Kiezen.... zucht......

Gestart door themaestro, april 14, 2021, 22:21:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennis E36

Citaat van: TurboMarco op mei 13, 2021, 00:18:19
De "slechtste" versterker zal je verbazen tijdens een blinde test , meer zeg ik er niet meer over , er is immers daar al genoeg over gezegd en geschreven.
Een reguliere dac , dus zonder dsp en andere vorm van toonregeling verwerkt enen en nullen , het verschil zou dan alleen nog maar in de output , oftewel de uitgangsspanning kunnen zitten. Dus je luistert naar een hogere of lagere uitgangsspanning en niet meer of minder.

Dat de goedkope zal verbazen kan ik me ook voorstellen. Maar dan is de simpele uitspraak dat elke versterker hetzelfde klinkt toch niet helemaal waar?
Je zegt het hierboven zelf, de goedkopere zal het afleggen....

Het is een eindeloze discussie inderdaad en ik hoop mezelf ooit nog een keer voor gek te kunnen verklaren.
Dat je niet blind je eigen versterker eruit kunt pikken geloof ik direct!
Maar een PM5005 vs een PM11 ofzo moet je toch relatief makkelijk kunnen onderscheiden op aanzienlijk volume???
Ben echt een keer benieuwd naar zo'n blinde test.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

TurboMarco

https://www.hififorum.nl/index.php?topic=10074.0

Leesvoer.

Ik ken je inmiddels (denk ik) wel een beetje en het siert je dat je open staat voor een blinde test , echter zie ik een dergelijke test helaas niet zo snel meer gebeuren.
Een dergelijke opzet vraagt nog wat inspanningen , afijn daar kom je wel achter als je trek hebt in het hele artikel waarvan ik de link hierboven geplaatst hebt.

Het belangrijkste is het gevoel wat je hebt van je eigen gear , autosuggestie kan je ook een goed gevoel geven :yes:
Zo ben ik erg blij met mijn koptelefoonversterker waarvan ik denk dat deze anders klinkt dan bijvoorbeeld een Topping of een Maverick met buisjes er in terwijl ik deze blind niet zou kunnen onderscheiden.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Vinyl_Fuchs

Gelukkig dat je als pragmatist de invloed van perceptie onderkend. Een Honda is vaak beter dan een Ducati, maar in beleving toch de mindere.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Vinyl_Fuchs

#78
Even non-versterker. Ik heb bij Stassen de grootste/ duurste Triangle (Magellan Grand Concert) beluisterd en die viel in het niet bij de Audio Note An He Spe (op papier duidelijk de mindere).  Qua akoestiek: tijdens dezelfde demo viel de megaset van Audionote (meerdere 100.0000 euro's) in het niet bij de enkele 10.000 euro's  kostende Audio Note set. Puur op basis van akoestiek. Over perceptie gesproken
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Vinyl_Fuchs

En op mijn garageset met vintage B&O M75 klinkt rock beter dan op mijn Klipschen. Die zijn echter weer meesterlijk bij jazz, singer-songwriter en andere minder baseheavy muziek. Ik ben geen technicus, maar het belangrijkste zijn mijn oortjes. Kan binnen seconden vertellen of het (set, muziek, bron, akoestiek) me bekoord of niet, maar kan het helaas niet technisch onderbouwen.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

TurboMarco

Citaat van: Vinyl_Fuchs op mei 13, 2021, 00:43:42
Gelukkig dat je als pragmatist de invloed van perceptie onderkend. Een Honda is vaak beter dan een Ducati, maar in beleving toch de mindere.
Het is idd de perceptie van , en dat is bij ieder persoon verschillend.
Jij vind een bepaalde set erg goed omdat het aan jouw smaak voldoet ,daar komt voornamelijk bij dat de afgespeelde muziek ook een aantrekkingskracht heeft, ga op de zelfde set , en ik noem maar wat Slayer afspelen dan is de kans groot dat je de set niet meer zo aantrekkelijk vind.

Ga maar eens met een buikschuiver in de modder rijden , dan maakt het ook niet meer uit op er op die buikschuiver Honda of Ducati staat maar dan gaat de KTM er met de winst er vandoor.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Vinyl_Fuchs

Daarom zou je meerdere sets en motoren moeten kunnen bezitten. Met meerdere vrouwen of 1 zou nog eens heikel kunnen worden.  :-D
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Vinyl_Fuchs

En heel eerlijk ik zou de "mijne" zelfs na meer dan 25 jaar niet willen vervangen.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

TurboMarco

Meerdere vrouwen kunnen mij niet aan kan ik niet eens meer aan  :-D

Meerdere auto's , brommers , en audio setjes wil nog wel  :schater:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Vinyl_Fuchs

Citaat van: TurboMarco op mei 13, 2021, 01:33:00
Meerdere vrouwen kunnen mij niet aan kan ik niet eens meer aan  :-D

Meerdere auto's , brommers , en audio setjes wil nog wel  :schater:
Zijn we het toch nog ergens over eens.  :-D
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

CBdicX

#85
Ik heb met eigen oren het verschil tussen duur en goedkoop nooit kunnen waarnemen (ik ben al ruim 45 jaar met audio bezig), tenzij ik mijzelf in de maling wil nemen om het hoge bedrag te rechtvaardigen.
Even wat voorbeelden uit het (korte) verleden :

McIntosh MA5000 (en MA252 met buizen) Marantz PM KI Ruby versus Denon PMA520: 
geen enkel verschil, behalve dat de 520 muisstil is waar beide Mc's brommen.
(je kan +/- 80 stuks PMA520 kopen voor 1 MA5000 met DA2 module  :-o )
Ik heb de MA5000 en 520 in een A-B vergelijk kunnen testen !

Externe DAC Marantz NA11S1 versus een Chinees DAC blokje van 60 euro wat ik al jaren heb liggen:
geen verschil
Externe DAC Marantz NA11S1 versus PMA 600NE:
geen verschil
NA11S1 versus Chinees blokje in een A-B vergelijk, de 600NE kon ik niet in A-B vergelijken.

Speaker Kabels soms zeer prijzig, en dan op de ene speaker de dure en de andere de goedkope, of iemand snel laten wisselen voor beide speakers, kon nooit enig verschil waarnemen.
Er werd dan niet gezegd of er dan wel of niet gewisseld werd, echt wonderlijk dat het dan niet te horen is.

Interlinks vind ik helemaal een wazig verhaal, voor mij klinkt HDMI net als Optical, en "Long Grain Copper" wat verhit is of juist gekoeld (  :-o ) of er word een 72volt meegestuurd, nanobuisjes, ect. ect.
en een eenhoorn heeft er bij volle maan overheen gepiest, dit kon ik dan wel waarnemen gezien het behoorlijk stonk.......  :-D LOL

Maar het gaat erom waar de koper een goed gevoel bij heeft, als je denkt dat het werkt, dan werkt het en is de missie geslaagd, wat ik of anderen er ook van denken !
Dus doe wat je wil en waar het budget toereikend voor is, en dan is het een prachtige hobby waar bergen geld in gestopt kunnen worden, of hou het beperkt en geniet van je setup  :yes:

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

CBdicX

#87
Citaat van: TurboMarco op mei 13, 2021, 01:33:00
Meerdere vrouwen kunnen mij niet aan kan ik niet eens meer aan  :-D

Meerdere auto's , brommers , en audio setjes wil nog wel  :schater:

:-D LOL

Inderdaad, die meerdere vrouwen ligt ook al ruim 40 jaar achter mij, pfffffff, het leven gaat snel.

Een van mijn eerste receivers Onkyo TX-SR876 (er zouden er nog vele volgen) een drama wat betreft heet wordende HDMI borden.
En kijk eens naar die vreemde speaker indeling, en ja, zelfs met DIN stekkers  :-D

Mijn laatste receiver de Denon X6700H met 15 speakers rondom en boven, tot nu dan het voorlopige eindstation de Sennheiser Ambeo (13 speakers, 15 virtueel) met een SVS PB3000 sub.
Om maar over de vele Stereo versterkers en speakers te zwijgen de afgelopen 45 jaar  :wink:

Ach, op mijn vrouw na, die ik al ruim 40 jaar entertain, zal er nog wel wat nieuws op audio vlak in het verschiet liggen  :-D  :yes:

RHK

Citaat van: CBdicX op mei 13, 2021, 11:26:50
:-D LOL

Ach, op mijn vrouw na, die ik al ruim 40 jaar entertain, zal er nog wel wat nieuws op audio vlak in het verschiet liggen  :-D  :yes:

Ik weet al wat er voor nieuws voor jou in het verschiet ligt. Ik zie een compactere lijn in jouw HT opstelling ontstaan.
Uiteindelijk zal jij kiezen voor een Schoonenberg 2.2 In Ear opstelling  :-D :-D :schater:
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op mei 13, 2021, 16:16:35
Ik weet al wat er voor nieuws voor jou in het verschiet ligt. Ik zie een compactere lijn in jouw HT opstelling ontstaan.
Uiteindelijk zal jij kiezen voor een Schoonenberg 2.2 In Ear opstelling  :-D :-D :schater:

Ik vermoed dat wij daar allemaal eindigen met jaren onze oren geweld aan doen  :-D