yes:

http://online.kruidvat.nl/categorie/40980-41015/CDKlassiek.html?navigationid=13980000000543&parentid=12980000000322&token=-1
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

renes59

#2759
Ik reed vanmiddag van mijn werk naar huis, kwam net over de Dokkumer Ee ( ja, elfstedentocht) toen ik dit op de radio hoorde. Betrekkelijk nieuw en heel mooi, dat vind ik niet vaak van het nieuwerwetse spul. Deze zaterdag maar even halen uit de stad ( Grunn)

http://youtu.be/GGzIm7Ylkqw
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.